Fransk hausse på bilbörsen
av Bo Ingves Forum 1988-15, sida 24, 06.10.1988
Taggar: Bolag: Peugeot Teman: börsen
Fransk boom på bilmarknaden
Text: Bo Ingves
Peugeot 405 GR Farmare
De franska bilmärkena med Peugeot i spetsen har ryckt upp sig på ett enastående sätt på den finska marknaden den senaste tiden. Från att under den första delen av 80-talet ännu ha fört en tynande tillvaro, kan importörerna av alla de tre franska märkena Peugeot, Citroen och Renault nu förnöjd slicka sig om munnen.
sex månader nästan lika många bila som under hela fjolåret. Under årets första hälft har Peugeot ökat sin försäljning med nästan 80 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Antalet inregistrerade bilar under perioden översteg med över 2 300 bilar noteringen för motsvarande period i fjol.
Detta innebär att Peugeots försäljningsökning antalsmässigt är den största bland billmportörerna. T o m marknadsledaren Toyota lämnades i lä av det franska succemärket, skillnaden var nästan 150 bilar till Peugeots fördel.
pi sålde t ex under årets första
Med över 5300 inregistrerade bilar låg Peugeot på åttonde plats i halvårsstatistiken, men avståndet till sjuan Volkswagen har krympt till endast 120 bilar. Peugeot sålde i juni över 100 bilar mer än Volkswagen, så det är mycket möjligt att platserna vid det här laget är omvända
Endast Subaru före Peugeot
Om man jämför halvårsstatistiken från i fjol med motsvarande period i år, kan noteras att endast Subaru har ökat procentuellt sett mera än Peugeot och Citroen. Subaru ha de facto mer än fördubblat sin försäljning rån i fjol, från 562 till 1156 sålda bilar. Renault å sin sida överträffas i procentstatistien ännu av Skoda som har ökat med drygt 55 procent. Skoda torde dock inte vara en direkt konkurrent till fransmännen.
På Peugeots importör Maan Auto konstaerar informationschef Timo Tenho att framgången har nåtts dels tack vare att produkterna förnyats så att de motsvarar dagens rav och dels genom en lyckad rmarknadsföring. — Vändningen till det bättre började 1984 till stor del givetvis beroende på de ralyframgångar som Peugeot 205 hade. Vår volymmodell är ändå i dagens läge 405, den står för 39 procent av försäljningen. Därefter följer 309:n med 33 procent och 205:n med 26 procent av försäljningen. Speciellt 405:n har med god marginal överskridit de försäljningsmål som uppställts för den, konstaterar Tenho förnöjt.
Citroen AX-GT
Citroen BX har n först börjat dra
Det andra största franska märket i Finland är Citroen som har ökat med 70 procent från i fjol. Antalet inregistrerade Citroen-bilar ökade under årets första hälft med ca 750 stycken vilket innebär att Citroens ökning antalsmässigt är den sjätte största i Finlan — På något sätt måste det ju synas att vi har stärkt vårt återförsäljarnät genom 18 nya återförsäljare och att vi har satsat på marknadsföringen, konstaterar avdelningschef Pekka Ryynälä på Korpivaaras AutoBon som tar in Citroen i landet.
— Givetvis har den nya AX-modellen gått bra åt, vi sålde ca 800 under det första halvåret. Lite överraskande är det ändå att BXmodellen först nu på allvar har börjat appel fortsättning på sid 5 2 15/1988 FORUN,