Utgiven i Forum nr 2015-01

Har näsa för IT-guldkorn

av Torsten Fagerholm Forum 2015-01, sida 09-10, 29.01.2015

Christoffer Häggblom, 33, har hunnit jobba som entreprenör och investerare i 18 år. Han har ett budskap åt unga, hungriga startupföretag som flockas vid företagsmässor som Slush i hopp om pengar:

”Mitt råd åt deltagarna är: fokusera inte så mycket på att gå på Slush! Satsa istället tiden och pengarna på att utveckla en prototyp av en produkt eller tjänst, hitta betalande kunder så snabbt som möjligt, få feedback av dem, utveckla produkten.”

Samtidigt stöder han helhjärtat Slush, som han anser vara ett ”otroligt bra evenemang, som attraherar investeringar till Finland och där bolag får visa upp sig.”

Vasabördige Häggblom är delägare i riskkapitalbolaget Rite Ventures, som satsar på webb, IT, mjukvaror och e-handel, men undviker företag i tidiga faser. Med framgångsrika case som Verkkokauppa.com och Nebula i bakfickan menar Häggblom att unga företagare gör ett typiskt misstag då de spanar efter externa pengar i ett tidigt skede.

”Att söka investerare tar mycket tid. Bolag i tidiga faser blir inte bättre av att ta in pengar, ibland blir de tvärtom sämre. Man bör försöka nå så långt man kan själv, utan extern finansiering.”

Rite Ventures är ett privatägt riskkapitalbolag, som investerar i gränslandet av nystartade och mognare företag.

”Vi investerar våra egna pengar, så vi gör vi vad vi vill, utan tidsgräns för exit.”

Idag bor Häggblom i Stockholm och jobbar ”80-plus timmar i veckan” för att vaska fram guldkorn bland nordiska internetentreprenörer och -bolag.

Han menar att unga företagare kan få hjälp och bollplank av andra entreprenörer och branschkollegor, men att det ingalunda är ett självändamål att snabbt håva in miljoninvesteringar. Istället bör man först lära sig att flyta själv. Senare, då man är mogen att expandera, kan man söka extern finansiell hjälp för att dra upp takten.

Det bästa rådet åt unga entreprenörer lyder: ”bootstrappa”, kör tajt och lär dig tjäna pengar tidigt.

”Med betalande kunder får man fram nyckeltal som konverteringsgrad, lifetime value, och vad kunden betalar. Då man visat att det fungerar kan man skala upp med hjälp av externa pengar. Med en fungerande modell och ekvation kan man övertyga en investerare som kan hjälpa till att försnabba tillväxten.”

Läs hela artikeln i papperstidningen eller på pekplatta!

Torsten Fagerholm text Bo Ingves bild

Utgiven i Forum nr 2015-01

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."