Ignite sätter fart på företagsidéer
av Patrik Harald Forum 2021-06, sida 30-31, 26.08.2021
IB Oscar Löfqvist och Roni Lahti är arrangörer för sommarens företagsaccelerator Ignite, som ordnades inom entreprenörsorganisationen Aaltoes.
Ignite sätter fart på företagsidéer
Det bästa har varit möjligheten att få träffa erfarna och inspirerande entreprenörer och ta del av deras lärdomar. Det säger några av deltagarna i sommarens Ignite, företagsacceleratorn för studerande.
PATRIK HARALD TEXT x Under tio sommarveckor har 40 studerande deltagit i företagsacceleratorn Ignite i Otnäs, Esbo. Där har de under handledning av experter utvecklat och förädlat sina företagsidéer. Ignite, som är en del av verksamheten in AFFÄRSMAGASINET FORUM NR 5 202 om entreprenörsorganisationen Aaltoes (Aalto Entrepreneurship Society), ordnades i år för andra gången. I fjol var Oscar Löfqvist en av deltagarna, i år är han arrangör tillsammans med Roni Lahti som ledde evenemanget också i fjol.
”Vi genomför programmet i form av workshopar där landets främsta experter på olika områden hjälper deltagarna att gå från idé till marknad. Via Zoom har vi erbjudit personliga coacher också från utlandet. Dessutom erbjuder vi deltagarna ett värdefullt nätverk”, säger Löfqvist.
114 ansökningar kom in till årets Ignite. Bland dem valde man ut 14 team med två-tre medlemmar i varje. Vid gallringen avgjorde om teamet hade ett genuint intresse för sin idé och att de hade förstått marknaden.
Största delen av deltagarna befinner sig i e så kallad validation phase, där man undersöker om det finns marknad för produkten. Men ett par team har redan prototyper ute, och till och med försäljning.
Utvecklar analysverktyg. Antti Mäkipää och Emma Salonen utvecklar ett analysverktyg för Twitch, som är en strömningsplattform inriktad på spel.
”Verktyget ska analysera kanalens publik vilket hjälper spelarna att förbättra sin live-strömning”, förklarar Mäkipää.
Han studerar informationsteknologi vid Aalto-universitetet och står bakom själva idén och det tekniska utförandet. Salonen som studerar marknadsföring vid Haaga-Helia, är mer inriktad på att få ut tjänsten till användarna.
Om allt går bra ska de ha ut en produkt ännu i år, men först måste flera frågor lösas.
F nad , I Antti Mäkipää och Emma Salonen jobbar med ett analysverktyg för strömningsplattformen Twitch.
IB Ana Herrero från Spanien och Christina lvanova från Österrike säger att sommarens accelerator gett dem en tydligare vision om vad de vill göra.
Bland annat gäller det att nå ut till sin målgrupp.
Mäkipää och Salonen är båda inställda på att fortsätta som entreprenörer. Enligt duon har det mest givande under Ignite varit möjligheten att träffa erfarna entreprenörer, som utan ersättning ställt upp som mentorer, berättat sin historia och gett vägledning och råd till sina yngre kolleger.
De får medhåll av Christina Ivanova från Österrike och Ana Herrero från Spanien. Båda är i Finland för att slutföra sina magisterstudier. De blev bekanta på en kurs i januari och beslöt senare ansöka om plats på acceleratorn.
Deras företagsidé är en app som hjälper människor i vardagsstressen att laga mat, så att användaren uppger vilka ingredienser som finns hemma och sedan ger appen förslag och recept.
”Just nu har vi en testgrupp på 400 personer som ger feedback så att vi kan utveckla idén vidare”, berättar Herrero.
Oscar Löfqvist säger att det varit lärorikt också för honom att följa teamen i deras arbete.
”För oss är det intressanta inte hur många företag som skapas, utan hur många smindsetvi lyckas vända till entreprenörstänkande. Även om alla team inte lyckas här, har de ändå lärt sig något de kan använda i framtiden.”
