Utgiven i Forum nr 2021-10

Kaalimato gör miljonvinster på sexleksaker

av Sören Jonsson Forum 2021-10, sida 12-13, 16.12.2021

Taggar: Bolag: Kaalimato

Kaalimato gör miljonvinster på sexleksaker

För några år sedan kom en sexleksak som tog hela marknaden med storm. Den nya lufttrycksvibratorn marknadsfördes med orgasmgaranti, vilket gjorde att försäljningen sköt i höjderna. Mikko Rosén, vd för Kaalimato, har lagt märke till en ny trend.

Nu vill män ha egna sexleksaker.

SÖREN JONSSON TEXT xSå tidigt som 1962 började Kentonec, i da känt under varumärket Kaalimato, sälja kondomer på postorder. På det frisläppta 70-talet tog företaget in de första dildona i sortimenten. Ända sedan dess har familjeföretaget för AFFÄRSMAGASINET FORUM NR 10 202 sett finländska hem med vuxenskoj. Kentonec har under de senaste åren gjort svindlande bra resultat. På bara några år har bolaget mer än fördubblat sin omsättning från drygt 4 miljoner euro till nästan 11 miljoner.

IH Bolagets vd, Mikko Rosén, kom in i bransche av en slump. På en golfresa i Polen träffad han en av Kentonecs ägare och personkernin klickade direkt. Han hjälpte först pro bono med onlinermarknadsföring, och fick kort därefter skriva på ett arbetskontrakt. Ett halvår senare tog han över som vd och har i dag suttit på vd-posten i åtta r.

[Se

Och mer än sexdubblat vinsten till över 2 miljoner euro 2020.

”Vi har haft organisk tillväxt också före coronapandemin, men det är mycket tack vare pandemin som vi har gjort ett så gott resultat. Människor har varit hemma och haft lust att ägna tid tillsammans med varandra”, säger Kentonecs vd Mikko Rosén.

Men tillväxten kom inte gratis. Rosén säger att de också tog saken i egna händer genom att storsatsa på marknadsföringen. Det krävs finkänslighet för att lyckas med marknadsföring av sexleksaker. Då spelar e-han NIASENANJANS

NOSSNOFN3HO delns varumärke större roll än produkterna.

”En jättestor del av vår framgång under coronapandemin beror på varumärket. Människor tycker inte att Kaalimato är smutsigt, det är lätt att närma sig oss. Vi är en inhemsk aktör som man kan lita på.”

Kaalimato har inget kundregister. Dessutom besöker många kunder e-handeln med inkognito-läge och vpn. Det gör att bolaget vet förvånansvärt lite om sina kunder.

”För oss är anonymiteten jätteviktig. Vi frågar inget onödigt av kunden, i många fall behöver man inte ens uppge sin adress. Vi sparar beställningsinfo bara den tid som lagen kräver. Vi marknadsför aldrig direkt till någon som har köpt från oss. ”Klarna ger en del rapporter, men det är inga uppgifter som direkt kan kopplas till vår marknadsföring. Vi vet att de flesta av våra kunder är 20-35-åringar. Mycket mer än det vet vi inte.”

Snabbaplock.Isnitthanterar Kaalimato220000 beställningar per år, alltså 600 beställningar om dagen. Med ett löfte om att posta beställningen samma dag ifall den kommit in före klockan 14, innebär det en väloljad logistikkedja.

När 15 beställningar har trillat in i e-handeln skrivs en plocklista ut automatiskt. Då har systemet räknat ut hur stor låda som behövs för produkterna. Med en liten handdator på vristen och en öronsnäcka i örat, plockar arbetarna produkterna från lagerhyllan. Hylla för hylla instrueras plockaren till rätt produkt. Bästsäljare finns i ändan av hyllan, allt är optimerat för snabbhet.

Innan lådorna får sin adresslapp görs en sista kontroll att det är rätt produkter i lådan. It-systemet vet precis hur mycket varje dildo, vibrator, kondomförpackning, glidmedelstub, kalender och fleshlight väger. Om vikten stämmer överens med beställningen går den vidare för postning och sortering. I slutet av dagen hämtas beställningarna av logistikföretagen.

”Vi gör ungefär hälften av postens arbete redan här. På det viset försnabbar vi leveransen.”

Kaalimatos smarta drag. Under sportlovstiden 2019 började Kaalimato plötsligt få in ovanligt många beställningar av lufttrycksvibratorn Satisfyer. Det var början på Satisfyerboomen.

”Vi förstod inte varifrån intresset för de här produkterna kom. Vi hade inte gjort någon marknadsföring. Inom några timmar hade vi tagit reda på att produkten diskuterades i en Facebookgrupp. Kort därefter fattade vi ett viktigt beslut. ”Vi köpte alla Satisfyer som gick att få tag på. Vi tömde helt enkelt Europas lager på dessa vibratorer. Vi blev en av få som had dem i lager och vår försäljning sköt i höjden. Det gäller alltså att reagera snabbt för att få marknadsfördelar.”

Ett lika viktigt beslut fattades i månadsskiftet februari-mars 2020, då coronaviruset höll på att ta grepp om världen.

”Vi gjorde hiskeligt stora inköp och fyllde lagret till brädden. Vi hade pengar i kassan och vågade satsa. De som inte reagerade tillräckligt snabbt blev utan produkter att sälja när många fabriker var tvungna att stänga.”

Inte tabu. De senaste åren har sextechbranschen omformats. Numera upplevs sexleksaker som något acceptabelt. Det är inte längre tabubelagt att sälja sexleksaker, säger Rosén. Det ligger ett enormt pr-arbete bakom attitydförändringen.

”Vi har fått bevisa att vi inte har något med porrindustrin att göra. Att sälja sexleksaker handlar om sexuellt välmående.”

Hur har dina vänner och bekanta reagerat på ditt branschval? ”Bara positivt faktiskt. Den enda person som jag tyckte det var pinsamt att berätta för var min mamma. Men hon tog det bra. Hon förstod hur viktig sexualhälsa är för människor” Mikko Rosén har två tonårspojkar. Han säger att deras klasskompisar gav en del onödiga kommentarer i tonåren, men att de lyckligtvis inte blev mobbade för hans yrke. ”Människor tror att barn far illa av att komma i kontakt med sexleksaker, men det stämmer inte. Sexleksaker är helt naturliga, och enligt min erfarenhet tappar barnen intresset när man säger att det är vuxenleksaker.”

Del av sexleksakskakan. Sextechindustrin beräknas globalt vara värd 30 miljarder dollar. I snitt ökar industrin med 7 procent årligen. Trots det lyser finländska tillverkare med sin frånvaro. Några få försök har gjorts såsom bolaget Teatiamo som tillverkade handgjorda dildon i trä, men inget har slagit igenom.

”Det är synd. Jag tror att kunnandet finns, frågan är om det finns en stor attraktionskraft för finländska produkter på den internationella marknaden. Jag tror tyvärr inte att finländska sexleksaker kommer att sälja lika bra som Mumin.”

Vilka produkter trendar just nu ”Det som ökar varje år är produkter för män. Det blir allt mer acceptabelt. Förut tänkte man att en kvinna som använder en sexleksak är självsäker och stark, medan en man som använder en sexleksak är en looser. Vi märker att fleshlight-försäljningen ökar otroligt. Det är i samma klass som Satisfyerboomen.”

Kd

Ladda ne gratis!

HBL NYHETER

Det smidigaste sättet att vara uppdaterad

Du hittar applikationen på

AFFÄRSMAGASINET FORUM NR 10 2021

Utgiven i Forum nr 2021-10

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."