Utgiven i Forum nr 2020-06

Kinokuniya lägger ribban hög(s)t

av Jon Thunqvist Forum 2020-06, sida 34-35, 28.07.2020

Kinokuniya ägger ribban

JON THUNQVIST TEXT OCH FOTO

X Doften av nybakat bröd slår emot en redan i rulltrappan ned till källarplanet. Det första man kommer till är fruktavdelningen som just den här dagen ståtar med ett extraerbjudande på jordgubbar. Tre (3) stycken en röd, en rosa och en vit —- i en diskret blå kartong med tre fack.

Priset? Ja, inklusive moms landar det på facila 1 620 yen, motsvarande ungefär 5 euro per jordgubbe. Och nej, den vita jordgubben är inte omogen, den är vit. En särskilt läcker variant framtagen på Nara Strawberry Lab utanför Kyoto.

Matkedjan Kinokuniya grundades redan 1910 och ingår numera i Japan Rail Group - samma företag som kör de supersnabba Shinkansentågen. Man har ända sedan starten varit först med det mesta inom japansk dagligvaruhandel - först med bageri i butiken, först med franska ostar, först med att låta kunderna själva gå runt och plocka i hyllorna och definitivt först med att sälja superexklusiva franska rödviner som Petrus Pomerol Grand Vin.

Årgången 2016 betingar motsvarande

IEC] Arränskaoasnet Forum NR 62020

I KÄLLAREN. Kinokuniya ligger i likhet med många andra japanska matbutiker i källarplanet.

5 000 euro flaskan och just den får man inte som kund plocka med hursomhelst utan får vackert be en expedit om hjälp. Han eller hon låser upp glasdörren till den inre vinkällaren där buteljerna som kostar 1000 euro oc uppåt förvaras.

Givetvis ackompanjeras vinutbudet av matvaror som håller lika hög klass, eller vad sägs om en läckert marmorerad entrecöte för 81 000 yen (700 euro) per kilo.

Jag kan inte låta bli att be den vänlige expediten väga den noggrant inplastade dyrgripen som ligger i kyldisken och ser så lockandeut.

Saftigt kilopris, ”341 gram. Den är från Yamagata län. Norr om Tokyo”, lägger han till som en konsumentupplysning. Den elektroniska vågen räknar snabbt ut priset, 27 621 yen, det vill säga i runda slängar 250 euro. Inte ens om man delar den på tre känns det överkomligt.

”Den är lite dyr kanske, men det är en mycket känd uppfödare - en av Japans bästa, bättre än Kobebiffen, upplyser expediten. Jag tackar för hans tjänstvillighet och tassar vidare, förbi en tre meter lång kyldisk som enbart innehåller olika varianter av tofu, mot fiskdisken”

Tonfisk och särskilt chu-toro - den allra

DYR LÄCKERHET. Ett set med tre stycken jordgubbar i olika färger går loss på 1 620 yen motsvarande 5 euro per jordgubbe.

finaste filébiten på den blåfenade tonfisken är en eftertraktad läckerhet fullt i klass med löjrom. Fast dubbelt så dyr. En läckert röd bit på strax under hektot går loss på 50 euro.

Nu kan man kanske frestas tro att allting på Kinokuniya kostar en halv månadslön, men inget kunde vara mer fel. Här kan man, på riktigt, tala om att det finns produkter i alla prisklasser. Nyss nämnda tofu kostar ett par euro, varken mer eller mindre än vad stormarknaden i förorten tar.

Fokus på miljön, ”Vårt koncept är att alltid illhandahålla varor av högsta kvalitet och därigenom berika livet för våra kunder, säger butikschefen Koji Yamagata. Vi är dessutom noga med att följa utvecklingen och svara på de önskemål som vi får in. Just nu är det ett stort fokus på miljön och vi satsar därför mycket på ekologiska produkter”

Takako Tsutsuguchi, Kinokuniyas nuvarande vd, skriver på företagets webbplats att man strävar efter att ligga i framkant i kampen mot klimatförändringarna och därför tagit bort plastpåsarna helt och hållet från den första april.

Det går knappast att hävda att Kinokuniya är representativt för japansk dagligvaruhandel men kedjan, med närmare 1400 anställda och butiker i flera större städer, har ändå varit banbrytande på många sätt. Just kombinationen av vanliga japanska matvaror och importerade exklusiva märken gör det till en upplevelse att besöka en av företagets butiker.

Och man behöver ju inte köpa en flaska Petrus Pomerol Grand Vin 2016 varje gång.

EXKLUSIV. För ett hekto av köttbiten från

Yamagata län får man betala 8100 yen vilket ger ett kilopris på motsvarande drygt 700 euro.

KINOKUNIYA GÅR SOM TÅGE = Grundades: 1910.

= Ägare: Ingår i Japan Rail Group.

sm Anställda: 1 385.

= Butiker: 6 egna, samt 21 filialer (avdelningar i andra matvaruaffärer). Två egna storkök utanför Tokyo som levererar färdiglagade rätter. Tre egna bagerier, samt bagerier i de större butikerna s Fun facts: Först i Japan med snabbköpsidén, det vill säga att kunden plockar varorna själv (1953). Först i Japan med eget bageri i butiken (1956). Först i Japan att importera franska ostar (1964).

AKTUELLT I FÖRENINGARNA

NIUE TR IK

Tekniska Föreningen = DIFF - ingenjörerna i Finland i Finland Banvaktsgatan 2 A, Järnvägsmannagatan 6 00520 Helsingfors 00520 Helsingfors tfn: 040 585 097 e-post: kansliediff. tfn: 040 585 2586 e-post: kanslitfif.f 2.g910:ans bord, Tekniskas Sala 7.9 Gokart Grand Prix, ÅMK karting 25.9 DIAS-gillets månadsmöt 29.9 Män kan inte våldtas, Lilla Teatern 3:10 Humpsvakars Projekt, Glaspalatse 10: lo Teatershow med Pernilla Wahlgren, Umeå 12.10 Sista anmälningsdag till Mentorprogrammet TFiX 2020-202 22.40 Privatfinansierad fusionsforskning,

Orfeus Loung 24.10 TFiF 140 år, Tekniskas Sala 31.10 Sista ansökningsdag för TFiF stipendium t.o.m. 31.10 TFiF bjuder dig och din familj till Tekniska musee 24.1 Musikalen Once, Lilla Teater 19.12 Traditionell jullunch, Tekniskas Sala 29.12 Teater: Mary Poppins, Svenska Teatern

NIORD

Ekonomföreningen Niord r.f. Banvaktsgatan 2, 00520 Helsingfors

Cati Lilja, 0400 138 25 1.9 Guidning i jugendkvarteren på Skatudden 17.9 Niords årsmöt 24.9 Vinterstugbokningen öppnar kl. 30.9 Sök jobb med bra LinkedlIn-profi 14:10 Pimp my C 20.10 Deadline för utbytesstipendierna 22.10 Smart tidsanvändnin 23.10 EkonomiSummit

Se även Niordbladet och www.niord.fi.

EKF

Ekonomiekandidatföreningen r.f. Kontaktperson: Anders Nordlund, 040 194 9492 e-post: arnordlund&&gmail.com

AFFÄRSMAGASINET FORUM NR 6 2020 EN

Utgiven i Forum nr 2020-06

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."