Kamp om nätreklamen
av Leif Bergström Forum 2012-12, sida 25, 18.12.2012
Taggar: Orter: USA Teman: reklamer
FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 12 2012
VARLDEN: USA
Kamp om nätreklamen
LEIF BERGSTRÖM IH NEW YORK En välmenad strävan att skydda nätsurfares anonymitet KOMMENTAR har efter nio månaders förhandlingar inte kommit något närmare en lösning. Flera av parterna menar nu att det kan vara dags att ge upp, eller för enskilda internetanvändare att helt sonika stoppa reklam rån att visas.
För att värja sig mot oönskade telefonsamtal rån försäljare kan amerikaner placera sina tele’onnummer på en lista telefonförsäljare inte tilllåts ringa, om de inte redan har ett pågående afärsförhållande. Listan upprätthålls av en myndighet, och försäljare som trotsar reglerna riserar att avtvingas skadestånd. En liknande lista finns för de medborgare som vill minimera direktreklam i brevlådan.
När Obama-administrationen ursprungligen allade webbreklammakare, webbläsarföretag och aktivister att diskutera ett liknande system ör internet tycktes det därför bara vara ett logiskt nästa steg. Men återigen visar utvecklingen att internetföretagens ledare anser sig fria rån de regler som gäller den övriga ekonomin. Frågan gäller alltså en webbplats rätt att med hjälp av cookies följa en besökares färd över webben för att skräddarsy ett reklamutbud som kan svara mot hans eller hennes senaste intressen. Aktivister som engagerar sig i individens frihet menar att surfare ska kunna söka information utan att ständigt följas av kommersiella intressen. När samtalen först inleddes förband sig internetorganisationer att stödja ett system där användare genom att klicka på en knapp kunde välja att inte låta sig spåras. De flesta webbläsare har redan inkluderat möjligheten för användarenatt låta annonsörer veta att de inte vill låta sig spåras.
Firefox var först, Google Chrome kom sist - så sent som i november. Men ännu finns ingenting som pressar reklamköpare att följa dessa önskemål. Och när Microsoft för Internet Explorer 10 ställde in alternativet att inte låta sig spåras som standardval protesterade reklamindustrin
HET FRÅGA. I USA pågår en livlig debatt om reklam på nättjänster. Förespråkare anser att reklam behövs för att finansiera tjänsterna, medan motståndarna vill låta användarna ha full kontroll över vilken reklam de nås av.
och hävdade att det måste vara ett val varje användare tvingas ställa in manuellt.
Aktivister hävdar att reklammakarna varit helt omedgörliga i förhandlingarna, medan industrin menar att aktivisterna vill införa alltför strikta begränsningar.
”Dessa förslag skulle få en oproportionerlig effekt för våra medlemmar”, säger Mark Groman vid National Advertising Initiative.
lett försök att bryta dödläget har World Wide Web Consortium nyligen anställt Peter Swire som ny ordförande i den arbetsgrupp som leder förhandlingarna. Juridikprofessorn Swire har ett förflutet i Clinton-administrationen och hoppas kunna finna kompromisser.
“Människor har rätt att välja att telefonförsäljare inte stör dem mitt i middagen. Nu gäller det bara att användare bör ha rättigheter vad gäller deras surfande också”
Men samtidigt medger Swire att de båda sidornas intressen är motstridiga ”Den övergripande frågan gäller hur användare kan få välja vilken upplevelse de vill ha av internet och samtidigt se till att finansiera ett internet som är användningsbart"
Observatörer varnar samtidigt att även om förhandlingarna slutligen leder till en lösning, finns det ingenting som hindrar enskilda annonsörer från att helt enkelt ignorera användarnas önskemål.
Forskaren Jonathan Mayer vid Stanford-universitetet menar att det i så fall är dags att helt blockera annonser på nätet. Han ser de nuvarande försöken som en artig lösning, en kompromiss, men varnar för konsekvenserna om parterna inte lyckas fatta ett beslut ” Om vi inte når en överenskommelse, börjar vi bara blockera dem!
XO8YN07003