Grumlig bransch kräver trovärdighet

av Sören Jonsson Forum 2020-04, sida 19-22, 07.05.2020

Taggar: Personer: Kim Pomoell

fer färdighet

Det finns forskning som visar att kosttillskott har försvinnande s

E [«] Kim Pomoell har stora ambitioner för fa miljeföretaget Bertil’s Health, tidigare Valioravinto. Han tycker inte att det räcker att

INTERVJ hur mycket han skulle få lära sig som han genomförde köpet. Att lära sig nytt är nämligen hans drivkraft.

föramedarbetare framåt på bästa möjliga sätt och enligt deras vilja. Vi är alla olika. Jag lärde mig hur man kan leda människor på ett hu E4 skapar sedermera recepten på produkterna”

Varje tillverkningsfas övervakas, vilket gör att vi kan spåra produkten och de ingredien Hälsokostbranschen är som livsmedelsindustrin. Det är fritt fram att fräckt kopiera recept ochinnovationer. Dock säkerställer ma vill han göra det med rent mjöl i påsen. Det finns konkurrenter som försöker få snabba pengar. Trovärdighet är viktigare i längden.

stadigt hanka sig fram. Ett företag ska växa. - KIMPOMOELL Resan till koncern-vd började i Finland mant men ändå målmedvetet sätt” ser vi använder oss av i dessa produkter. Om = sina varumärkesrättigheter inom branschen. ”Om vi gör ett enda misstag är vi rykta” För tillfället är intresset stort för att ta hand = Yrke: Vd. och tog svängen över Atlanten. det finns något i en burk som inte ska finnas ”Det som du inte kan kopiera är råvaror- ”Majoriteten av vår försäljning kommer om sin hälsa, och den här globala trenden vill — Född:1975iHelsingfors. ”Jag har studerat på Hanken och började Tabletter men inte kvacksalveri. Kosttillskott där kan man ta reda på var felet uppstod och = na. Det finns särskilda processer att fram- = från apoteket. Du får inte sälja i apotek om Pomoell vara med om. Om allt går enligt pla- = Familj:Fru och tre barn. min karriär på ett kreditvärderingsbolag, Dun är kort och gott en koncentrerad form av oli- återkalla hela batchen. ställa råvaran samt kvalitetsskillnader. Ta — du lurar kunder. Det vi lovar är det som finns nerna kommer bolaget att växa mot helt nya, = Fritid: Golf, segling. & Bradstreet, där jag jobbade med att skapa ka vitaminer och mineraler - saker som vi Till fabriken kommer råvaran i pulver = till exempel Aromtechs havtornskapslar. Det — iburken och det som vi kommunicerar gör vi större marknader. Men först måste ”boet” Bor:Esbo. databaser för företag. Sedan kom jag in på annars naturligt får i oss via mat och dryck. som vi blandar ihop enligt våra recept. Se- = är nolltolerans för bekämpningsmedel. De = på ett trovärdigt sätt vara i skick. Valioravinto grundades 1960 av Bertil Po Utbildning: Ekonomie magister. Karriär: Vd för MPS Enterprises, Managin det jag verkligen ville, nämligen strategikonsultering, och fick möjlighet att börja på det

Den stora frågan är om vi verkligen behöver äta kosttillskott.

dan pressar vi ihop produkterna till tabletter eller kapslar in det som levererar bären får inte ha använt besprutningsmedel, då åker leveransen tillba Bertil’s health har aldrig varit tvungna att dra tillbaka någon produkt på grund av att ve moell. Fabriken ligger i Jakobstad där de till- — Partner Momentous. börsnoterade konsultbolaget BTS. ”Dagens värld är ganska hektisk, samti- ka. Aromtech gör test på varje bärleverans de tenskapen har motbevisat dess effekter. verkar 60 procent av alla sina produkter och = Motto: Lära sig nya saker, generellt nyfiken. Via BTS fick han en utlandskommende- digt som massproduktionen gör att mång- Av de här 60 procenten: köperin? där produktutvecklingen sker. Guru: Simon Sinek, Dan och Jessica Parisi. ring till San Francisco. Han jobbade i flera år sidigheten i kosten försvinner. De som äter Är också råvaran finsk? Vad är hemligheten ”Min farfar Bertil var apotekare i Kronoby och en sann banbrytare inom branschen. Han ansåg att det fanns bra ingredienser och komponenter inaturen som viborde äta mera av. Han talade aldrig om att bota någon med vitaminer och spårämnen. Hans budskap var att man kan må bättre och förebygga sjukdomar om man äter tillräckligt mångsidigt”, säger Pomoell.

Att ta över ett familjeföretag kräver kapital, mod och envishet. Kim Pomoell köpte företaget 2016 tillsammans med riskkapitalbolaget Juuri Partners och är nu vd i tredje generationen. När det kommer till kritan är det Kim Pomoell som har det sista ordet då viktiga beslut ska fattas. Enligt honom finns det utmaningar med hur familjeföretag styrs.

