Utgiven i Forum nr 1989-15

Frankfurt och andra plock

av Bo Ingves Forum 1989-15, sida 20-21, 12.10.1989

Taggar: Teman: bilar

och andra plock

Text: Bo Ingves

Människan är en motsägelsefull varelse. Trots att de flesta är ense om att bilarna utgör en stor miljörisk och de gröna värdena börjar skaffa sig ett allt bredare underlag, skaffar sig allt flere ändå en bil.

ärna får det då vara en bil som inte Gi kör med. Den hemliga dröm men för många är säkert att sakta smyga sig upp framför restaurangen i ett rött, dovt mullrande kraftpaket. För det nöjet spolar man ju gärna kröken.

Fast förnuftet skarpt säger ifrån, dras blickarna ändå ohjälpligen till dessa potensbilar som mycket få har råd med. Kungen på bilmässan i Frankfurt var enligt många besökare tex BMW:s nya toppmodell 850i Coupé. Detta trots att jugoslaviska Zastava dök upp med en snärtig Yugo Cabriolet till en bråkdel av BMW:s pris.

Samtidigt som bilfabrikanterna tävlar om att producera allt dyrare, snabbare och intelligentare bilar skärps också hastighetsbegränsningarna på många håll, avgasnormerna görs strängare och köerna blir allt längre. Miljöargumenten har väckt biltillverkarna och något av en kamp om vem som är miljövänligast har börjat. T ex katalytiskt avgasrenade bilar börjar snarare bli regel än undantag.

Bland alla de glittrande lyxåken på bilmässan i Frankfurt fanns dock också en uppsjö normalare bilar, Mässan var på många sätt årets höjdpunkt på bilfronten med över en miljon besökare som beskådade de utställda underverken.

För att ta några plock från det högre gardet:

Ovannämnda BMW 850i Coupé: 12 cylindrar, 5 liter, 300 hk. toppfart 250 km/t, 0-100 km/t på ca 6 sekunder. Pris ca 800 000 mark när den i sinom tid kommer till Finland.

20

Ferrari 348: Ersätter den tidigare ”folkmedellen” 328. 8 cylindrar, 3,4 liter, 300 hk, topphastighet 280 km/t. 0-100 km/t på under 6 sekunder. Leveranstid minst 3 år.

Jaguar XJ6-4: Brittiska Jaguar håller stilen och stod för mässans stiligaste monter. XJ6 har fått en ny 4-liters motor och ett uppiffat inre. Toppeffekt för katalysatorversionen 223 hk. 0-100 km/t på drygt ca 8 sekunder, topphastighet 222 km/t.

Nissan ZX Twin Turbo: 3 liters V6, 280 hk, 250 km/t, 0-100 km/t på ca 6 sekunder. Fyrhjulsstyrning.

Dessutom fanns utställda ett antal ombyggda Mercedes, BMW och Porsche för extremt extravaganta beställare. För att inte tala om alla prototyper och experimentbilar som aldrig når de egentliga produktionsbanden.

Men för att återgå till mera realistiska tonlägen:

BMW 318iS skiljer sig till det yttre från övriga små BMW:n genom spoilers fram och bak. Den stora skillnaden är en helt ny fyrcylindrig 16-ventilers motor som utvecklar 136 hk.

Citroens nya flaggskepp XM med sin hydraktiva fjädring som håller bilens ställning oförändrad oberoende av hur vägen ser ut och chauffören rattar bilen, börjar snart komma ut till försäljning. I Finland torde den billigaste versionen rymmas in i tredje bilförmånsklassen.

Daihatsu kommer med nya Applause, en sedan i mellanskiktet. Priserna börjar från 97 000 mark.

Ferrari 34 15/1989 FRUN

Fiat kommer kring årsskiftet med förnyade Uno som har fått sig en facelift. De största förändringarna har skett på motorsidan, bl a kommer en helt ny 1.4 liters motor och en 1,1 liters FIRE motor.

Ford presenterade redan tidigare på året nya Fiesta. Toppmodellen XR2i med 104 hk och katalysator kommer till Finland på nästa års sida.

Honda presenterade i Frankfurt den fjärde generationens Accord med katalysator. Motoralternativen är på 2,0 och 2,2 liter. Priserna är inte ännu fastslagna. Nuvarande billigaste 2 liters Accord kostar drygt 127 000 mark.

Lancias nya modell i den övre mellanklassen, Dedra, kommer till Finland efter årsskiftet. De till Finland importerade modellerna omfattar en 1,6 liters och en 2 liters motor. Båda är utrustade med katalysator.

Land Rover Discovery skall fylla upp luckan mellan den traditionella Land Rovern och dyra Range Rover. Målet är att återerövra terräng från de japanska tertängbilarna.

Mazdas nya 323-serie är den tredje generationens framhjulsdrivna 323. Maodellurvalet omfattar tre helt olika modeller för olika målgrupper, en 3- dörrars hatchback, en 4-dörrars sedan och en 5- dörrars sportcoupé.

Mercedes Benz har gjort diverse facelifts på 200 och 300-serien. I 300-seriens toppmodeller spinner en ny 24-ventilers 3-liters V6 som utvecklar 220 hk.

Mitsubishi, som bl a levererar motorerna till nya Chrysler Saratoga, ger sig in i kampen om köparna i mellanklassen med sina nya versioner av Lancer.

Opel Vectra 2000 är en sportig version av Vectra. Billigaste versionen ligger just under 200 000 mark. Calibra heter Opels nya sportcoupé som ersätter gamla Manta. Kommer nästa sommar.

Peugeots nya flaggskepp 605 börjar säljas nästa vår i Finland. Till det yttre ser den ut som en förstorad 405, men till det inre är den en fullfjädrad representationsbil som torde fylla de flesta krav. I Finland torde den billigaste versionen rymmas in i tredje bilförmånsklassen.

Renault inledde för en tid sedan den finska försäljningen av Renault 79 som tävlar i mellansegmentet.

Saabs största nyhet inför modellåret -90 är en helt ny 2,3 liters, miljövänlig fyrcylindrig insprutningsmotor med fyra ventiler per cylinder till 9000-serien. Motorn utvecklar 150 hk.

Subaru presenterade på hösten sin största modell, Legacy, som delvis ersätter lite gammalmodiga Leone. Till standardutrustningen på alla versioner hör katalysator och servostyrning. De framhjulsdrivna versionerna börjar från 98 000 mark och de fyrhjulsdrivna från drygt 112 000 mark.

Suzuki kommer efter årsskiftet ut med en sedanversion av Swift för att riktigt röra om i den mest sålda bilklassen i Finland. Målet för nästa år är 1 500 sålda Swift. dvs ungefär dubbelt mera än i år.

Volkswagen har nyligen inlett försäljningen av Corrado, pris 286 500 mark, och Polo Coupé som ligger i en helt annan prisklass. Volvos största nyhet denna höst är 440 GLi 1.6 Kat som är specialkonstruerad för Finland. LJ

FRUN, 15/1989

Honda Accord

Mazda 32 = MEL

L 21

Utgiven i Forum nr 1989-15

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."