Forum goes shopping!
av Peter Ehrström Forum 1998-12, sida 26-27, 15.12.1998
(20
Nokias 8810 för 5 595.
orum tog en promenad i Helsingfors centrum, slog ett par samtal och kartlade några av innepresenterna för hono och henne. Det gömmer sig bl.a. mobiltelefoner, cardigans, pärlor och rödvin i innejulklapparna 1998.
På Veikon Kone vid Alexandersgatan är Juha Liimatta helt säker på vad yngre män vill ha.
”För unga män blir det en minidiscspelare i år, definitivt. Och då helst en bärbar med inspelningsmöjligheter”, sä ger han med eftertryck.
De minidiscar han visar upp är Sonys modeller i prisklassen 1 995-2 395 mk. Den ena bar redan sålts slut, men det kommer nya från importören, lovar Liimatta, som tror att minidisc-spelaren är en utpräglad julklapp för unga män. Hos kvinnor har den inte slagit igenom ännu.
För medelålders män och äldre är Brauns dubbelpaket (med rese- och hemrakmaskin i ett) en stående favorit. Modellen Ultra Speed 6550 kostar t.ex. 995.
Nytt för julen 1998 är framförallt dvdspelarna, men eftersom de endast återger film och saknar inspelningsmöjligheter räknar Liimatta med att de tills SK AN KA SNS.
Mörkt för berrarna: skjorta Ateljer Otto Hoffmann för 550 mk, slips Lancel för 440.
Mobiltelefoner är pop för damer: Pbilips Genie för 2 495 mk elter
FORUM goes shopping!
HAR DU JULKLAPPSBEKYMMER? FORUM HAR KARTLAGT NÅGRA AV INNEPRESENTERNA FÖR HONOM OCH HENNE JULEN 1998 INOM FÄLTEN ELEKTRONIK, KLÄDER, SMYCKEN, PRYLAR OCH DRYCKER.
vidare mest intresserar verkliga filmfantaster. Priset är däremot inte avgörande, tror han.
Och för kvinnor ”Bärbara telefoner, t.ex. Nokias 8810 (Zippomodellen) för 5 595 mk eller Philips Genie för 2 495. Och för den fantasilöse är en hårtork aldrig fel”, säger Liimatta.
Överhuvudtaget är GSM-elefoner populära och kommer att förbli populära de närmaste två åren, tror Liimatta.
Damtelefonerna är färgglada, Philips i gult eller Nokia i metallisk silver.
För herrkläder är andra färger inne. Enligt Marja-Lena Kuusisto vid Marleom’s på Norra esplanaden är det mörkt som gäller i år.
”Mörkblått är nog den färg som säljs mest och mörkt överlag är modernt”, konstaterar hon.
Kostymer är inte precis någon julklapp, men presentkorten är populära.
”Det frågas också mycket ef Vinprovningsmått i silver för I 300 mk.
Rödwin är julklappsdrycken med stort D för mån.
ter tröjor och ylletröjor till jul”, påpekar Kuusisto och räknar med att cardigans blir årets produkt. Marleon’s säljer dem i ett spektrum från 800 till 1 600 mk.
”En cardigan är mycket användbar, t.ex. istället för rock, och den är bekväm när man kör bil”. säger hon.
Skjortor är också populära julklappar och i år skall de vara bl.a. grafitgråa eller randiga i blått eller grått. Årets slipsar är också mörka, men Kuusisto vill inte uttala sig om vilken färg som är ute i år.
”Smaken varierar och då måste det finnas något för var och en”, säger hon.
Att mörkt är årets trend håller Tuula Laukkonen vid Feminett på Alexanders rs another Sony, för 2 395 mk.
FORUM NR 12/9 gatan med om. Det gäller även kvinnor. En stående favorit är tröjor av typen cardigans och Laukkonen visar upp en italiensk av märket ETI med necdvikbar polohals för 1 195 mk. Den finns i olika färger, men grått säljer bäst. En annan favorit är ETT:s cardigan med knäppning för I 595, också den i grått.
