Månadens person Georg Ehrnrooth

Forum 1997-07-08, sida 28-31, 28.08.1997

Taggar: Personer: Georg Ehrnrooth

GEORG EHRNROOTH,

KONCERNCHEF, METR ts att dieseln som sådan är en 100 år gammal konstruktion … har den tekniska utvecklingen under de senaste åren varit mycket snabb. Detta kräver stora utvecklingssatsningar, och för det behövs en stor volym.

ergsrådet Georg Ehrorooth. chef för Metra sedan företagets tillblivelse år 1991, och före det långvarig chef för byggmaterialföretaget Lohja, är idag en av de mest erfar na finländska industricheferna.

Metra bildades av rest-Wärtsilä, utom skeppsvarven, som sammanslogs med Lohja (tidigare Lojo Kalkverk Ab). Från början var det tänkt som ett konglomerat, med både metall- och byggmaterialindustri. I dag har Metra blivit en verkstadsindustri genom huvudrörelsen Wärtsilä Diesels (idag Wärtsilä NSD) starka tillväxt, medan byggmaterialrörelsen till största delen avyttrades i början av 90talet, förutom Sanitec-gruppen som är specialiserad på badrumsprodukter.

Metra genomförde år 1996 en storaffär genom förvärvet av schweiziska dieseltillverkaren New Sulzer Diesel, som tidigare ägdes av italienska Fincantierivarvsgruppen (som i sin tur ägs av det statliga Finmeccanica-holdingbolaget). Fincantieri kvarstår med en 12-procentig ägarandel i Wärtsilä NSD, vilket för Metra har den fördelen att Fincantieri. som är världsledande tillverkare av lyxkryssare, även är en viktig kund.

Efter bildandet av Wärtsilä NSD är detta den klart tyngsta divisionen inom Metra, och beräknas i år överstiga 11 mrd mark av den sammanlagda koncernomsättningen på cirka 15 mrd mark, en avsevärd ökning från 1996. I Metras intresse kan ligga att leda en fortsatt branschkonsolidering, genom att överväga fortsatta förvärv, i avsikt att förbättra den relativt magra vinstmarginalen. Denna kommer att förbättras också genom att den installerade maskinparken snabbt växer och därmed växer också servicen, vilken oftast är den mest lönsammaste verksamheten inom verkstadsindustrin.

Men år 1996 var Sanitec den lönsammaste deten inom Metra, och även inom Sanitecs affirsområde finns ett betydande potential för fortsatt tillväxt både geografiskt (utanför kärnområdet i Västeuropa, där Sanitec är marknadsledande), och genom fortsatta förvärv och en fortsatt konsolidering inom huvudmarknaden.

En annan intressant del är innehavet i lås- och säkerhetsföretaget Assa Abloy, börsnoterat i Stockholm, där Metra äger 29 procent av kapitalet och 38 procent av rösterna. Georg Ehrnrooth är styrelseordförande för Assa Abloy, som är

FORUM NR 7-8/97

Georg Ehrnrooth: Iror på fortsat tillväxt inom dieselbranschen

Georg Ehrnrooth i korthe » född: 1940 i Helsingfor « Utbildning: diplomingenjör från Tekniska högskolan 196 « Karriär: 1965-79 Oy Wärtsilä Ab (65-67 driftsingenjör på H:forsfabriken, 67-73 fabrikschef i Joensuu, 73-76 fabrikschef i Järvenpää, 76-79 direktör Industigrupp II och direktionsmedlem), 79-90 VD i Oy Lohja Ab, 91- koncernchef Metra Oy Ab.

» Styrelseledamot i bl.a.: Pensions-Varma (SO), Assa Abloy (SO), Oy Karl Fazer Ab, Sampo Oy, Pensions-Sampo, ABB Oy, Sandvik AB, Industrins och Arbetsgivarnas Centralförbund T&T, Metallindustrins centralförbund.

» Civilstånd: gift, tre barn

FORUM NR 7-8/9 världsledande inom sin bransch. Och potentialen för företaget är betydande, eftersom det trots ledarpositionen har under 5 procent av världsmarknaden. Denna intressanta potential har avspeglats i kursutvecklingen på Stockholmsbörsen, där Assa Abloys värde har mångdubblats sedan introduktionen.

