Mellanvästern drabbas av USA:s bilkris
av Leif Bergström Forum 2009-05, sida 26-27, 26.05.2009
Taggar: Bolag: General motors Teman: bilindustrin
BRANSCH
IKRIS.
Biltillverkarna hör till de viktigaste arbetsgivarn i USA.
Mellanvästern drabbas av USA:s bilkris
En konkurs för General Motors kan leda till en dominoeffekt som är mycket svår att hantera. Det gäller framför allt i den amerikanska mellanvästern dä bilindustrin är den viktigaste arbetsgivaren på många orter.
LEIF BERGSTRÖM BH NEW YORK X Den amerikanska bilindustrin har genomlevt kriser tidigare. Men aldrig en som denna. Trots det ökande antalet bilar av märken som Toyota, Honda, BMW och Volvo på vägarna, har amerikanen fortsatt att se USA som bilismens och biltillverkningens hemland.
Den nationalistiska bilden är nu på väg at brutalt modifieras. GENERAL MOTORS, som för två år sedan gav upp positionen som världens största biltillverkare till TovoTtA, ser sig iframtiden som ett mycket mindre bolag. Om företaget alls överlever. Det gör det förmodligen, GMär hittills för stort för att tillåtas bara skrumpna bort. Myndigheterna i Washingto har hittills pumpat in 15,4 miljarder dollar i företaget. Nu har Obamaadministrationen sökt sätta hårt mot hårt.
Kassan sinar. I mars tvingades förre vd:n Rick WAGONER gå. I april satte Vita huset den sista maj som deadline om GM ska undvika kon FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNI kurs. Tyngden bakom det kravet ökade när betydligt mindre CHRYSLER tvingades inleda sin konkursprocess. Samtidigt presenterar den nyaledningen nya omstruktureringsplaner i hopp om att undvika en omdaning enligt domstolsbeslut.
Första kvartalet förlorade GM 6 miljarder dollar och förbrukade nästan hälften, 10,6 miljarder, av sin kassareserv. Dess senaste strukturplan förutser en minskning av den globala arbetsstyrkan med 47 000 personer, stängning av dussintalet tillverkningsanläggningari USA och av 2 600 försäljningsställen. Dessutom hoppas företaget sälja Saab, Hummer och Opel samt lägga ned Pontiac-märket. Flera analytiker frågar sig om det kommer att visa sig tillräckligt.
Mellanvästern drabbas. När företaget stod på toppen och symboliserade styrkan i amerikanskindustri sysselsatte GM vid 150 fabriker i USA 395 000. Ett nedbantat GM skulle nu ha 38 000 anställda vid 34 fabriker.
Den grupp i Vita huset som till sist ska väga GM:s framtidsmöjligheter och avgöra om dess ansträngningar förtjänar fortsatt finansiellt stöd har inte i uppgift att ta fram nya bilmodeller eller besluta vilka märken somlever kvar. Men den kommer att fingranska den ekonomiska situationen och ytterst avgöra om strukturplanen har förutsättning att resultera i ett konkurrensmässigt, livskraftigt företag.
President BARACK OBAMAS stabschef RAHM EMANUEL utfärdade en varning till GM efter det Chrysler försattes i konkurs ”Vi har nu en demokratisk president som säger att han verkligen är redo att låta ett företag gå under - det blir inga blanka checkar här”
Konservativa politiker rasar över administrationens ‘socialistiska” ambitioner. Washington skulle hålla 55 procent av aktiernaidet nya GM - i praktiken en socialisering. Obama säger sig hoppas att det federala ägandet blir kortvarigt, men också om GM skulle lyckas återbetala de federala lånen skulle företaget vara en unik skapelse i amerikansk industri — med bilarbetarförbundets pensionsfond ägande 40 procent av aktierna.
NE 5 2009
Kommentera artiklarna i Foru genom att skicka mejl till adressen feedbackÖforum.Ai
Det som skrämmer inte bara Washington, men också fackförbunden, är inte bara möjligheten av en total kollaps av GM - men den dominoeffekt det skulle få på den bredare ekonomin. Underleverantörerna av bildelar lider redan under biltillverkarnas kris. Flera av dem kunde knuffas över avgrundens rand om en jätte som GM gick under.
På många orter i den amerikanska mellan västern är bilindustrin den dominerande arbetsgivaren. Där skulle en kollaps få dramatiska följder för allt från skatteunderlag till servicenäringar och fastighetspriser. Detta i en tid när ekonomin knappast orkar med fler påfrestningar.
Ford har hjälp av tidigare lån. Forp har hittills framstått som den starkaste av de amerikanska biltillverkarna. Bolagets aktiepri ”Skulle Chryslers och GM:s återförsäljare se allt nattsvart och besluta rea ut sina lager, ja då kommer bilpriserna att falla överlag har nästan tredubblats under våren. Ett skäl är att vd:n ALAN MULALLY, när han anställdes för två år sedan, beslutade att låna så mycket han kunde. Det gör att företaget trots förluster ännu har 21 miljarder dollar i banken, och har tack vare det inte behövt be om offentliga lån.
Men Ford har varnat att framtiden ännu är svårförutsägbar. Skulle Chryslers och GM:s återförsäljare se allt nattsvart och besluta rea utsinalager, ja då kommer bilpriserna att falla överlag.
Ford förlorade första kvartalet 1,4 miljarder dollar, efter ett försäljningsras på 43 procent. Men utan ytterligare marknadschocker menar analytiker att Ford har reserver att klara sig över åtminstone 2010. Den avgörande frågan är om ekonomin och därmed konsumenternas köpvilja vänt till dess.
nons uckan