”Beslutsfattandet är relativt långsamt i många familjeföretag. I vissa saker är det bra med lång betänketid, det blir då långsiktiga beslut. Men världen runt omkring oss förändras så fruktansvärt snabb. Om vi drar ut på betänketiden besluter marknaden för oss”

Det är en av orsakerna till att han köpte sig majoritet i bolaget. Han har redan skapat ett rykte om att driva på förändring. Den ökande näthandeln ställer nya krav på företagen. Ett första steg är att få med personalen i förändringen. Pomoell ger ett konkret exempel ”Inom logistiken började vi för ett par år sedan använda streckkodsläsare i stället fö att manuellt plocka sal ett visst skede var våra öra över läsarna med de var de på min förän ker från lagerhyllan. I lagerarbetare redo att rucken, så frustreraringsiver. Men när jag

VITALITY AND OY

Grundat: 2016. Vitality and Oy heter koncernen som innefattar både Bertil’s health och Makrobios. Fungerar i praktiken som ett holdingbolag.

Verksamhet: Hälsokost.

Omsättning; Koncernens omsättning 14 miljoner. Anställda: 35 personer.

Ägare: Kim Pomoell och Juuri Partners.

9 ”Dagens värld är ganska hektisk, samtidigt som massproduktionen gör att mångsidigheten i kosten försvinner.

företaget. Något som han tycker att saknades innan han tog över.

Ett generationsskifte innebär att det kommer in nya ägare, folk med annan bakgrund och ideologi. Ur ett affärsperspektiv är det inte helt optimalt. Det är många kompromisser som ska till och besluten sackar efter. Men Pomoell tycker att skiftet gick ganska smärtfritt.

”Nu börjar organisationen anamma för med att coacha toppchefer.

”BTS affärsverksamhet går ut på att hjälpa kundföretag att förstå affärsmannaskap via fullständigt skräddarsydda affärssimuleringar. Det vill säga erbjuda cheferna en möjlighet att misslyckas. Precis som en flygpilot övar i en flygsimulator ska också affärsledare kunna öva i en simulerad värld”

På utlandskommenderingen föddes två av Pomoells tre barn. Det fick paret Pomoell att packa flyttlasset tillbaka till Finland.

”Vi stod i valet mellan att stanna där tills barnen är stora, med risk för att kontakternai Finland skulle bli sköra. Men vi valde Finland där vihar ett starkare kontaktnät och en bättre utbildning för barnen”

Finlands topplöner inte i topp. Tillbaka i Finland var det dags att söka jobb. Han fick jobb på ett rekryteringsföretag och jobbade i två och ett halvt år med executive search, det vill säga att hitta chefer till finländska bolag. Sedan blev det dags att pröva de egna vingarna.

”Jag grundade bolaget Momentous som jobbar med executive search. Men jag ville ha med någon i bolaget. Jag skulle ha blivit galen av att titta på fyra väggar och en telefon i flera månader”

Han tog kontakt med Barona (nuförtiden Bravedo) och fick med sig dem i form av finansiellt stöd.

Hur svårt är det att hitta chefer till storföretag i Finland? ”De stora börsnoterade bolagen i Finlan ekologiskt tillverkade produkter kan få i sig mer spårämnen än de som äter processad el ler mat från effektiviserat jordbruk” Pomoell menar att jordmånen har bli vit utmattad och att koncentrationen av spårämnen och vitaminer i maten har därmed blivit mindre.

”Samhället kommer inte att klara av att bota alla som är sjuka. Också sett ur ett ekonomiskt perspektiv kommer det här att vara ohållbart. Vi måste börja ge bättre råd och få folk att ta bättre hand om sin hälsa. Det är en allmän trend i hela västvärlden. Vi som tillverkar kosttillskott kan vara en del i omställningen?”

Ni får inte säga att era produkter botar sjukdomar. Hur är det att marknadsföra på dessa premisser ”Marknadsföringen är styrd av Livsmedelsverket som i sin tur tolkar den europeiska livsmedelsmyndigheten, EFSA:s riktlinjer väldigt hårt. Det står entydigt vad vi får säga omen viss ingrediens. Vilka ordval vi får göra. Man får därför vara kreativ. Vi får bara ge indikationer av nyttan med våra produkter och inte hänvisa till att de förebygger, lindrar eller botar en viss sjukdom”

Inom läkemedelsbranschen är det vanligt att de stora bolagen beställer forskningsresultat från den akademiska världen. Det pågår också liknande beställningar för hälsokost.

Pomoell ger ett exempel som gäller varumärket Kyolic. Det är en vitlöksprodukt

NY GENERATION. Kim Pomoell klarar inte av att stå stadigt. Han behöver framåtanda. Han har stor planer på hur han ska få familjeföretaget att växa.

på en. Men något sådant får Bertil’s healt ”Vi var starkt med och skapade markna ”Mera sällan. Det finns tyvärr för lite råvara till det vi behöver i Finland. Till zink och D-vitamin får vi inte i den form vi behöver från Finland. Vi väljer i stället de mest tillförlitliga råvaruproducenterna”

Men har ni någon produkt som är helt finsk? ”Egentligen kunde vi säga att Aromtech som producerar havtornsprodukterna är så nära finskt som det går. De producerar oljan i Torneå. Men om du vill gå på detaljnivå så finns det inte tillräckligt med havtorniFinland. Var går gränsen?”

