Köpmannavaru-huset forum

av Stig kankkonen Forum 1983-11, sida 14-15, 08.06.1983

Taggar: Teman: ekonomi

andras misstag. Drar man lärdom och rättar till det som gjorts fel blir ju förutsättningarna andra. Bättre, understryker Janfelt.

Ett av de fel man kunnat spåra i de tidigare köpmannavaruhusförsöken har varit, att den gemensamma profilen utåt ganska snart spruckit. De olika köpmännen har gått sina egna vägar i allt vad annonsering och reklam heter. Den gropen har Forumköpmänen bestämt sig för att undvika.

  • Vi försöker samannonsera så mycket som möjligt. Dessutom syns Forum-huvudet också i de enskilda köpmännens separata annonser. Målsättningen var och meningen är, att Forum skall uppfattas som ett varuhus. Inte som ett ställe där det finns sju olika köpmän, säger Janfelt.

Experiment i Jakobstad:

KÖPMANNAVARUHUS i stället för normalt” varuhus

Större frågor avgörs vid möten

Numera har Forum i sin krets också en egen ”profilskapare”, Ett av företagen som verkar inom samarbetsramarna är nämligen ett reklamföretag. Mycket av det arbete reklambyrån utför görs på uppdrag av just Forum.

  • Men vi är bara en del och en helt självständig del av köpmannavaru Jakobstad föddes Köpmannavaratus I Ett varuhus utan verkställande direktör men med sj akobsta’ Oi s Zn 37 33 år sedan. Då det hus där Forum nu kockar som alla skall 1 de med och bestämma.

fungerar byggdes. men ännu då var Det för osökt tankarna till det gamla ordspråket o tiden inte mogen. I stället begåvades många kockar och en dålig soppa… .

staden med ett Stockmann-varuhus. I Jakobstad tror man inte att ens det ordspråket

Det packade emellertid ihop sitt pick saknar undantag. Där verkar nämligen sedan oktobe och pack och sade tack för besöket. — j fjol ett köpmannaägt varuhus som heter Forum.

Orsaken var att varuhuset i Jakobstad 2 .

aldrig under de många verksamhets- Köpmannavaruhuset har verkligen fungerat oc åren gått med vinst! fungerar utan VD. Hans - eller hennes - uppgifter Nu började partiaffären Pohjanmaa sköts helt av de sju köpmän som samsas unde diskutera idén om ett köpmannavaru- samma tak.

hus på nytt med köpmän i Jakobsta med omnejd. Målsättningen var att f ihop ett så mångsidigt ”bestånd” so möjligt. När det visade sig att det fanns intresse slog Pohjanmaa till. Partiaffären fungerar som huvudhyresgäst och den hyr sedan ut utrymmen åt de sju köpmännen.

Det låter kanske varken svårt, dramatiskt eller ens vidare problematiskt. Men det har det nog i alla fall varit. Inte minst när det gällt att övervinna vad som kanske egentligen enbart är fördomar. Inställningen till en form av kollektiv i den omfattning ett köpmannavaruhus trots allt innebär är sannerligen inte problemfri.

= Nog har det varit problem och nog är det problem. Men inte så dramatiska problem att någon ställ 1 ultimatum att få som ha vill eller så … Ingen har hittills med andra ord hotat att hoppa av, berättar Karl Janfelt, den köpman som var med från första början i köpmannavaruhusplaneringen.

  • Alla vi som nu är med har gått in i projektet övertygade om att vi skall få det att lyckas. Annars hade vi blivit utanför hela köpmannavaruhuset.

Tidigare försök misslyckades

Alltid kan man emellertid inte få som man vill. Troligtvis hade ocks köpmännen i de köpmannavaruhus som numera antingen är helt borta ur bilden eller så dagtingat med själva idén så att den knappast finns kvar i praktiken, samma inställning när de började. Säkert hade också Stockmann trott att varuhuset i Jakobstad skulle gå. De erfarenheter man har att falla tillbaka på är alltså allt annat än hoppingivande. tidigare köpmannavaruhus har mer eller mindre misslyckats. Det varuhus man ”efterträdde” gick år efter år med förlust.

