Utgiven i Forum nr 2015-01

Industrin som gick på grund

av Henric Borgström Forum 2015-01, sida 30-31, 29.01.2015

Den svenska marintekniska branschen omformas i efterdyningarna av varvskrisen.

HENRIC BORGSTRÖM SVERIGE X Miljökrav och priskonkurrens möts bäst via enad front. Efter att den svenska varvsindustrin slogs ut under 1970- och 80talen, följt av en svår omstöpning av rederierna, dröjde det till 2007 innan underleverantörer och serviceföretag samlade sig till ett gemensamt organiserat kluster: Svenskt Marintekniskt Forum, SMTF.

Grupperingen har nu 77 medlemmar, främst i västra och södra Sverige där regionala och lokala myndigheter svarar för finansieringen. En av huvuduppgifterna är att lansera mer miljövänligt bränsle för fartygen, inklusive småbåtar.

Strax efter starten fick SMTF cirka 500 000 euro från Europeiska regionala utvecklingsfonden, bland annat för att satsa på miljövänliga marinor längs kusterna. År 2012 lanserades den första miljödeklarationen för fritidsbåtar, Ecoboat Index, som omfattar 16 båttyper. Marknaden är gigantisk: 2010 beräknades Sverige ha 881000 sjödugliga fritidsbåtar med minst 10 hästkrafters motor.

Kraftsamling. Med gemensamt uppträdande på mässor utbyter bolagen erfarenheter och sänker kostnaderna för marknadsfö FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 12015

HAVERI, Den en gång så stolta svenska varvs- och rederibranschen har gått i kvav.

ring och försäljning. När nu en rad LNG-terminaler för flytande nedkyld gas växer fram runt Östersjön har föreningen bildat ett nätverk för ändamålet.

Sverige var världens näst största varvsnation efter Japan i början av 1970-talet, men de stora nybyggnadsvarven i båda länderna klarade inte låglönekonkurrensen från Sydkorea och Kina, som i stället seglade upp i toppen.

Följden för Sverige blev att ett tiotal varv lades ner, kvar blev endast de för fritidsbåtar samt det militära Karlskronavarvet iBlekinge och Dockstavarvet vid Norrlandskusten norr om Härnösand för mindre militära patrullbåtar.

Varven i Landskrona i Skåne, Falkenberg i Halland samt ett av de tre storvarven i Göteborg överlevde som reparationsvarv. Av dessa har varvet i Landskrona återupptagit nybyggen i mindre skala.

Lyxboende och sportbilar, Ifjol lades även Cityvarvet inne i centrala Göteborg ner, trots att det specialiserat sig på reparationer för sjötrafiken i Sveriges överlägset största hamn för utrikeshandeln.

Flertalet av de andra varven hade då rivits och ersatts av exklusiva bostadshus: vid Kockums varvi Malmö med över 4 000 anställda i mitten av 1970-talet har några av de gamla varvsbyggnaderna behållits och renoverats för nya tidens IT- och medieföretag, samt tusentalet attraktiva lägenheter. Även Varvsholmen i Kalmar samt Finnboda varv i Stockholm strax intil nuvarande terminalen för Viking Line-färjorna har blivit exklusiva bostadsområden.

I Uddevalla byggde Gustaf Thordén efter sin affärsverksamhet i Helsingfors 1920-44 upp en rederirörelse på det egna storvarvet. Efter nedläggningen kom varvens verkstäder att användas för tillverkning av Volvos mer sportiga bilar.

Symbios. Behovet av service, underhåll, reparationer för större fartyg kvarstår dock. Flera varv hade levt i symbios med de framväxande stora rederierna, i Göteborg varvet Eriksberg med Broströmrederiet, varvet Lindholmen med Axel Johnsons rederi Nordstjernan, Götaverken med två varv Arendal och Cityvarvet på slutet med Salénrederierna.

Man byggde fartyg till de egna rederierna och till flera norska skeppsredare. När externa rederier fick svårt att lösa ut de beställda, färdigbyggda fartygen drabbades både varven och de närstående svenska ägarrederierna. Efter första oljekrisen vintern 1973-74 lades många beställda norska tankfartyg direkt upp i norska fjordar.