Själv startade Löfqvist sitt första företag som 16-åring och driver i dag två företag, vid sidan av studier i produktionsekonomi vid Aalto-universitetet och finansiell ekonomi vid Hanken.
”Entreprenörskap har varit en del av mig ända sedan barn. > 3 z z Z z Zz 2 = z 3 2 kaj I 2 = [=]
Fem steg mot framgån 1. Syftet och teamet Det är viktigt att göra klart för sig varför man grundar sitt företag. Är det för att snabbt sälja företaget eller för att man vill göra vinst och erbjuda kunderna en produkt som löser deras problem? Om manlyckas lösa kundernas problem på bästa sätt, kommer investerarna till digi stället för att du gårtilldem. Det finns en hajp kring att bygga snabbt och sedan sälja, men då är risken att man glömmer entreprenörskapets kärna. Teamet är avgörande för framgång.Det ska bestå avpersoner man litar på fullständigt, som man gillar attjobba med och som fungerar tillsammans också under press och motgång. De ska gärna ha samma värderingar och slutmål, men kunskapsmässigt bör de ha olika inriktning för att få in mångfald. Två-tre personer är optimal storlek.
- Identifiera problem oc validera att det finns en marknad
Lyssna på folk och försök förstå vilka problem som behöver lösas. Prata med så många som möjligt, bygg en simpel prototyp, testa den i ett tidigt skede på kunderna, ta emot feedback och börja sedan om igen. Att bygga en färdig produkt utan respons från användarna leder lätt till att man gör saker som måste korrigeras, eller ännu värre, att man löser problem som ingen har.
- Product market fit
Hur produkten passar in på marknaden. Om kunderna kommer in genom dörrar och fönster utan att man aktivt behöver sälja, då har man en produkt som är värdefull. Då kommer också investerarna och sedan är det bara att skala upp.
Men hit når man knappast om man inte först talat med en massa människor och kartlagt deras behov. Någon enkel väg till product market fitfunnsinte, det gäller att testa sig fram och faktiskt skapa värde för sina kunder.
- Hur tjäna pengar?
De senaste åren har många nya affärsmodeller kommit, förutom traditionella B2C. Ett exempel är att sälja data och insikter. En central fråga är vem som betalar, hur mycket och hur ofta. Det är också viktigt att förstå hur stor ens marknad är och vilka delar man skall fokusera på först. Det lönar sig inte att genast fokusera på en hel marknad, utan istället lägga fokus på en liten del och sedan expandera. Är man ute efter investeringar måste man förstå om ens marknad är tillräckligt stor. Om ett riskkapitalbolag lägger in 1 miljon euro så förväntar de sig att företaget skall vara värt över 3 miljarder inom tio år.
- Go to market
Hur man tar sin produkt till marknaden och får folk att betala för den. I början kan direktförsäljning fungera, men inte när man skalar upp. Då kan en metod vara att bygga sin produkt kring någon annans försäljning eller att optimera någon annans produkt, och styra trafiken genom sin egen produkt först. Ett exempel är finländska Smartly som optimerar annonseringen för Facebook så att användarna kommer in via Smartly fast annonsen läggs på Facebook. Ett annat sätt är att erbjuda sin tjänst i anslutning till andra tjänster, till exempel biluthyrning i samband med flygbokningar. Ytterligare ett sätt är att ge bort hårdvara och i stället sälja data som hårdvaran genererar. Exempel är Happy-or-not som gratis ger apparater med smiley-knappar i utbyte mot prenumerationer på data som kunder genererar.
Här gäller det än en gång att testa sig fram och vara kreativ - ett perfekt go to market-recept finns inte, utan det gäller att hitta det sätt som maximerar ens chanser att nå så många kunder som möjligt med så småresurser som möjligt. Sannolikheten är stor att företaget får byta go to market-strategii taktmedatt det växer.
AFFÄRSMAGASINET FORUM NR 5 2021