Indragbara dubbar en idé som nobbades?
av Kai Finell Forum 1977-08, sida 29, 04.05.1977
Indragbara dubbar en idé som nobbades?
Olika slags restriktioner, ända till totalförbud för dubbdäck, har med åren blivit allt vanligare och mer omdiskuterade. Konstruktioner och experiment med snabbt in- och utdragbara dubbar har därför börjat locka uppfinnare i länder med is- och snöklimat. I täten ligger otvivelaktigt just nu islänningen Einar Einarsson.
= Efter nära tio års grubblande, ansträngningar och finansiella bekymmer har han nu äntligen fått sina med hjälp av däckets tryckluft fungerande dubbkonstruktioner patentskyddade i ett flertal länder. I Finland har idén som sådan populärt presenterats redan 1968, då Nokia för en struntsumma erbjöds ensamrätt för all framtid i Finland. Dock utan att acceptera. Numera har allt fler amerikanska stortidskrifter entusiastiskt uttalat sig för ”retractable studs” som Newsweek döpt till EE-Tire.
Intresset är faktiskt nu väckt på allvar men egendomligt nog råera hos bilfabrikanter — VW, Porsche, Fiat, Citroen och japanska bilar — än hos tillverkare av vanliga vinterdäck. Tack vare allt fler understöd från isländska staten och Reykjaviks trafikverk har Einarsson nu också fått till stånd en professionellt gjort (Visnews) intressant — om också mer ekonomiskt tankeväckande än rent tekniskt betonad — 16 mm ljudfilm i färg med engelskt tal.
En kopia har gästspelat också i vårt land och visats i vissa slutna kretsar och kommer ännu i vår att gå ut över Helsingfors kabeltelevionsnät. Det patenterade däcket manövreras enligt tre olika principer 1. I den billigaste versionen måste bilföraren stiga ur och i alla fyra dubbade hjuls luftventil vrida om en liten nyckel varvid däckets dubbar, sekundsnabbt, dras in eller alternativt skjuts ut ur sitt görmsle inne i däcket.
- Samma operation kan också utföras bekvämare — ett amerikanskt önskemål — genom att dra ut eller skjuta in en ”Chokeliknande”, ”STUDS”-märkt knapp på instrumentpanelen.
3, Den dyraste och minst prövade versionen är att dubbarna helautomatiskt skjuts ut respektive dras in beroende på väglaget så att man kör absolut dubblöst på bar halkfri asfalt. Men den lösningen är säkert ingenting för en varmansplånbok. Mest intresserade är fackkretsarna nog i USA och Japan men också i
Till vänster ser EE-Tire ut som ett vanligt odubbat vinterdäck — till höger ser vi samma däck med dubbarna utskjutna. En sekundsnabb metamorfo på alla fyra hjul.
FORUM 8/77
Frankrike, Sverige och Iran (!), där ett penningstarkt företag beställt inte mindre än 20 000 provdäck. Den i Forum nr 1/1977 beskrivna Styrelsen för teknisk utveckling i Sverige torde vid det här laget som bäst vara i färd med att studera den i Prag prisbelönta filmen ”EE-Tire”.
I mitten av februari var representanter för finländskt fackfolk i branschen också i tillfälle att se den omtalade uppfinningen i funktion på samma film.
Nu återstår bara att se om, och i så fall när och var den intressanta innovationen slår igenom på allvar. Tekniskt sätt lär den vara klar för serieproduktion — också för slanglösa däck — men priset är förstås en helt annan fråga. (Kai Finell)
Islänningen Einar Einarsson, upphovsmannen till ”EE-Tire with retractable studs” ser optimististiskt på uppfinningens framtid.
29