”Många människor saknar nog klara färger när så mycket går i svart och grått. Män kan dessutom köpa vitt som gåva medan kvinnor sällan köper den färgen själva”, konstaterar Laukkonen.
Hur vanligt är det att män köper kläder i julklapp åt kvinnor ”Jag tycker att det har ökat. För yngre män är det naturligare än för mång äldre. De är modigare”, tror Laukkonen.
För den som vill ge smycken i år kan det löna sig att fastna för pärlor i olika former.
”Pärlor är på kommande”, bekräftar
Sirkku Karppinen vid A. Tillander på Alexandersgatan. ”Pflatina kommer också allt mera, liksom vitt guld.” För henne visar Karppinen upp ett bedårande vackert hängsmycke. Det är en diamant i en tunn platinaked, infattad i rött guld. Priset är också vackert, 6 800 mark. Populärt julen 1998 blir troligen också en guldvajer att spänna runt halsen. Den finns i vitt och gult guld för 900 mk. Till honom kan man fortfarande köpa slipsnålar och kravatthållare, de håller sin popularitet.
Är ringar till julklapp helt ute ”Det skall nog vara mera hängsmycken och örhängen till jul, man ger nog
Smycken: Hjärtat t.v. kostar 2 500 mk, diamanten i platinaked 6 800 mk.
FORUM NR 12/9 inte ringar som julklapp”, anser Laukkonen, Det säljs också färre riktigt långa keder än tidigare.
Däremot kan man med fördel ge sådana presenter som personen annars inte köper. Laukkonen visar t.ex. upp ett cigarretui i silver för 6 000 eller ett vinprovningsmått i silver för 1 300.
”Och den som vill ha någonting extra, den vill ha platina”, konstaterar hon.
VD Leo-Dan Bensky vid Anglo-Nordic suckar i telefonluren när Forum frågar om årets prylar för honom och henne.
”Det finns ju så hemskt många olika grejor”, säger han.
Efter en kort funderare väljer Bensky ändå en personlig fickdator, Cassiopeia E-10 för cirka 2 800, åt honom.
”Men Karming-slalomskidor är också populära, t.ex. av märket Head. Priset är från 1500 och uppåt”. påpekar Bensky.
För henne är det svårare att hitta årets pryl, men till slut stannar Bensky för Nokias mobiltelefon 8810 .Tilläggsprylar kring mobilen är inte heller fel.
”En sak som inte är helt ny, men något av en gimmick, är nyckelknippan med lampa som blinkar när mobiltelefonen ringer på 1-2 meters avstånd. Den är praktisk för den som har telefonen avstängd”, säger han och tippar att priset är under 50-lappen i handeln.
För små budgeter kan Pentels guldeller silverfärgade penna för ca tio mk/ styck vara ett trevligt alternativ, men överlag är det elektroniken som gäller ”I år kommer elektronik och sportutrustning att sälja mycket bra. De tvåtre senaste åren har mobiltelefonerna varit en hit som julklapp och det tror jag fortsätter några år framöver. De portabla PC:na blir också allt mera populära, de är ju faktiskt en riktig PC”, påpekar
ETIE:s gråa tröja med nedvikbar polobals för I 195 mk är populär julen 1998.
Bensky.
Men om och när julklappsidéerna trots allt tryter är det en del privatpersoner och många företag som - bokstavligen - tar till flaskan.
”Rödvin är en överlägsen etta för män. Det är en långvarig trend och det brukar firmor också ge. Till kvinnor kan man med fördel ge skumvin, det är ju även en signal inför nyår”, konstaterar Risto Mäki-Opas, chef för produktärenden vid Alko. Huvudvolymen i gåvohandeln för vin rör sig i prisklassen 30-100 mk och i första hand är det franska och spanska viner som gäller.
Att ge maltwhisky som julklapp har visserligen ökat, men annars är försäljningen av både julwhisky och julkonjak marginell. Även i julhandeln är det alltså de svagare alkoholsorterna som gäller framom starka. Och när julhysterien griper kring sig som mest är det ändå många som tänker på vad man kan få resten av året om man håller huvudet kallt i december. Der kan faktiskt vara klokt. &
Text och bilder: Peter Ehrström