Utgiven i Forum nr 2015-09

Kunden är människans bästa vän

av Jan Sten Forum 2015-09, sida 29, 29.10.2015

Skicka dina kommentarer tilladressen: feedbackÖforum.f

Kunden är människans bästa vän

JAN STEN Vad är det som får dig att stiga upp på morgnarna? Det är en klassisk fråga och rör man sig tidigt ute en ny dag så ser man att det är hunden som får många människor att stiga tidigt upp. Fast ifall du följer med diskussionerna i Affärsnätverket Forum så märker du att det nog är någon annan än hunden som är den främsta drivkraften till att människor aktiverar sig.

De Andersonska breven från Kina droppar in med jämna mellanrum i diskussionsforumet. De innehåller intressanta betraktelser av en ekonomi som är annorlunda än vår egen, men breven hjälper oss också att bättre förstå hur vi har det, och varför det kanske ser ut som det gör i vårt eget samhälle. Som det här med öppethållningstider och villigheten att jobba många och långa dagar, vecka ut och vecka in. Hur orkar de och varför håller de på som de gör?

I en värld av verkligt hård konkurrens finns det inga garantier för att kunderna kommer till just dig, och det finns definitivt inget som med säkerhet säger att de kommer tillbaka ifall de en gång har besökt dig. Däremot är det ganska så klart att de inte kom SOM EN HUND ELLER KUND? Ledare i betydelsefulla företag har skott sig själva genom att lura och manipulera sina kunder.

mer tillbaka ifall du inte tar väl hand om dem. De är dina bästa vänner och de förtjänar att tas hand om därefter. Hårt arbetande kineser förstår det här, men tänker vi verkligen själva på samma sätt?

Var är kunden? En titt på inläggen i vårt diskussionsforum visar att det händer mycket i det finländska samhället just nu. Strukturer av alla de slag är under luppen och mångt och mycket ifrågasätts.

Det finns en samsyn på att statens intäkter och kostnader måste fås i balans och det betyder att nya intäktskällor måste hittas men framför allt så måste kostnadernaner. Monopol behöver luckras upp för att skapa utrymme för mera konkurrens och bättre utnyttjande av de resurser som finns i vårt land. Arbetslösa måste fås i jobb med hjälp av både morot och piska, men var är diskussionen om kunderna, finländarnas bästa vänner?

Socialt entreprenörskap. Vill man komma någon vart här i världen kan det vara en bra strategi att börja i rätt ända. För egen del har jag framfört åsikter i diskussionsforumet om att socialt entreprenörskap verkar vara på frammarsch. Andra skribenter tycks också ha sett liknande tecken hos såväl unga som mera erfarna som sö ker ny och meningsfullare jobb. Allt flera vill göra något gott för andra människor i samhället.

Det här om något är en väldigt bra utgångspunkt ifall man vill ha nöjda kunder som gärna kommer tillbaka. Det är sådana här kunder som ser på dig som en nära vän i nöden och de kommer gärna tillbaka en andra gång. Det är sådana här relationer som kan föra vårt samhälle vidare till att bli något bättre än vad det är idag.

Det är i den här ändan av kedjan som det ska jobbas mest och hårdast. Graden av samhällelig nytta kan variera från kundrelation till kundrelation, men kunder är intäkter och det är där som källan till en bättre sits för såväl dig som mig och andra finländare finns.

Försvarbart att luras? Jag har ingen hund men jag har förstått att många skaffar hund för att det är ett djur som är ett utmärkt sällskap. Hunden ger så mycket tillbaka sägs det ofta, men när vi hör att någon behandlas som en hund så börjar de röda varningslampornalysa. De signalerar för ett beteende som inte är rumsrent och som behöver motarbetas.

Sådant beteende tycks tyvärr också finnas bland ledare i en del väldigt stora och betydelsefulla företag. Av någon anledning finns det företagsledare som tycker det är försvarbart att lura sina kunder, manipulera tekniska data om sina produkter, och den vägen själva tjäna en förmögenhet.

Det finns säkert inte enbart sådana ledare bland ledande biltillverkare men just nu är strålkastarljuset på dem. De har behandlat oss som hundar och glömt bort att vi i stället är kunder, människans bästa vän. Hjälper vi våra kunder hjälper vi oss själva. Det ka vara något att tänka på nästa gång du tar en morgonpromenad och står och väntar på att hunden ska ut rätta sina behov. a

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 92015

Utgiven i Forum nr 2015-09

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."