Ingen rost för stålmannen

av Sören Jonsson Forum 2020-03, sida 05, 09.04.2020

Taggar: Personer: Tero Wester

Lika säkert som amen i kyrkan är att bilar rostar. Ändå väljer endast en bråkdel av nybilägarna att rostskydda sina bilar. Tero Wester, ny vd på rostskyddskedjan Finikor, förklarar varför biltillverkarna inte lägger på ett rejält rostskydd redan i tillverkningen.

[caption id=“attachment_98972” align=“alignright” width=“214”]Tero Wester. En man i kavaj. Tero Wester[/caption]

Det finns ju en hel del husmorsknep för att bli av med rost bland annat ketchup, coca-cola, bikarbonat, lime, folie och ättika? Vilka trick är det som verkligen fungerar?

En del av de här tricken kan fungera, men det beror på situationen och underlaget. Det går att ta bort ytrost med husmorsknep, men det skyddar inte mot nya rostangrepp. Det allra bästa är att förebygga rost.

Hur stor del av Finland bilpool är skyddad mot rost?

Det finns ingen officiell statistik gällande det, men enligt vårt estimat är det endast frågan om ett par procent.

Hur skyddar man sig på bästa sätt då?

Fukt, stora temperaturskillnader, vägsalt och smuts är den värsta tänkbara kombinationen. En snöig bil ställer till exempel stora krav på ventilationen i ett garage. Ur bilens synvinkel är det därför bättre att ha bilen under ett tak. Det är förstås inte lika trevligt att sätta sig i en kall bil på morgonen, men man kan inte få allt.

På grundvattenområden har man ”minskad saltning”, vad innebär det?

Det används årligen 120 miljoner kilo salt på vägarna. Minskad saltning innebär ofta i praktiken att man har ersatt det normala vägsaltet med en miljövänligare variant. Den här varianten är mindre skadlig för naturen, men farligare för bilar.

Vad är nytt inom rostskyddsbranschen?

Inte mycket. Vi använder samma medel och metoder, de har kanske blivit något kostnadseffektivare. Det nya är att de som köper elbilar och hybridbilar tar bättre hand om sina bilar. De tänker ekologiskt och ser skyddet som en del av investeringen. Vi gör också målarfärgsbehandlingar och ljudisolering för bilar, inom dessa områden sker det mera utveckling.

Hur håller ni koll på alla nya bilmodeller?

När det kommer en ny bilmodell på marknaden lånar vi ett exemplar och tar loss det som är möjligt från bilens botten. Vi tar bilder och gör ett schema på hur den ska behandlas: varifrån bilen ska besprutas och vilka delar som är kritiska.

Varför rostar bilarna?

Bilar är elförzinkade när de kommer från fabriken. Zinkytan tillsammans med målarfärgen är tunnare än ett hårstrå. Om det kommer ett litet stenskott eller en stöt mot bottnen kan ytan bli exponerad, vilket leder till att rost börjar bildas. Den här ytbehandlingen håller i maximalt två år. Sedan börjar bilen rosta. Speciellt yngre personer tror att en ny bil ska hålla, men den har inget skydd från fabriken. Det är lite som att bygga ett trähus, det gäller att måla huset för att det ska hålla mot röta.

Man ser ju sällan släpvagnar som är rostiga då de är varmförzinkade. Varför lägger tillverkarna inte på ett ordentligt rostskydd med det samma?

Det är av ekonomiska skäl. Det är enklare och billigare att elförzinka bilar än att varmförzinka dem. Det produceras 80 miljoner bilar i världen om året. Av de här kommer några hundratusen till den nordiska marknaden. Behovet finns inte på samma sätt i varmare och torrare länder.

Är det billigare att elförzinka och rostskydda än att varmförzinka bilen direkt i fabriken?

Det är två olika betalare, därför brukar man inte jämföra dem.

Toyota, Skoda och Volkswagen var Finlands populäraste bilar 2019. Hur står sig dessa mot rost?

Det finns skillnader mellan olika bilar, vissa rostar mer än andra. Även bilar som det säljs mycket av är högt på listan över de bilar som vi rostskyddar. I och med att bilarna inte rostskyddas från fabriken kommer skillnaderna närmast från lackytan. Om någon bil har tjockare yta på lacken kan det göra att den inte rostar lika snabbt.

Men vem bryr sig om lite rost? Bilen fungerar väl lika bra trots att den har lite rostfläckar … Det är ett väldigt stort problem. Det enda sättet att försäkra sig om att en bil ska ha en lång livslängd är att rostskydda den. Sen kommer säkerhetsaspekten. En rostig bil skyddar sämre i en krocksituation jämfört med en som är i skick.

Vad ska man göra om man vet med sig att ens bil inte har något rostskydd. Är det för sent att lägga på ett skydd i ett senare skede?

Ju tidigare det görs, desto bättre. Det är enklare att skydda en helt ny bil eftersom smuts inte har hunnit leta sig in i alla skrymslen. En bil som är mer än fem år gammal måste undersökas. Oftast går det att rädda en sådan bil och rostskydda den, men då måste man räkna med att fjärna rost som redan har bildats.

Utgiven i Forum nr 2020-03

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."