Utgiven i Forum nr 1994-10

Jämställdhet ger bättre trivsel och effektivitet

av Marina Ljungqvist Forum 1994-10, sida 32-33, 25.08.1994

Taggar: Teman: jämställdhet

Forum är ett bra forum.

Då du vill nå nyckelpersoner i näringslivet. Krävande och köpstarka konsumenter. Som vet vad de vill.

De läser din annons i Forum.

för ekonomi och teknik » tel. 90-643 445 Kerstin Westerinen och Sam Björklun “Ingen mjuk och lite töntig kvinnofråga!”

Jämställdhet ger bättre trivsel och effektivitet

Marina Ljungqvist

Det svenska företaget Ifö Sanitär är övertygat om att företaget blir starkare, effektivare och mer lönsamt om kvinnor och män arbetar tillsammans på lika villkor. Bättre stämning och trivsel får man på köpet.

“Det handlar om att nytt fullt ut,” säger persona digt gav sig i kast med att utarbeta e jämställdhetsplan på basen av den lag som började gälla i Sverige den I januari 1992. Ett år senare kunde ledningsgruppen presentera egna riktlinjer för hur Ifö ska driva jämställdhetsfrågor. Planen ses över vid de årliga budget-, strategi- och verksamhetsdiskussionerna.

Utgångsläget torde vara rätt typiskt för ett industriföretag på en bruksort; av totalt 842 anställda är 196 kvinnor, av vilka en tredjedel arbetar deltid — bland tjänstemännen hälften. Hela chefskåren, från nivån under VD till produktions- och arbetsledare, består av 77 män och 2 kvinnor. “Man är chef på Ifö,” vitsar Claes Strömberg och lägger till att målet för 1996 är att fördubbla antalet kvinnliga chefer!

Kvinnliga chefsämnen identifieras

Ledarskap är ett av de områden som Ifö fokuserar på för att främja jämställdheten. Kvinnor är en mindre nyttjad resurs och det är alltid ekonomiskt att tillvarata resurser —— i detta fall kvinnliga erfarenheter och

I fö Sanitär var en av de första som frej Claes Strömberg, personaldirektör och medlem i Ifö Sanitärs ledningsgrupp, har på basen av lagen om jämställdhet sammanfattat en plan som har förankring på högsta nivån i företaget, Han påpekar att respektive chef är ansvarig för att jämställdheten utvecklas inom hans/hennes område, medan personalavdelningen samordnar, ger råd och följer upp.

medarbetarnas kompetens irektör Claes Strömberg.

egenskaper, resonerar man på Ifö. “Vi behöver identifiera kvinnlig kompetens och utveckla den mer systematiskt.”

Kvinnor behöver mer uppmuntran att komma fram ur det fördolda. Utom att de är i minoritet har de en kortare tradition i arbetslivet och en annan kultur. En ensam kvinnlig chef är udda och har blickarna på sig, hon kan inte gömma sig på samma sätt som männen. Det är lika svårt som spännande att skapa ökad infiltration, suckar Strömberg.

Han tror att det kan behövas speciella lockelser för att få duktiga och intresserade kvinnor att våga spänna bågen högre. En idé håller på att ta form om en utvecklingsgrupp för bara tjejer där de kunde stärka självförtroendet och samtidigt lära sig mer om företaget innan de tar steget ut i den värld där tuffa värderingar gäller. Kruxet är bara att kvinnor ofta trivs bättre i mixade eller mansdominerade grupper där man är mera rakt på sak!

Kravfaktorer viktigare än könet

På Ifö Sanitär är arbetsuppgifterna av hävd starkt könsuppdelade. För att komma ifrån det, har man börjat med att slopa gammaldags benämningar på befattningar som kan utgöra en belastning. ”I stället ser vi på kravfaktorer från könsneutral synpunkt, som också ger ett bättre och objektivare underlag för lönesättningen,” understryker Strömberg.

När en chef idag tillsätter en vakans eller ny tjänst, ska han (eller hon!) om möjligt försöka rekrytera från det underrepresenterade könet. Ifö uppmuntrar en positiv särbehandling, d.v.s. vid lika kvalifikationer ska kvinnor prioriteras till traditionellt manliga yrken och omvänt. ”Vi strävar efter att kvinnor och män ska finnas i alla yrken och 1 olika svårighetsgrader i ungefär lika omfattning,” förklarar Strömberg.

Ett av de övergripande målen i företagets jämställdhetsplan är att män och kvinnor ska ha samma möjligheter att kombinera arbete och familjeliv. Det hade hunnit bli både vanligt och accepterat att en kille tog pappaledigt en månad. redan innan detta blev påbjudet i lagen. Ifö arbetar också på flexibla lösningar i arbetsuppgifter och försöker gå in för mer projekt och vikariat för bägge könen.

Kvinnor fått mer lönelyft än männen

De senaste tre åren har kvinnorna på Ifö fått mer lönelyft än deras manliga kolleger. “Det har liksom blivit tillåtet för företags ledningen att göra mjuka påstötar på cheferna i den riktningen,” säger Strömberg och ser uppenbart nöjd ut. Om lönen upplevs som rättvis, blir arbetsmotivationen och prestationen bättre,

Påarbetarsidan tjänar kvinnorna på Ifö ca 95 procent av vad männen gör, vilket är 5 procent över rikssnittet i svensk industri. De kvinnliga tjänstemännen har däremot bara 71 procent av männens löner, medan rikssnittet är 75 procent. Till en del kan det förklaras med att kvinnor arbetar deltid i mycket större utsträckning, i mer rutinartade befattningar, eller har varit barnlediga.