Rent mjöl i påsen. Renhet och kvalitet är led orden för bolaget. De nå nya, större marknad ”Endast 4 procen är med dem som de ska er. av vår omsättning ä export för tillfället. Men på den asiatiska marknaden är rena råvaror av stor vikt. 2018 valde WHO Finland till landet med den renaste luften i världen. Samtidigt är vårt vatten av toppklass”

Enligt Pomoell var de tidigare ägarna inte intresserade av tillväxt. Nu har bolaget skapatalla förutsättningar som krävs för tillväxt.

Trots att Pomoell vill att bolaget ska väx ”Vi har inte gått in i sådana segment som vi inte tror på. Vi har till exempel aldrig gått in i viktminskningssegmentet. Det går inte att ta ett piller i några veckor och sedan bli 20 kilo lättare. Så är det bara”

Vad har du för framtidsspaningar ”En sak som de privata vårdbolagen har börjat erbjuda är att med blodprov testa spårämnen man behöver äta mer av. Inom en snar framtid kan det ge individuella kostråd. Och då blir våra produkter precis det som namnet säger: kost-tillskott”

Två saker vi inte kan lova: vädret eller era toppoäng på golfbanan, men fö alla andra aktivitete tar vi fullt ansvar.

Boka in möten, skolningar eller personalens friluftsdag hos oss.

HBL 365

Fyra tidningar i en app

GE9 hälsofördelar eller till och med ä skadligt för hälsan. Kim Pomoell, vd för hälsokostbolaget Bertil’s

Health, vet att det inte finns någr snabba cash att hämta i branschen. Han lovar hellre tunt än ljuger fö sina kunder.

SÖREN JONSSON TEXT KARL VILHJÄLMSSON FOTO

AFFÄRSMAGASINET FORUM NR 4202 för några månader sedan frågade om vi skule återgå till det gamla systemet så tänkte de i stället bli förbannade på mig”

Att få till en förändring tar alltså tid. Nu har logistiken blivit effektivare och redo för expansion. Förutom nya arbetsmetoder representerar Pomoell också en annan sort edarskap. Han tror på en låg hierarki i boag. Han tycker att man ska ge ansvar till dem som behöver det utan onödiga mellanchefer. För att lyckas krävs tydliga strategiska mål för

APFÄRSMAGASINET FORUM NR 4202 ändringarna och inse att vi inte gör dem för att vara jobbiga mot personalen, utan för att säkerställa en framtid för bolaget och kanske till och med kunna rekrytera och växa”

Bland affärseliten i USA. Det var inte alls någon självklarhet att Kim Pomoell skulle ta över efter sin farbror. När familjeföretaget började skissa upp planer för generationsskiftet tackade alla i släkten nej: Också Kim Pomoell. Det var först när han inså konkurrerar med kompetenser från hela världen. Utmaningen för Finland är att våra löner utgångsmässigt ligger cirka 30 procent under Stockholms lönenivå. För att inte tala om Schweiz eller andra finansiella knutpunkter. Lägg ännu den mörka vintern därtill så inser du utmaningen”

Vad lärde du dig från din tid inom rekrytering? ”Jag lärde mig hur man genom beteendevetenskap får team att fungera, hur man ka som har genomgått en process som har tagit — inte marknadsföra.

bort den distinkta vitlökslukten via fermentering. Enligt Pomoell finns det över 850 vetenskapliga studier som har kunnat visa på att produkten är bra för bland annat hjärt- och kärlsjukdomar. Nu har Bertil’s health tillsammans med en annan nordisk importörer beställt en studie som ska undersöka om resultaten också gäller för nordbor.

De som har använt produkten har också märkt att den gör att färre fästingar fastna ”Om vi sätter så mycket som en fästing på en affisch så anser myndigheten att vi vilseeder konsumenterna?”

Finländsk kvalitetsstämpel. En annan hitprodukt i Bertil’s healths sortiment är havornskapslar. Alla studier som har publicerats har gjorts på Bertils healths kapslar, där havtornsoljan produceras av Torneåbolaget Aromtech.

den för denna produkt, vilken nu har fått flera konkurrenter?”

Alla hälsokostbolag har inte egen produktion, men det har Bertil’s Health. 60 procent av företagets produkter tillverkas i fabriken i Jakobstad. Fabriken byggdes i tiderna enligt läkemedelsstandard.

”Allt utgår ifrån att vi har produktutveckling — vi har experter inom hälsokostområdet och sen för vi ihop marknadsföringen och försäljningen. Vi tar de bästa råvarorna och

AFFÄRSMAGASINET FORUM NR 42020

APFÄRSMAGASINET FORUM NR 4202 nina.sampakoskieÖruukkigolf.fi eller t. 044 3597 459

Mer infomation:

CA 365

Utgiven i Forum nr 2020-04

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."