Den kanske minst centrala delen av Metra, förutom fastighetsinnehaven, är specialståltillverkningen inom Imatra Steel. En stor del av företagets produktion är specialprodukter till fordonsindustrin - både Volvo och Scania är stora kunder. Imatra Steel har tidvis uppvisat en mycket god lönsamhet, och Metra har gjort betydande investeringar i företaget, bl.a. en ny ljusbågsugn och nya pressar. Frågan är hur mycket Metra kommer att ha möjligheter att vidareutveckla denna del av koncernen.

Metras huvudägare är Oy Fiskars Ab, där ägandet domineras av familjen Ehrarooth, som tillhör en annan släktgren än Metras koncernchef. Fiskars äger röstmässigt 22 procent av Metra. Koncernens styrelseordförande är Robert G Ehrorooth.

Janne Salonen: Metras utveckling för tankarna till Partek, som för några år sedan mest var ett byggmaterialföretag. och nu är en verkstadsindustri.

Georg Ehrnrooth: ”Man kan säga att vår förändring har ägt rum tidigare. I och med att vi avyttrade Lohja-verksamheten i början av 90-talet lämnade vi största delen av byggmaterialverksamheten. Vår stora strukturomvandling skedde då.

Det som nu är byggmaterialrelaterat är förstås Sanitec, men det är en rörelse inom ett alldeles speciellt produktområde.

Då man ser på koncernens struktur, uppfattar marknaden oss som en verkstadsindustri, pga. att denna del av koncernen står för tillsammans cirka 12 mrd av den beräknade koncernomsättningen i år på cirka 15 mrd mark.

För oss är det viktigt att Sanitec är ett starkt och ett lönsamt företag, och ledande i Europa inom sitt område, och att det har en stark egen profil inom koncernen. Vi accepterar att vara bedömda som en verkstadsindustri, men denna verkstadsindustrikoncern äger Sanitec-koncernen, där vi vill vara en aktiv, positiv och långsiktig ägare”

Det är intressant att Wärtsifä NSD har blivit en så dominerande del av Metra. I gamla Wärtsilä-koncernen var Wärtsil 29 30

Diesel inte en så stor del.

”Wärtsilä Diesel har långa traditioner. Den första licensen på en motor, från Krupp, togs 1939 av dåvarande Crichton-Vulcan-varvet i Åbo. Efter kriget byggdes motorer på licenser från Sulzer, Pielstick och svenska Nohab. Många fartyg levererades till dåvarande Sovjetunionen, och dessa leveranser hade krav på 80 procents leveransvärde från Finland, vilket gjorde det nödvändigt att bygga motorer på licens.

1961 byggdes den första motorn av egen konstruktion i Vasa, och konstru tören var Wilmer Wahlstedt. Det var en hjälpmotor till en passagerarfärja.

Den första egna motorkonstruktionen som i större utsträckning började säljas till tredje parter utanför Wärtsiläkoncernen, var Vasa 32-motorn, vars tillverkning började i slutet av 70-talet.

Då Metra skapades hade Wärtsilä Diesel en omsättning på 1,8 mrd mark. och för i år beräknas Wärtsilä NSD ha en omsättning på över 11 mrd.

Tillväxten har delvis skett genom förvärv, Det första förvärvet var svenska Nohab i Trollhättan, år 1978. Senare förvärv har bl.a. varit holländska Stork, där vi äger 60 procent, franska SACM, och nu senast New Sulzer Diesel”

Det är anmärkningsvärt att Wärtsilä Diesel har uppnått denna tillväxt trots att dieselmotorer annars inte har varit en tillväxtbransch ”Vi har två stora applikationsområden, dels den marina sidan, där vi har

Sanitec I 1100 90):

Aktier.och | Övrig andelar: b verk

Verkstads- — Industriellt. Finans- å industri ägande förvaltning Få

Wärtsilä NSD står idag för lejonparten av Metras omsättning på ca 15 mrd mk.

tagit marknadsandelar med nya, innovativa konstruktioner, och genom att bygga ut ett täckande försäljnings- och servicenätverk. Servicenätet är mycket viktigt.