Men det finns också löneskillnader som inte kan förklaras på ett logiskt sätt. Dessa ska analyseras och cheferna ska arbeta på att de försvinner. Enligt Strömberg är det viktigt med lite extra uppmärksamhet, för risken är alltid större att kvinnor missgynnas lönemässigt, både på Ifö och andra industriföretag.

Vi kompletterar varandra

Ifös jämställdhetsplan sjår fast att kvinnor och män är olika. Vi har olika erfarenheter, uttrycker oss på olika sätt och har olika egenskaper. Dessa olikheter behövs för att vi ska komplettera varandra och skapa något bättre än vad vi kan göra var för sig.

“Kvinnor ser situationer och angriper problem från andra vinklar än män, och det bör vi lära oss att uppskatta och inte tycka att kvinnor måste bli som män.” menar Claes Strömberg, så man han är. Han haren vision om att kvinnlig intuition, kommunikationsförmåga och empati i förening med inriktning på affärer och resultat skulle skapa ett bättre företag. “Fast lite får

JÄMSTÄLLDA

SÅ IN I NORDEN …

verige har kommit längst av de nordisk länderna i påbjuden jämställdhet. Så här ser situationen ut i en kort jämförelse mellan Sverige, Finland, Norge och Danmark.

SVERIGE

Jämställdhetslagen stipulerar bland annat at — företag med mer än 10 anställda årligen ska göra planer för sitt jämställdhetsarbet — arbetsgivare ska underlätta för både kvinnor och män att förena arbete med föräldraskap.

Arbetsgivare ska motverka sexuella trakasserier på arbetsplatsen (även mellan arbetskamrater).

Lagen har nyligen skärpts; en månads pappaledighet har blivit obligatorisk.

FINLAND

Ett lagförslag har avgetts till riksdagen den 27 maj i år. Det kommer att behandlas i höst. Förslaget säger bland annat att en arbetsgivar — ska främja jämställdhet på ett målinrik tat och planmässigt sätt, och underlätta för kvinnor och män att förena arbete och familjeli — om möjligt ska se till att en anställd inte råkar ut för sexuella trakasserier

Arbetsgivare med minst 30 anställda ska ha med åtgärder som främjar jämställdhet i en årlig personal- och utbildningsplan eller hand-lingsplan för arbetarskydd.

DANMARK

Har lag om jämställdhet. Röster har höjts för att lagen ska kompletteras med ett krav på handlingsprogram för utveckling av jämställdheten inom offentliga institutioner.

NORGE

Har ingen lag om jämställdhet. Ett handlingsprogram för jämställdhet i departe menten inleddes 1991 och ska vara slutfört i år. Andemeningen i det är att förankra eller integrera jämställdhetsperspektivet i det dagliga arbetet och småningom i den allmänna politiken. 9

Dethär är Ifö Sanitä 9 Ifö Sanitär är Nordens största fillverkare av sanitetsporslin, duschkabiner och duschväggar, badkar och bubbelbad, disk- och ivättbänkar.

9 fö omsatte FIM 465 miljoner [MSEK 635,6) 1993.

6 Bolaget har produktionsanläggningar i Bromölla och Mörrum Sverige samt Varde, Danmark (bubbelbadkar och -utrustning), huvudkontor i Bromölla omkring tva mil från Kristianstad.

Ifö har 842 anställda. VD ör Benny Persson. & Ifö ingår som en affärsenhet i Sanitec som är en division i finländska Metrakoncernen.

väl kvinnorna lov att anpassa sig …” reserverar han sig.

Strömberg anser lite anspråkslöst att Ifö inte ännu kommit någon vart i konkreta åtgärder, med undantag för lönerna. Däremot har man åstadkommit en hel del osynliga förändringar i organisationen. Klimatet har blivit mer jämställdhetsvänligt, och idag är det ingen som tycker det är märkvärdigt om han i ett anställningsärende påpekar att det vore värdefullt att kunna få in en kvinna.

Ifös initiati imponerar

Många svenska företag blev helt ställda när jämställdhetslagen kom. Så icke Ifö, som emellertid inte kunde räkna med något stöd från Arbetsgivareföreningen! Claes Strömberg ser en aning uppgiven ut: “Lagen har ju kommit till i en manlig kultur.”

Andra företag har skrämts av utsikten att få sitt namn i tidningen och märkbart irriterade över lagen kontaktat Ifö för att få hjälp. De har blivit oerhört imponerade av planen, av hur väl genomtänkt och systematiskt uppbyggd den är kring prioriteringsområdena ledarskap, rekrytering och lönebildning.

Och nu, Claes Strömberg? ”Det går långsamt att bearbeta attityder och ingrodda fördomar, vår egen JämO slutade och så kom ju lågkonjunkturen … men vi har åstadkommit vissa vibrationer som går åt rätt håll.” €

EM Marina Ljungqvist är sedan juli 1994 VD fi OY Marketing Service AB som erbjuder konsulttjänster i kommunikation och språ företag och organisa r som är eller vill nationella, Hon gare arbetat som informationschef vid Lod Metra, Fazer och Partek. 33

Utgiven i Forum nr 1994-10

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."