Broströms rederi med över hundra fartyg hamnade hårdbantat efter flera ägarturer i den danska rederikoncernen Maersk (ett av världens största containerrederier), Nordstjernan köptes av rederiet Hamburg Säd med många läka re och tandläkare som delägare till följd av mycket gynnsamma skatteavdrag.

Vi sökte en ekonom.

Rami Virtanen ekonom, utvecklingsdirektör, reklamröst, skådespelare

Finlands Ekonomförbund SEFE heter nu Finlands Ekonomer. Vi är en service- och intresseorganisation för ekonome och ekonomstuderande. Framför allt är Ekonomerna en sammanslutning av individer där ett stort antal proffs inom olika branscher möts — ekonomer återfinns under närmare 5000 yrkesbeteckningar. Därför ger Ekonomerna mervärde.

Kom med i: ekonomit.fi

SUOMEN EKONOMIT M E R FINLANDS EKONOMER

Saléns försattes i konkurs 1984 men flera livskraftiga delar återuppstod under nya ägare, exempelvis tankrederiet Frontline som blev ett av världens största under norske skeppsredaren John Fredriksen.

Lever vidare. I dag har Sveriges enda stora svenskägda rederikoncern Stena Line med närstående börsnoterade Concordia stora beställningar av tankers vid asiatiska varv. I övrigt finns en rad mindre rederier samt skogsföretaget SCA:s rederi med inhyrt tonnage för transport av pappersprodukter till kontinenten. Finnlines köpte för några år sedan rederiet Nordö i Malmö med fraktfärjor till TravemÖnde. Rederi AB Gotland i Visby har förutom passagerarfärjorna till fastlandet också fraktfartyg.

Alla dessa går till stor del i trafik utomlands men svarar för en mindre del av sjöfarten på de många svenska kommersiella hamnarna. De 77 medlemsföretageni Svenskt Marintekniskt Forum har en ännu större marknad gentemot utländska gästande fartyg plus närmare en miljon fritidsbåtar.

AKTUELLT I FÖRENINGARN tf ff

Tekniska Föreningen = Driftingenjörsförbundet i Finland iFinland Banvaktsgatan 2 Å, Banvaktsgatan 2 A 00520 Helsingfors 00520 Helsingfors tfn: 040 585 25865 e-post: kanslietfif. tfn: 040-585 0972 e-post: kansliediff. 3-2 Substanser i kosmetika och hur de gav upphov till två företagsidéer, Helsingfor 4.2 Distribuerade ekonomier - en motor för innovation och välstånd?, Helsingfor 7.2 Astronauten Christer Fuglesang föreläser på TekNatur, Helsingfor 10.2 Besök till Westenergy, Vas 12.2 Teater: Lainavaimo, Helsingfor 33 Råmat temakväll, Helsingfors

Se även www.tfif.fi eller www.diff.fi

Baraviföreningen rf

Kontaktperson: Torvald Lindberg, tfn: 0451015 414 e-post: torvald.lindberg&kolumbus fi

NIORD

Ekonomföreningen Niord r.f. Banvaktsgatan 2, 00520 Helsingfors Cati Lilja, o201 299 275

Läs om programmen i Niordbladet och på www.niord.fi.

3.2 Tahko/Himos sommarbokning öppnar 26.2 Utställning: Sibelius och konsten värld 5.3 Kvinnoföretagarinf 7.3 Finlands Ekonomer: Kvinnodage 16.4 Teater: Fosterlande 15.10 Musikal: Fantomen på Operan

EKF

Ekonomiekandidatföreningen r.f. Kontaktperson: Anders Nordlund, 040-1949 49 e-post: a1nordlundÖgmailco 4.2 Företagsbesök på Fazer i Vanda kl 17 -19.30. Personalchef Kenneth Söderholm redogör för Fazers verksamhet. 23.3 Företagsbesök och årsmöte på MPS, Paciusgatan 27 i Helsingfors, kl16-18.30.

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR12015

Utgiven i Forum nr 2015-01

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."