Utgiven i Forum nr 2008-12

Julkort som skonar miljön och stöder barns utbildning

av Lena Barner-Rasmussen Forum 2008-12, sida 30, 22.12.2008

Taggar: Personer: Susanna Salmenpää Organisationer: Unicef Teman: välgörenhet

EI FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK

NR 12 2008

Julkort som skonar miljön och stöder barns utbildning

HB Julhälsningar. Allt fler företag skickar elektroniska julkort och låte julklappsslantarna gå till välgörande ändamål. Unicef lanserar i år ett nytt koncept där företag kan välja vart pengarna går. Läkemedelsföretag köper vaccin och kunskapsföretag stöder utbildning.

LENA BARNER-RASMUSSEN TEXT RASMUS SNABB ILLUSTRATION

X Dagens trend går mot hållbara julklappar. Inget krimskrams här inte. Samma gäller för företagsvärlden. I stället för påkostade kundtillställningar satsas det på välgörenhet. Och hänger man medi tidens anda är det elektroniska julkort som gäller.

Att underteckna 200 julkort förstör stämningen även för den mest ivriga julmänniska. Allt fler företag har övergått till elektroniska julkort. Man kan be sin reklambyrå om hjälp, men det finns också andra alternativ. Bland annat NOKIA och KONE har köpt elektroniska julkort till förmån för UNICEF.

”Vi beslöt redan förra året att förlita oss på Unicef. Vi använder deras elektroniska julkort som vår huvudsakliga kanal i hela koncernen, På det här sättet vill vi stöda Unicefs verksamhet och samtidigt värna om hållbar utveckling”, berättar SUSANNA SALMENPÄÄ på Kone.

Nokia har samarbetat med Unicef sedan år 1995. Det var traditionella julkort som gällde fram till år 2001.

”Då utvecklade vi applikationen som gör det elektroniska kortet möjligt. Den elektroniska varianten passar bra ihop med vår verksamhet och så det ju mycket mer ekologiskt än papperskort”, berättar MARTIN SANDELIN, samhällsansvarsdirektör på Nokia,

Han framhåller dock att det inte hand lar specifikt om julkort. En stor del av Nokias samarbetspartners firar inte alls jul.

”Julenär enkristlig tradition och firas inte som sådan i till exempel Indien och Kina. I stället för Merry Christmas står det Season’s Greetings. Det passar brain till exempeliKina där man firar nyåret stort”, säger Martin Sandelin.

Också på Kone använder man sig av Season’s Greetings-frasen hellre än Merry Christmas.

Proceduren att skicka elektroniska julkort är mycket enkel.

Allt Nokia-anställda måste göra är att gå in på intranätet och klicka ett par gånger så åker ett elektroniskt julkort iväg. Men också utomstående som besöker Nokias webbtjänst kan skicka elektroniska julkort. Förra året skickades det tiotusentals kort från alla kontinenter och från mera än 150 olika länder, så donationen till Unicef blir avsevärd. Enligt Sandelin är man på Nokia inte rädd för att det skulle skickas alltför många kort.

”Vi blir bara glada ju fler kort som skickas. Dels för att donationen till Unicef då blir större, dels för att vi alltid blir glada då folk besöker vår webbtjänst”

Unicef får donationer enligt öppnade julkort och senaste år resulterade Nokias e-kort iett bidrag på drygt 50 000 euro.

Nokia satsar mycket pengar på julhälsningar, men däremot finns det ingen praxis att ge julgåvor. Martin Sandelin kom till Nokia på 1980-talet och kan erinra sig att det då figurerade små julgåvor.

”Men under de senaste tio åren har det inte förekommit alls”, säger han.

Köp vaccin eller stöd utbildning. Förra året stod julkortsförsäljningen till företagssektorn för 27 procent av Unicef:s totala försäljning.

I år lanserade Unicef ett nytt koncept som såväl företag som privatpersoner kan använda i julklappssyfte. Med det så kallade Mjukispaketet kan givaren själv bestämma hur pengarna ska användas.

”Försändelserna skickas från vårt supply centeri Köpenhamn, Man kan köpa olika förnödenheter som behövs ute på fältet”; berät tar NINA VÄHÄPASSI på Unicef.

Företag kan välja sådana produkter som står deras verksamhet nära, Läkemedelsföretag kan till exempel köpa vacciner.

”Företag verkar överlag vara mest intresserade avattstödautbildning”; berättar Vähäpassi om kommersen hittills.

Också Kyrkans utlandshjälp säljer konceptualiserade gåvor. För 4 000 eurokan man till exempel köpa ett klassrum för en byskola iKongo. m

Utgiven i Forum nr 2008-12

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."