Den stora tillväxten har dock kommit på kraftverkssidan. Idag svarar kraftverksmarknaden för ungefär hälften av Wärtsilä NSD:s volym. Grovt taget en fjärdedel av volymen är marina applikationer, och en fjärdedel är service.

Dieselkraftverk har globalt tagit marknadsandelar inom kraftproduktionen, och står nu för 11-12 procent av den globala kraftverksmarknaden. Och här har vi nog varit mycket framme och skapat denna marknad. Wärtsilä NSD har ungefär en fjärdedel av denna kraftverksmarknad.

Tillväxten har mycket kommit på grund av teknisk utveckling av nya motortyper, vilka kan använda olika bränslen allt från olika typer av gaser till de tjockaste oljorna”

Wärtsilä Diesels tillväxt har delvis kom mit genom förvärv. Ser man ett fortsatt konsolideringsutrymme inom marknaden ”En del av tillväxten har skett genom förvärv, men vi har också haft en mycket stark organisk tillväxt. Från nivån på knappa 2 mrd mark då Metra bildades gick vi till en omsättningsnivå på 7-8 mrd utan större förvärv. Men det har nog funnits ett behov av konsolidering inom branschen.

Trots att dieseln som sådan är en 100 år gammal konstruktion - Sulzer har tillverkat dieslar i 100 år - har den tekniska utvecklingen under de senaste åren varit mycket snabb. Detta kräver stora utvecklingssatsningar, och för det behövs en stor volym. Och marknaden blir mer och mer global, man måste bygga ut ett globalt nätverk för service och försäljning, och för detta behövs en tillräcklig storlek. Dessa faktorer har medfört ett behov av en konsolidering inom branschen.

Förutom Wärtsilä NSD har ett par andra globalt verksamma tillverkare uppstått. Man kan nämna MAN-Burmeister & Wain, och amerikanska Caterpillar som nyligen förvärvade MaK av Krupp?

Väntar ni er att kunna ha en lika stark tillväxt som hittills ”Det är klart att då man på fem-sex år har gått från knappa 2 mrd till 11-12 mrd och har den marknadsandelen som vi har, är det knappast ens i teorin möjligt att vänta sig en likadan tillväxt. Men det är viktigt för oss att vi behåller vår marknadsledande position, och utvecklar nya app Metra plockar frukterna 199 ”Miälen är högt ställda, men det kommer att ta tid att nå dem”. Så sammanfattar en analytiker Wärtsilä NSD:s situation. Då Metra i september förra året meddelade om fusionen av Wärtsilä Diesel och New Sulzer Diesel reagerade aktiemarknaden med ett gjädjetjut. Aktiekursen steg med över 10 procent på några veckor. Därefter föll kursen något och har följt index sedan dess.

”Mönstret i omstruktureringen påminner om Valmets, som ju nu skördar frukterna för fullt - bolaget har ju nästan fördubblat sina marginaler. Wärtsilä har satt ett långsiktigt EBITvinstmarginalmål på 10 procent” Förra året låg marginalen på 4 procent.

Analytiker tror att vinsten inte ännu i år kommer att överstiga förra årets, pga.att omstruktureringskostnaderna

FÖLJT MED HEX-INDEX

Metra B-aktiens värde 1.1.96-18.8.97 mk 20 15 100

HEX-index

Kaa Mev 0 1/96 6/96 1/97 6/9 inom Wärtsilä NSD ännu i år kostar mer än de smakar. 1998 borde vara neutralt, varefter frukterna kan skördas.

”Minst lika viktigt som omstruktuferingen är att Wärtsilä Diesel förnyat sin produktpalett 1995-98.Det är fråga om dyra produkter och det tar tid att få dem lönsamma. T.ex. deras storsäljar 46:an, som lanserades 1987, blev verkligt lönsam först 1993-94. Det tar tid innan Wärtsilä NSD:s nya dieslar kommer att ta sig i uttryck som förbättrade marginaler”, säger en analytiker.

En faktor som kan ge positiva resultateffekter är den starka dollarkursen, eftersom ca en tredjedel av Metras fakturering är i dollar. Situationen är dock densamma för konkurrenterna, som är europeiska. En annan analytiker påminner dock om de försvagade valutorna i Sydostasien, som kan innebära att många importprojekt läggs på is för att de blir så dyra.

