Från plåt till bil på trettiotre timmar
Forum 1978-07, sida 15, 26.04.1978Taggar: Bolag: Nissan Orter: Japaan Teman: bilproduktion
I Japan är det trångt om saligheten. Här har man avhjälpt utrymmesbristen på en bensinmack genom att placera pumparna i taket och bensinmätarna på väggen.
om byggnaderna helt planlöst skulle ha placerats ut i terrängen. Femtiovåningshus bredvid envåningshus av trä.
Gruppen inkvarterades i det mycket fashionabla hotellet Grand Palace. Programmet i Tokyo var späckat. En del av gruppens medlemmar gjorde privata affärsbesök. Vi åhörde en mycket intressant föreläsning av prof Koary Kobayashi; ”Business Life in Japan”.
En heldags utfärd gjordes till Nissan Motor Companys Oppama verk som ligger 50 km sydväst om Tokyo.
Från Tokyo åkte vi med ett sk Bullittrain, det hypersnabba tåget som gör ca 200 km/h till den gamla kejsarstaden Kyoto. Vi besökte Mitsubishis skeppsvarv i Kobe samt Suntory Bryggerierna. Från Kyoto åkte vi till Osaka och flög därifrån till Hong Kong, Bangkok och hem till Helsingfors. Oo
Från plåt till bil på trettiotre timmar
Nissan Motor Co, Ltd:s Oppama-verk ligger ca 50 km sydväst om Tokyo. Här tillverkas fyra olika Datsun modeller, nämligen President, Bluebird, Violet och Sunny. Oppama-verken är en av Nissans fem stora monteringanläggningar. Den månatliga produktionskapaciteten ä 35 000 bilar i månaden, för tillfället monteras 30 000 bilar per månad, berättar administrativa direktören mr Shima.
y»” Hela Nissans produktion är 2,3 miljoner bilar per år. Oppamaverken har 7800 anställda av vilka 1800 arbetar inom forskningen och laboratoriet. Man arbetar i två skift, nämligen från kl 8—18 och kl 20—4.
Hela anläggningens yta är 1,3 milj m”, På området finns förutom monteringshallarna och laboratorierna två testbanor. Oppama-verken är mycket långt automatiserad, under
FORUM 7/7 rundvandringen i monteringshallarna såg man mycket få arbetare. Svetsningsrobotarna sköter de mest avancerade arbeten. Per anställd producerar Oppamafabriken 46 bilar i året — i Europa torde motsvarandet siffra vara ca 12 bilar.
En arbetare vid monteringsbandet förtjänar ca 100000 yen/mån dvs ungefär 2 000. Cirka hälften av lönen består av olika bonus. Under Forum 0 857. av pengarna i det japanska näringslivet är lånade. Räntan är 5—6 /o.
& I det japanska arbetslivet används 140 olika bonussystem för att uppmuntra de anställda. Till de mera speciella hö — sommarstugo — snöskottningshjäl — extra för svettning i sommar hetta € Utvecklingen av BNP i Japa 1973 11,5 ?/o (oljekrisen) 1974 — 0, 1975 3, 1976 5, 1977 5, 1978 7 Yo Ö År 1977 skedde 18 000 konkurser i Japan. Förlusterna upp gick till 12 miljarder US $.
Ö Den officiella arbetslösheten i Japan är 2 procent. Den verkliga siffran är cirka 7 procent som emellertid döljs av ett unikt räknesystem: om man arbetar föregående månads sista vecka mins två timmar anses man inte arbetslös.
besök i monteringshallen skedde ett avbrott vid ett av banden. Det var fascinerande att se med vilken snabbhet männen vid bandet klarade av situationen. Mr Shima nämnde att hela processen från plåt till färdig bil går på 33 timmar. Mr Shima sade också att en orsak till den höga produktiviteten hos de japanska företagen är att de anställda identifierar sig med företaget på ett helt annat sätt än tex europeerna. Strejker är okända i den bemärkelse vi har dem hos oss.
Är man missnöjd med förhållandena ger man uttryck åt det genom att bära tex en armbindel som påminnelse åt ledningen. Enligt uppgif leder denna demonstrationsmetod alltid till underhandlingar. | 15