Höga oljepriser grusar körglädje och import
av Leif Bergström Forum 2008-07-08, sida 22-23, 28.08.2008
Taggar: Teman: oljepriser
EH FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK
NR 7-8 2008
VARLDEN: USA
Höga oljepriser grusar körglädje och import
Höga transportkostnader gör att företag i USA nu lockas att starta nya produktionsanläggningar i hemlandet i stället för i asiatiska låglöneländer. Ett bakslag för globaliseringen, säger ekonomer.
LEIF BERGSTRÖM HM NEW YORK X Amerikanerna har varit bortskämda med relativt billiga oljepriser. Resultatet är en energislukande livsstil - stora bilar, långa pendelavstånd såväl till arbetsplatser som till skolor och shoppingcentra. Men denna sommar har allt ställts på ända. Ekonomiska bedömare ser till och med början till en motreaktion mot globaliseringen. Bland annat svenska IKEA har öppnat sin första fabrik i USA, ett led i vad observatörer ser som en ny trend mot produktion nära konsumenterna när transportkostnaderna nu skjuter i höjden.
Begagnade bränsleslukare. De amerikanska biltillverkarna hade i det längsta satsat på stora stadsjeepar och pickup-lastbilar, som gav goda vinstmarginaler under tidigare år. Nu fortsätter lagren att svälla hos återförsäljarna.
Nyligen stolta ägare har börjat se sig om efter hybrider, men funnit att andrahandsvärdet rasat på de bjässar som relativt nyligen framkallade grannarnas avund. FORD och GENERAL MOTORS har friställt tusentals och lagt hela fabriker i malpåse.
Andra effekter av de höga oljepriserna är glesare trafik på motorvägarna. Amerikanerna har till och med myntat begreppet ‘stay cation’ för semesterdagar som nu tillbringaside egna kvarteren. Och poliser tvärs över landet rapporterar om ett ökande antal bilister som blir stående vid sidan av vägen när deras chansning att den sista decilitern bensin skulle räcka ända fram slagit slint.
När jag denna sommar flyttade tillbaka till New York från Kalifornien körde jag för tredje gången under mina 26 år i USA tvärs över kontinenten, från kust till kust. Tidigare resor har stoppen vid bensinmackar gett till fälle till glada ordväxlingar och restips med andra bilister. Nu var samtalsämnet nästan utan undantag bensinpriset.
HAPPY’S bensinstation i Spring Valley, Il ”Nyligen stolta ägare har börjat se sig om efter hybrider, men funnit att andrahandsvärdet rasat på de bjässar som relativ nyligen framkallad grannarnas avund. linois var en påminnelse om fornstora dagar. Inte bara för att Happy fortfarande erbjöd full service — tankade åt oss medan vi väntade. Men sedan var det dags att betala, inte 40 dollar, som pumpen meddelade, utan 80. Happy’s pumpar var så gamla att ingen kunnat förutse dagens bensinpris och de mekaniska räkneverken gick bara till 2 dollar 99 cent per gallon. Macken hade satt priset till 2.12 — en siffra som sedan multiplicerades med två när det var dags att betala.
Husbilsfabriker läggs ner. Elkhart, Indiana är hemvist åt MONACO som tillverkar stora och dyra husbilar i lyxklassen. Dessa ‘recreational vehicles” får en HUMMER att framstå som ett under av bränsleekonomi. I kolsvart rubrik tvärs över hela förstasidan skrek lokaltidningen ELKHART TRUTH ut att Monaco lägger ned produktionen itre av sina fyra fabriker i staden.
Från ett europeiskt perspektiv låter 0,70 euro per liter kanske inte så farligt. Här i USA är det nog för att skapa spekulationer om vid vilket pris konsumenterna gör revolution.
Och redan har det fått företag att granska —- och i flera fall ompröva — tidigare självklara strategiska beslut. Det nystartade bilföretaget TESLA MOTORS, som bygger en elektris supersportbil (se ForRuUM nr 7-8/06), hade tänkt importera batterierna från Thailand, men har nu funnit det mer ekonomiskt att tillverka demi Silicon Valley.
Det kan sannolikt dröja två eller tre år innan vi ser den fulla effekten av energipriserna. Men få experter ser en tillbakagång tillriktigt låga oljepriser. Och medan flera av drivkrafterna bakom globaliseringen sannolikt är här för att stanna, måste företag på allvar granska var man kan skära också i transportkostnaderna.
Gas ersätter olja, Detta valår framkallar energikrisen också krav på lösningar. President GEORGE W BusH har tidigare föreslagit utvidgad oljeletning längs de amerikanska kusterna och i vildmarken i Alaska. Det är förslag som anammats av den republikanska kandidaten JOHN MCCAIN, medan branschexperter säger att det skulle dröja tio år innan nya fynd kan komma konsumenterna till
FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 7-8 280 godo — och att det i alla händelser rör sig om så små kvantiteter att effekten på prisbilden är försumbar.
Oljemiljardären T BOONE PICKENS har i många år varit republikan och bidrog för fyra år sedan till TV-reklamkampanjer som ansågs ha hjälpt till att besegra JOHN KERRY. I år lovar dock Pickens att stå över partipolitiken.
Frågan är nu för allvarlig, hävdar han och förespråkar i stället en kraftig satsning på vind och solkraft för att generera elektricitet och frigöra amerikanska naturgasfyndigheter till fordonsdrift. Naturgas ger mindre avgaser än bensin och enligt Pickens har USA tillräckliga fyndigheter för att ersätta oljeimporten från Mellanöstern.
Nu lyssnar politiker från de båda stora partierna på Pickens. Han är inte enbart ute ivälgörande ändamål. Observatörer påpekar att han också är en av USA:s största investerare i såväl vindkraft som naturgas. m
OLOHAAIOLST
Annons Algol