Topp-vd:n som körde ner i diket
av Jon Thunqvist Forum 2019-02, sida 12-13, 07.03.2019
Den fransk-libanesisk-brasilianske Carlos Ghosn gick fram med motorsåg och hyllades universellt som räddare av Nissan. Då han nu åtalas han för bedrägeri har det piskat upp en anda av landskamp mellan Frankrike och Japan.
Om det var en enskild mans girighet eller en palatskupp iscensatt av de närmaste får vi kanske aldrig veta. Av allt att döma har dock Carlos Ghosn gjort sitt som bildirektör.
Den extravagante fransmannen som med järnhand styrde över alliansen mellan Renault, Nissan, Mitsubishi – inte sällan från kabinen i sitt privata jetplan – återfinns sedan mitten av november i betydligt mer anspråkslösa utrymmen.
”Jag är utsatt för en komplott av de övriga i ledningen för Nissan”, sa Ghosn i en intervju med affärstidningen Nikkei den januari 30. Intervjun, som var tidsbegränsad till femton minuter, genomfördes i besöksrummet i allmänna häktet, Tokyo Detention Center. För första gången sedan gripandet hade Ghosn fått åklagarnas tillåtelse att prata med media. I början av mars beviljades han borgen, efter att ha suttit frihetsberövad i totalt över 100 dagar.
Faller från höga höjder. Låt oss ta det hela från början och konstatera att det aldrig var meningen att Carlos Ghosn skulle bli kvar i Japan så länge. Efter att han vänt konkursmässiga Nissan till vinst på bara några år fanns det dock ingen hejd på japanernas tilltro till den karismatiske fransmannen.
Under flera år var “Le Cost Killer” styrelseordförande i Nissan, Renault och Mitsubishi, och samtidigt verkställande direktör i de två förstnämnda.
Sällan har så mycket makt varit samlad hos en enda person och sällan har fallet blivit så tungt.
Efter ett tips från en person inom Nissan greps Ghosn av polis när hans plan landade på Hanedaflygplatsen i Tokyo efter en av otaliga resor mellan Japan och Europa. Ghosn sitter nu häktad misstänkt för skattebrott, förskingring och trolöshet mot huvudman.
Mångmiljonhärvan har förutom diplomatiska förvecklingar mellan Japan och Frankrike också lett till internationell kritik mot vad som beskrivs som Japans “föråldrade” rättssystem, utformat för att tvinga fram bekännelser.
Enligt bedömare finns det risk att behandlingen av Ghosn, oavsett om han döms som skyldig eller inte, får negativa konsekvenser för Japan.
”Utländska chefer plockas oftast in för att genomföra åtgärder som japaner inte vill eller vågar göra själva. Risken nu är att utlänningar undviker att ta uppdrag i Japan. I så fall kommer japanska företag tappa tempo och global konkurrenskraft”, säger Jesper Edman, lektor vid Wasedauniversitetet i Tokyo och specialiserad på hur utlänningar integreras i japanska företag.
Jon Thunqvist text
Läs hela artikeln i papperstidningen