Isbrytarna bör få mera hästkraft

av Helge Jääsalo Forum 1970-08, sida 18, 29.04.1970

Taggar: Personer: Helge Jääsalo

PORTRAÄATTET

Generaldirektör Helge Jääsalo:

Isbrytarna bör få mera hästkra 4—5 isbrytare av Tarmoklass men med mera hästkrafte i skrovet önskar sig sjöfartsstyrelsens chef generaldirektör Helge Jääsalo. Mera pengar för farledsförbättringar vill han också ha och utlova en »hård» budget i de avseendet för nästa år. Det finns gott hopp om att sjöfarte i våra vatten ska var betydligt tryggare inom 2—3 år, förklarar han.

Han är född i Pielisjärvi, men hågen till sjön och sjömanslivet ska inte sökas här, säger han själv. Sånärsom på fadern, som var bankdirektör och farfar, som var skräddare i Lovisa har förfäderna i rakt led ända till stora ofredens dagar varit lotsar på Kjevsalö utanför Lovisa, en gammal lotsplats,

Det var alltså naturligt att Helge Jääsalo efter avlagd studentexamen tog värvning ombord på Suomen Joutsen och sökte sig till sjökadettskolan. Men marinofficerens liv hade för mycket av skrivbords- och lärarstrategi, varför Jääsalo småningom sökte sig till sjöbevakningen. Under den tiden avlade han lägre rättsexamen.

— Jag märkte att det behövdes lite lagkännedom också, säger han.

Vinterkriget förflöt i Kotka-Fredrikshamnsräjongen och som frivillig partisan i Kubmo. Under fortsättningskrigets anfallsskede ledde han en egen avdelning, som avancerade från holme till holme ända fram till Björkö. Därefter kanonbåtsbefäl och befäl över en kanonbåtsflottilj. Slutskedet av kriget vistades han i Bottenhavet, där han bl.a. var med och stödde brohuvudet vid Torneå under striderna mot de retirerande tyskarna.

18

Sjöfartsundervisning i skolorn År 1947 uppdagades vapengömmorna och i samband med dem blev Jääsalo, som då var stabschef vid sjöbevakningsregementet, anhållen, tog därefter avsked, gick till sjöss och tog kaptensbrev 1949, Återinträdde i sjöbevakningen 1950 som chef för Skärgårdshavets sjöbevakning och därefter chef för gränsbevakningens marinavdelning och så övergång till sjöfartsstyrelsen 1960 som chef för lots- och fyravdelningen och från 1964 generaldirektör.

Att väcka intresse för sjöfarten redan på skolstadiet har varit ett av generaldirektör Jääsalos älsklingsteman. Liksom man numera fäster uppmärksamhet vid trafikundervisningen i skolorna, så borde man också tänka på ett visst mått av kunskap när det gäller sjöfarten. I detta nu ger inte ens studentexamen ett hum om sjöfartsfrågor.

En kort lärobok är under utarbetande, upplyser han, och dessutom får man hoppas att det nya museet på Vrakholmen, sen det förbundits med Högholmen medels en bro ska locka över skolexkursioner och på det sättet höja sjöfartsintresset.

— Men vi kan säga, att vi på sätt och vis redan har börjat un Forum 8/70

Utgiven i Forum nr 1970-08

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."