Inleder tufft jobb
av Torsten Fagerholm Forum 2016-05, sida 07, 26.05.2016
Taggar: Personer: Robin Lindahl
Inleder tufft jobb
Ekonomie magister Robin Lindahl, 51, började som vd för Norme i april. Han verkade tidigare vid Outotec som chef för segmentet metall, energi och vatten, dessförinnan vid Nokia.
Hur är det att byta industrigren?
Skillnaderna är mindre än man kunde tro: i mer än 20 år har jag jobbat med teknikbolag som säljer helhetslösningar och möter kundbehov via stark service. Också vid skiftet från telekom till metall- och gruvindustrin för fem år sedan upplevde jag många likheter. Flera av Normets kunder är desamma som vid Outotec. På tunnelsidan möter jag nu fler nya slutkunder samt byggbolag.
Hur kan verkstadsindustrin transformeras från tillverkning till global serviceleverantör? Normet var ursprungligen framgångsrikt inom sin nisch: maskiner för underjordiskt gruvarbete. Krisen 2009 tvingade ledningen att tänka om, att göra bolaget mindre konjunkturkänsligt. Vi tog serviceverksamheten i fokus, vågade satsa på att bygga ett eget nätverk av dotterbolag samt globala servicecenters. Tidigare sköttes försäljningen av dealers samt agenter. Med ett eget nätverk är det lättare att bygga vida re på byggnadskemikalier som kräver stark lokalkännedom samt närhet till kundprojekt. Vi är verksamma i 27 länder med egna dotterbolag. Det kräver en kritisk massa gällande volym samt omsättning — här stöter många mindre bolag på hinder. Det är viktigt att prioritera rätt marknader samt kunder. Vi är unika tack vare heltäckande lösningar inom maskiner, bergsförstärkning, specialkemikalier för sprutbetong och injektion samt service.
Varför lider Finland av brist på internationaliserade medelstora bolag?
Det krävs mod, god planering, vilja att växa samt rätt människor för att bygga upp verksamheten både globalt och lokalt. Ibland saknas mod att satsa tillräckligt. Eller så saknas kunnande inom
ROBIN LINDAHL. Ny vd för Normet.
den egna organisationen. Då kan man rekrytera personer med rätt erfarenhet. Finland har kunnandet som behovs, dessutom är rekryteringsmarknaden global. Marknadskännedom, kundsegmentering samt förståelse för expansionspotentialen är viktiga ting. Alltför många lovande bolag blir uppköpta i ett tidigt skede. Inom marknadsföring borde vi lära oss av andra europeiska länder samt USA. Vi måste våga föra ram vår sak och satsa mer på marknadsföring.
Hur parerar ni den ovanligt sega lågkonjunkturen?
Förr var vi fullt beroende av gruvindustrin, nu kan vi även luta oss mot tunnelmarknaden för infrastruktur, järnvägar, metro, bilvägar, med mera. Samtidigt har vi byggt upp serviceverksamheten samt byggnadskemikalier och bergsförstärkning. Marknaden i Kina är fortsatt stark, där byggs fler tunnlar än i hela Europa. Vi satsar på aktiva marknader: Asien, Mellanöstern och Japan. Vi ser stor potential i Norge, Sverige och Finland inom gruvindustri och tunnelbyggen. Brasilien förblir en svår marknad, men övriga Latinamerika verkar lovande.
Utmynnar uppdämd efterfrågan senare i en investeringsboom?
En likadan gruvboorm som 2000-2012 ser vi inte, men efterfrågan på metaller samt mineraler fortsätter öka i takt med global BNP. Då de senaste årens överutbud smält bort återstår normal efterfrågan som betyder fler gruvinvesteringar. Inom tunnelbyggen ser vi inga tecken på avmattning. Det byggs mer och med under jorden och städerna växer alltmer neråt. Vi är optimistiska gällande den globala tillväxten på sikt, inom både gruvor och tunnlar.
Överväger ni förvärv, och hur ser ni på rivaler som Basf och Sika?
Vår strategi bygger på stark organisk tillväxt. Vi blickar aktivt efter möjliga köp som skulle komplettera vår strategi, sortiment samt servicenätverk. Vi siktar på att vara mer kundorienterade och snabbare än våra stora konkurrenter. Vår fördel är helhetskunnandet inom tunnelbygge samt kundspecifika lösningar och livstids service.
Öppna gruvtäkter blir mer sällsynta?
Den megatrenden kan vi dra fördel av på sikt. Det betyder betydligt fler underjordiska gruvor samt tunnelbyggen i samband med dessa. Malmutbrytning blir mer komplicerat och kräver mer kunnande. Alla bergarter och gruvor är specifika, vårt specialkunnande inom detta område är en fördel för våra kunder och för vår tillväxt.
Satsar finländska bolag tillräckligt på forskning och utveckling?
Många bolag och branscher sparar inom fel områden. Risken finns: då man optimerar resultatet på kort sikt genom inbesparingar inom R&D kan konkurrenskraften lida på längre sikt. Även våra kunder har minskat sina egna utvecklingssatsningar och förväntar sig att vi presenterar innovationer. Vi ska inte bara hänga med i utvecklingen, utan också skapa den. Områden som elektriska motorer är starkt på kommande inom vår bransch. Vi ser till att jobba ihop med universitet, forskningsinstitut samt kunder för att nå bästa möjliga resultat. m
FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 52018