Halvering på två år - Fritt fall för bilbranschen
av Tommy Westerlund Forum 1991-13, sida 06, 10.10.1991
Taggar: Teman: bilbranschen
Halvering på två år
FRITT
FALL
FÖR BILBRANSCHEN
Text: Tommy Westerlund
På två år har försäljningen av nya bilar halverats. Det är den bistra sanningen om bilmarknaden. Och det har inte skett obemärkt. De bilfirmor som tvingats sätta lapp på luckan kan räknas i hundratal. Men i all hopplöshet finns också någon ljuspunkt. De överstora lagren av begagnade bilar har minskat drastiskt och prisnivån har kommit ner på en sund nivå.
nder årets åtta första månade såldes 67 000 nya personbilar.
Motsvarande siffra i fjol var 107 000 och 1989 133 000. Det har således gått med otrolig fart nedåt från rekordåret 1989. Man räknar med att årets totalförsäljning kommer att stanna under 90 000. Så få nya bilar sålde man senast under bottenåret 1978. Och ingen ljusning finns i sikte.
— Vi räknar inte med någon volymökning nästa år, konstaterar Harri Nykänen, VD för bilhandelns centralförbund.
1000-tal 150 SIR Sälda bilar ja 140 ä 130 120 11 100
Under de senaste 18 månaderna har omkring 30 av medlemsföretagen i centralförbundet gått i konkurs. Men utanför förbundet har konkursvågen svept betydligt fler företagare med sig. Ingen har exakta uppgifter, men mindre firmor, sådana som säljer enbart begagnade bilar, har antagligen försvunnit i hundratal.
— Det har också skett en koncentration inom märkeshandeln. Försäljningsdistrikten har blivit större, vilket lett till att firmor gått ihop.
Enligt Nykänen är ungefär var tion 1000-ta de anställd inom bilbranschen för tillfället uppsagd eller permitterad. Jämfört med andra branscher är det inte så katastrofala siffror. Men det blir värre. Nykänen tror inte att det här räcker.
Billiga begagnade
Man antog att sänkningen av bilskatten i somras skulle ha satt fart på handeln, men inga större förändringar skedde. Antagligen var sänkningen, på endast några procentenheter. för liten för att ha någon direkt effekt. Nu mot slutet av året väntar sig branschen i alla fall ett litet uppsving för speciellt större bilar eftersom beskattningsgrunden för bilförmån ska ändras.
Ingen bransch har lagt ner så mycket pengar på marknadsföring som bilbranschen. Ännu i fjol, då försäljningen redan kraftigt gick ner, satsade man lika friskt som tidigare på annonsering och reklam av olika slag. Nu har man i alla fall fått ge sig. Harri Nykänen uppger att marknadsföringskostnaderna för nya bilar har sjunkit med 15 frocent. Men med tanke på att försäljningsvolymen har pått ner med 37 procent sedan i fjol. har man trots allt i år satsat mer på marknadsföring per såld bil än tidigare.
På bytesbilsidan har marknadsföringskostnaderna dragits ner mer drastiskt. Och även i övrigt är det på den sidan man kan hitta de enda ljuspunkterna just nu. För knappt två år sedan var lagret av begagnade bilar rekordstort. Värdet uppskattades i början av år 1990 till 2 miljarder mark. Lagrets värde har nu krympt till hälften av den summan. 1.1 miljard. Det betyder emellertid inte att antalet begagnade bilar som finns hos bilhandlarna nu skulle vara hälften mindre. Samtidigt har nämligen priset på använda bilar sjunkit kraftigt.
— Det nominella priset har på ett och ett halvt år sjunkit med en tredjedel. Förhållandet mellan nybilspris och priset på begagnade bilar är nu äntligen på europeisk nivå. Antagligen kommer prisnivån att igen stiga då försäljningen på nytt kommer i gång, men inte till den gamla höga nivån, säger Nykänen.
De flest sålda märken 13/1991 F RUN