Utgiven i Forum nr 1978-06

Lagen

Forum 1978-06, sida 13, 12.04.1978

Taggar: Teman: konsumentskyddslagen

Alla företag, som i egenskap av tillverkare, marknadsförare eller försäljare tillhandahåller konsumtionsvaror eller -tjänster, har skäl att se om sitt hus.

Direktör Osmo Nurmiharju från Kesko Oy, styrelsemedlem i Annonsörernas Förbund, betonade vid seminariet vikten av en metodisk övergång — De centrala frågorna på företagsnivå är: Vilka punkter i lagen berör just detta företag? Vem eller vilka bör sätta sig in i saken och fungera som interna experter? Steg ett är en saklig inställning, steg två insamlande av informationsmaterial och vid behov egen skolning, och steg tre praktiken: anammandet av eventuella ändringar i arbetsrutinerna.

Speciellt intensiv kommer skolningen i ämnet inom reklambranschen att vara. På den nivån får man också tampas med ett alldeles speciellt kostnadsproblem: =: millimeterpriset för annonser. Den information konsumenternas hälsa och ekonomiska trygghet förutsätter kräver i många fall kännbart mera spaltmillimetrar än det nuvarande reklamspråket.

Marodörerna gallras ut

Sten Tengelin framhöll, att konsumentskyddsverksamhetens största betydelse ligger i att sanktionsapparaten effektiverats. De verkligt illojala näringsidkarna har fått svårare att operera på marknaden.

Att marodörerna gallras ut är av gjort till fromma — inte bara för konsumenterna, utan med tanke på näringslivets image som helhet. Erfarenheten har emellertid visat, att de vinster, som står att få genom operationer nära gränsen för det tillåtna, oftast blir kortvariga. Dåliga varor och sjaskiga marknadsföringsmetoder har en tendens att strypå sig själva.

På många håll har man därför frågat sig om vi verkligen är i så skriande behov av ett lagpaket och en tjänstemannaapparat för saken. Men — tänk på alla de arbetsplatser denna apparat, väl utbyggd, medför! Kanske vi här har en lösning på ett verkligt konkret problem, arbetslösheten? Och pengarna? De finns i din egen plånbok. |

Lagen

Som sista nordiska land har Finland fått sin konsumentskyddslag, ett omständligt och detaljdigert verk som inte lämnar något åt slumpen. Som första land i världen har Finland presterat en totallösning av den centrala konsumentpolitiska lagstiftningen. Vi kan alltså sova trygga — från och med september, då lagen träder i kraft.

” Det är skäl att betona, att det är fråga om en lag, inte en rekommendation.

Lagspaketet omfattar e Konsumentskyddsla Ö Lag om anordnade av konsumentrådgivning i kommu Ö& Lag om konsumentombudsmannen Ö Lag om marknadsdomstolen Ö Lag om konsumentklagonämnde Ö och Förordning om inrättande av vissa tjänster inom handels- och industriministeriets förvaltningsområde.

För den som önskar studera saken i detalj rekommenderas Finlands Författningssamling 38-43/78, som kan erhållas för det konsumentvänliga priset 1 mark 20 penni från Statens tryckericentral.

Konsumtionsnyttigheter

Konsumentskyddslagens första kapitel innehåller allmänna stadganden: lagen gäller utbud, försäljning, byte och annan marknadsföring av konsumtionsnyttigheter från näringsidkare till konsumenter. I andra kapitlet regleras marknadsföringen. Som smakprov av allmänt intresse kan de första fem paragraferna citeras 18.

Vid marknadsföring får icke användas

FORUM 6/7 förfarande, som strider mot god sed eller eljest är otillbörligt mot konsumenterna.

Marknadsföring, vari ej ingår uppgifter, som är av behovet påkallade med hänsyn till konsumenternas hälsa eller ekonomiska trygghet, skall alltid anses otillbörlig.

  1. Vid marknadsföring får ej lämnas osanna eller vilseledande uppgifter.

38

Priset på konsumtionsnyttighet får ej uppgivas vara nedsatt med ett större belopp än varmed priset faktiskt understiger det pris näringsidkaren tidigare uppburit.

Vid marknadsföring får ej ske utbud, som innebär att konsumtionsnyttighet säljes tillsammans med annan nyttighet för ett gemensamt pris eller som förutsätter, att vid köp av en konsumtionsnyttighet annan konsumtionsnyttighet erhålles utan vederlag eller till nedsatt pris, såvida mellan de utbjudna konsumtionsnyttigheterna icke föreligger ett uppenbart sakligt samband.

58 Vid marknadsföring får ej utlovas slumpartad förmån, vars erhållande förutsätter vederlag, köp av konsumtionsnyttighet eller avgivande av anbud om köp.

Forts. sid. 38

Varning för kunden = Näringslivet upplever av naturliga skäl avsaknaden av tillämpningsdirektiv för konsumentskyddslagen som ett problem, likaså att praktiskt rådgivningsarbete inte heller ordnats. Centralhandelskammaren går nu in för att betjäna näringslivet i dessa spörsmål på basen av de erfarenheter opinionsnämnden för affärssed samlat. Före sommaren är det meningen att kartlägga behovet av rådgivning och hur samarbetet med näringslivets organisationer i praktiken kan ske.

Opinionsnämndens beslut och utlåtanden 1971—76 har sammanställts i bokform, och torde ge en god utgångspunkt då tolkningsproblem blir aktuella efter att konsumentlagen trätt i kraft i september. Keskuskauppakamarin = lHiketapalautakunnan lausunnot 1971—76 har redigerats av nämndens sekreterare, vicehäradshövding Marja Tommila, och inkluderar bla problemfrågor om reklam, slumpmässiga fördelar, tillläggsfördelar och kombinerade erbjudanden samt plagiat.

Som bilaga ingår internationella grundregler för reklam, grundregler för säljfrämjande åtgärder, det avsnitt av konsumentskyddslagen som berör marknadsföring, och konkurrensmetodarbetsgruppens förslag till ny lag om otillbörligt förfarande vid näringsidkande.

Boken är främst ett verktyg för dem som arbetar inom reklam och marknadsföring.

13

Utgiven i Forum nr 1978-06

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."