Bara en av de tre analytikerna Forum talat med ger en kommentar gällande kursutvecklingen:han tror inte att Metraaktien kommer att slå index i år.

De är dock eniga om att Metra är ett välskött företag. FN &

FORUM NR 7-8/9 likationer. Vi ser nog möjligheter till fortsatt tillväxt framför oss;

Hur viktigt är Finland för Wärtsilä Diesels forsknings- och utvecklingssatsning ”Då vi ser på den forskningsresurs vi har, finns ledningen för hela Wärtsilä NSD:s FoU i Vasa. Det tekniska utvecklingsarbetet för medel- och högvarviga motorer sker i huvudsak här Applikationer utvecklas på olika håll i världen. Då det gäller lågvarvsmotorer är centrum för utvecklingsarbetet iWinterthur i Schweiz.

Beträffande högvarvsmotorer har vi ett samarbete med Cummins, men den nya teknologi som utvecklas kommer i stor utsträckning från Vasa. Beträffande forskning och utveckling finns vårt “Center of excellence’i Finland”

Ni anser att ni får tillräckligt med utbildad personal i Finland ”Vi har rekryterat både högskole- och institutingenjörer och har skolat mycket själva. Hittills har vi kunnat erbjuda tillräckligt attraktiva arbetsplatser för att få bra folk”

Sanitec är en framgångsrik division som har givit en lika stor vinst som Wärtsilä Diesel.

”Sanitec har främst varit en europe isk business, och i Europa är vi klart ledande. Också globalt hör vi till de ledande aktörerna”

Räknar ni med att det finns fortsatt behov av branschkönsolidering ”Det finns två olika dimensioner för tillväxt. För det första en expansion genom att öka vår geografiska närvaro, t.ex. genom förvärvet i Malaysien och Meilanöstern nyligen. Den andra dimensionen är att öka produktutbudet. På de “gamla marknaderna’ i Europa finns inte mycket utrymme för organisk tillväxt, men vi tror att det finns ett visst behov av en fortsatt konsolidering.

Kan Sanitecs lönsamhet hålla i sig ”Det beror mycket på oss själva hur vi klarar av detta. Vi har kunnat ta marknadsandelar och positionerat oss rätt. Det hör till bilden att av konkurrenterna inte alla har varit lönsamma, och många har haft ganska stora problem. Vår styrka har varit vårt integrerade produktions- och marknadsnätverk. Vi har t.ex. producerat mycket för Tyskland utanför Tyskland.

Den europeiska marknaden för badrumsutrustning är totalt cirka 60 mrd mark. Av det är kranar och blandare, sådant som Oras gör, cirka 30 procent och keramik, vilket vi gör, cirka 25 procent. Inredning och badrumsskåp är cirka 10 procent. Badkar och duschskåp är 24 procent, och på den marknaden är vi också.

Inom Sanitec är badrumskeramiken den dominerande produktgruppen, Badkar och duschskåp står för cirka 13 procent. Evac står för cirka 10 procent, en nisch som gör vakuumtoalettsystem för flygplan, fartyg och tåg, och där vi har en marknadsandel på över 50 procent”

Man kan kanske säga att innehavet i Assa Abloy är ett affärsområde ”Assa Abloy har utvecklats mycket bra både volym- och lönsamhetsmässigt, och aktien värdemässigt. Det har varit en av de mest framgångsrika aktierna på Stockholmsbörsen. Då aktien introducerades var den 22-23 kronor, idag ligger den på 175 kronor.

Också inom den branschen finns en konsolideringstrend Assa Abloy är världsledande, men marknadsandelen också efter förvärvet av franska Vachette ligger klart under 3 procent.

Vi ser detta innehav som ett företag vi vill vara med och bygga upp, och vi vill vara en aktiv, ansvarsfull och långsiktig ägare” 9

HELSINGFORS

MÄSSCENTRUM - ETT

KONGRESSCENTRUM MED FULLSTÄNDIG SERVICE kongresslokaler. hotell, restauranger

VN

MESSUKESKUS Helsinki Pai Centre

Järnvägsmannagatan 3, PB 21, 00521 Helsingfors,

Telefon (09) 150 91, Telefax (09) 149 6103

Utgiven i Forum nr 1997-07-08

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."