  • Det är helt riktigt att det kanske inte finns så mycket som talar för att det skall lyckas. Vi tror i alla fall att man kan lära sig både av egna oc huset. Det betyder att vi säljer våra tjänster till dem som behöver dem, säger Maj-Lis Reitti som tillsammans med Annalisa Seiplax svarar för reklambyrån.

Inte minst när det gäller just att skapa en profil för köpmannavaruhuset har man konstaterat att en VD kanske skulle vara på sin plats. En VD som koordinerar t ex de olika aktivitetsveckorna, sköter gemensamma löpande ärenden och rent allmänt planerar gemensamma satsningar.

  • Tanken på en VD är inte helt främmande, men hittills har vi inte ansett en sådan vara så av nöden påkallad. Hur det blir i framtiden är en öppen fråga, förklarar köpman Karl Janfelt.

Så åtminstone ännu en tid framåt sköts alla gemensamma frågor vid möten. Antingen vid större möten där alla sju köpmän är närvarande eller vid mindre, ”snabbmöten” där bara akut berörda köpmän fattar mindre beslut.

Men så långt som möjligt skall varje köpman fungera så självständigt som möjligt. Det är en lika bärande idé i köpmannavaruhuset som den om ett gemensamt ansikte utåt. Varje köpman hyr den yta han disponerar över av Pohjanmaa, bokföringen sköts separat, anställningarna sker på några få undantag när separat o s v.

Br S — AN sat Bake

Karl Janfelt är en av köpmännen bakom det det för finlandssvenska förhållanden så unika kömannavarahuset i Jakobstad. Han anser att projektet hittills kunnat förverkligas i stort sett som planerat.

11/83 F RUN

Ett gemensamt ansikte utåt är en av de bärande idéerna med köpmannavaruhuset. Det ansiktet planeras och förverkligas ofta av Maj-Lis Reitti och Annalisa Seiplax. Det i den reklambyrå som hör som en del till varuhuset.

Breddning av utbudet?

Karl Janfelt menar att man hittills har orsak att vara nöjd med utvecklingen. De budgeter och planer som gjorts upp har kunnat hållas i stort sett. Vissa av dem har t o m överträffats. Så ännu är optimismen i Svenskfinlands enda köpmannavaruhus stor. Så stor att man planerar utvidgning.

  • Den bank som nu upptar en stor del av hela huset kommer förhållandevis snart att flytta ut. Då det sker är det meningen att vi skall utvidga, berättar Janfelt, som förutom köpman också är ordförande för Pohjanmaas förvaltning sedan några år.

—- Vissa sonderingar görs redan för att få reda på om den breddning av utbudet vi anser vara till fördel kan göras.

I varuhuset finns i detta nu en livsmedelsavdelning, kiosk, kosmetikaaffär, skoavdelning, avdelningar för dam-, barn- och ungdomskontektion, en sport- och fritidsavdelning, skooch nyckelservice, leksaker, husgeråd, hemtextilier och cafeteria samt bokhandel. Plus reklambyrån förstås.

—- Det vi ytterligare gärna skulle ha är en musikavdelning, en blomsteravdelning och eventuellt damfrisering och barberare. Herrkonfektion saknas .. Ja, det finns en hel del vi kan utvidga med för att det skall bli ett så komplett varuhus som möjligt.

Redan nu sysselsätter köpmannavaruhuset Forum i Jakobstad ett 60-talet personer. Många av dem är deltidsanställda, vilket svarar både mot de anställdas önskemål liksom mot köpmännens behov. Och ytterligare anställda lär det bli i framtiden. Eller som Karl Janfelt säger — En hel del är på gång … O 15

Utgiven i Forum nr 1983-11

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."