Frälser från en svart vinter

av Torsten Fagerholm Forum 2015-01, sida 07, 29.01.2015

Taggar: Personer: Regina Sippel

Frälser från en svart vinter

Regina Sippel började som vd på Tjäreborg i oktober, resebyråns första finländska chef på 14 år. Hon var ekonomichef på bolaget i 3 år, och tidigare revisor på Ernst & Young.

Hur ser du på resebranschens brytningsskede bokningar sker via webben i sista minuten?

Vi säljer över 80 procent av våra resor via webben. Därmed är Tjäreborg en av Finlands största nätbutiker. Näthandeln är inte “självbetjäning”. det gäller att vara tillgänglig i kanalerna som kunden helst vill användaR vid tidpunkten som passar dem. Teknisk utveckling, förändrat kundbeteende, politisk orolighet, naturfenomen och epidemier tvingar fram ständig utveckling, annars försvinner man. Vi var först ute med webbförsäljning, avstod tidigt från papperskataloger, och minskade andelen försäljningskontor.

Drabbas ni av delningstjänster såsom Airbnb? År 2013 bokade ännu en miljon finländare en paketresa, som ju har konsumentskydd. Konsumentbeteendet förändras: förut anpassade sig kunden till arrangörernas utbud. Dagens konsument vill själv bestämma när, vart och hur länge. Det kräver flexibelt utbud och skräddarsydda lösningar. Airbnb har en egen liten kundkrets, men de är inte ett hot för oss.

Utnyttjar ni dynamisk prissättning, på basen av cookies och IP-adresser?

Utbud och efterfråga styr prissättningen, hos oss och alla andra aktörer på marknaden.

Är framtiden helvirtuell, med call center i Tallinn eller Bangalore?

Jag tror andelen resor som bokas på webben fortsätter öka men långsammare än hittills. Lokal förankring spelar en nyckelroll, våra call centers ligger i Helsingfors, Åbo och Tammerfors.

Stora årskullar pensioneras, uppstår en resemegatrend?

Försäljningen av paket för vuxna utan barn har ökat explosionsartat sedan lanseringen 2007.

|

I

Andelen par som reser med oss ökar stabilt, och är lika stor som andelen barnfamiljer.

Finnmatkat och Tjäreborg gör toppresulta år ut och år in. Betalar vi överpris för våra semestrar?

Man kan resa till Teneriffa en vecka i december för 200 euro, ungefär till samma kostnad som en övernattning i Helsingfors. Så nej - jag skulle inte säga att finländarna betalar överpris. Vår höga lönsamhet behåller vi tack vare lojala kunder, en stark affärsmodell och stor kostnadseffektivitet.

Ni ligger efter Finnmatkat och Aurinkomatkat. Tror ni på priskrig?

Vi har varit nummer tre väldigt länge med en stabil marknadsandel på 20 procent. Vår strategi är lönsamhet och kvalitet framom marknadsandelar. Turbulens och ett oroligt världsläge gör att konsumenterna gärna väljer trygga och välbekanta resmål. Detta ger ett visst överutbud på en del destinationer och priserna sjunker.

Hur pigga upp finländares konservativa resvanor?

Förutom traditionella paketresor till Kanarieöarna, Thailand, Spanien och Turkiet har våra kun der även hittat mer exotiska resmål som Kuba, Mauritius, Maldiverna, Bali, Vietnam och Malaysia. På kundernas begäran öppnar vi även rutter till Antigua, Barbados, Jamaica och Saint Lucia. Det råder inte brist på valmöjligheter - den finländska resenären har alla möjligheter att hitta nya, spännande destinationer.

Nationalekonomin hostar, köpkraften minskar. Ändå reser finländarna som aldrig förut, flyr vi verkligheten?

Alla finländare berörs av det ekonomiska läget. Det är relativt förmånligt och lätt att resa från Finland - med fler flyglösningar än någonsin tidigare. Det gäller både strandsemestrar och kortare stadssemestrar - långhelger i Berlin, Prag eller Paris.

Ökar idrottsturismen bland de sportgalna finländarna?

Våra fotbollsresor är väldigt populära och försäljningen har ökat med 50 procent sedan ifjol. För många är sport och träning också en utgångspunkt när man väljer destination och hotell. Efterfrågan på aktivitet- och vandringsresor ökar i hela Norden.

Är instabilt väder resebyråns bästa vän?

När man tittar ut genom fönstret en mörk eftermiddag i december är det inte svårt att förstå att vädret har en inverkan på finländarnas iver att åka iväg på resa.

Föredrar du backpackeräventyr utanför nötta stigar, eller Samsonite-massturism?

De går inte att ställa emot varandra. Varje resa är unik med nya ställen, dofter, upplevelser och minnen. Vi upplever alla samma plats på väldigt olika sätt. En resa är en väldigt personlig upplevelse - kunderna har olika preferenser, egna behov och livssituationer.

Tjäreborg grundades 1950 av den dansk präst med reslust. Vilka är dina egna favoritresmål? Mina egna smultronställen är Mallorca ifall jag reser med familjen och London eller New York om jag åker iväg på vuxensemester. Fotbollsresor står även väldigt högt i kurs hos min familj. a

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR12015

Utgiven i Forum nr 2015-01

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."