Gör det själv! (...eller så inte)
av Lena Barner-Rasmussen Forum 2011-02, sida 39, 24.02.2011
Taggar: Teman: outsourcing
FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 2 201 550
SVAR: 545+5
Gör det själv!
Förr i tiden hade man vett att t in hjälp för att sköta sysslor man inte själv hann med eller tyck te var för tråkiga. Man hade sina pigor och tjänkor, sisäkkön och välikkön, barnflickor och trädgårdsmästare. Men så kom efterkrigstiden och gjorde slut på allt det roliga. Allt blev så himla jämlikt och hög som låg fick stå där vid tvättbaljan och ha sig.
Den attityden satt i länge och väl. Vad är det för karl som inte själv byter vinterdäcken på bilen? Visst hinner man dammsuga vardagsrumsgolvet fast man förvärvsarbetar! Det där med att de sista golvlisterna aldrig kommer på plats är en bagatell, kommer inte på fråga att anlita en lämplig yrkeskarl när nu farsan en gång är så händig!
Gudskelov har den attityden nu lite börjat svikta. Det är helt okej för en vanlig medelklassmorsa att anlita en städerska. (Tidigare vågade man ju inte ens låta städerskan daska mattorna ute på gården. Då kunde ju grannarna ha sett det och skvallrat att man trodde sig vara något förmer.) Men nu anlitar helt vanliga löntagare friskt städerskor, trädgårdsplanerare, inredningsarkitekter och dog walkers.
Konsulterna gör grovjobbet. Också företagen har halkat på den här utlokaliseringstrenden så till den grad att man knappt gör något själv längre. Sitter inte strategin som den ska är det bara att ringa upp en konsultbyrå och vips kommer några slipade företagsstrateger i skräddarsydda kostymer och väl Man vet ju inte om han är fis eller fågel! både börshaj oc muntergök?
Menar du, när han är
Lena Barner-Rasmussen är frilansjournalist.
(…eller så inte blankade skor till undsättning. Känner man inte sina kunder kan reklambyrån göra en undersökning och kasta ljus över vem det egentligen är som köper ens produkter. Ser personalen lite håglös ut är det dags för någon lämplig personalutvecklingskonsult att komma och ta tempen och ge lite medicin. Om powerpointpresentationen känns lite dammig kan account managern på reklambyrån säkerligen hjälpa.
Inte undra på att högsta ledningen i allt högre grad väljer att pensionera sig tidigt. Det finns en gräns för hur länge man orkar tänja på sittmusklernai sin designinredda corner office (som inredningsarkitekten och konsthandlaren har inrett).
Vad ska man göra hela dagarna när armén av konsulter, reklammakare och andra urbana proffs gör allt grovjobb? Hänga på Facebook och Twitter och komponera vitsiga oneliners tillsammans med alla andra uttråkade bergsråd?
Men än lever det gamla gardets företagsledare som visst fan kan göra något själv också. Se bara på Keskos vd Matti Halmesmäki. Ska man hålla tal så ska man, och då skriver man det också själv. Någonting måste man ju sysselsätta sig med. Att hantera en matkartell kräver ju för all del inte en hel arbetsvecka.
Men så här i efterhand kan man konstatera att det nog hade varit en bättre idé för Halmesmäki att sitta ifred på sitt kontor och skämta i sluten krets om sin helfigurminister, och i stället överlåta talskrivandet åt ett proffs. Det gör karlakarlarna ute i världen. a