Mirka fick exportpris
av Peter Nordling Forum 1986-02, sida 12-13, 06.02.1986
Så ska ett slippapper dras: Mirka fick exportpris
Försiktig öppning på exportmarknaderna, välfungerande distributionskanaler och långt utvecklade produkter. Det här är några av de viktigaste faktorerna som gjort Keppo-koncernens Mirka till ett framstående exportbolag — så framstående att bolaget för två veckor sedan belönades med republikens presidents exportpris.
irka är landets enda och Nordens M största tillverkare av slippappe och -dukar. Bolaget kämpar nu i samma klass som världens 20 främsta producenter i branschen. Bland dem finns också en handfull multinationella jättar såsom 3M.
För mången är bolaget trots framgångar och storlek ett oskrivet blad. De flesta har emellertid med stor sannolikhet använt Mirkas traditionella sandpapper — det som har en bulldogg som varumärke.
Företaget verkar sedan ett tjugotal år i Jeppo och Oravais i det svenska Österbotten. Enligt VD Henry Lindgård är Mirka Nykarlebyområdets största arbetsgivare med ca 170 anställda. Dessutom sysselsätter bolaget 15 personer utomlands
Omsättningen var drygt 60 Mmk år 1984. Då var exportens andel av kakan 75 procent eller 45 Mmk. Enligt Lindgård har Mirkas export ökat med hela 257 procent under åren 1979-84. Det är de här siffrorna som utgör bakgrunden för exportpriset.
Också om Lindgård inte vill tala om lönsamheten och uppge separata vinstsiffror för Mirka står det klart att den är god. Driftsbidraget har i medetal varit 23 procent under de tre senaste åren. Därmed har Mirka varit ett starkt ben i Keppokoncernen som år 1984 uppvisade ett driftsbidrag på 12 procent.
Knagglig väg
Men också om det just nu går bra för bolaget har vägen till ett av världens ledande bolag | branschen varit både stenig och gropig. Man kan säga att Mirka börjat om från början två gånger efter starten år 1943, Bolaget verkade då i Sockenbacka. Helsingfors.
Henry Lindgård berättar att bolaget till en början gick bra tack vare bristen på slippapper i efterkrigstidens Finland. De goda åren varade så länge importen var reglerad, det vill säga till mitten av 50-talet. Efter det strömmade högklassiga slipvaror från bland annat Förbundsrepubliken Tyskland in.
12
Det resulterade i att en av landets tre fabriker i branschen lades ned och att Mirkas ägare drog sig ur leken 1962. En ung kontorist på Mirka, dip! ekon Kurt-Ole Lindholm, från Österbotten ville köpa företaget och flytta det till Österbotten. Det fanns bara ett litet, världsligt aber. Han hade inga pengar.
Lindholm, som inte var blyg, kontaktadeOy Wilh Schaumann Ab och Keppokoncernen som båda köpte in sig i företaget. Anläggningarna flyttades till stranden av Lappo å, där en del av produktionen fortfarande finns. Men då endast ett fåtal anställda följde med norrut blev det som att starta ett nytt företag.
Började i USA Två år senare tog Mirka de första staplande stegen på exportmarkanden. Då sålde företaget packat sandpapper till USA. —Strategin var att sälja det man kunde tillverka för att få in pengar för produktutveckling, berättar Mirkas marknadsföringsdirektör, Kurt Betlehem.
Han konstaterar att exporten i det här skedet endast var ett försök att se om vingarna bär. Det gjorde de.
Men år 1966 försvann hela försätjningSapparaten på en gång. Då omkom nämligen Lindholm, Mirkas USA-agent och den enda försäljaren i Finland I en bilolycka i Österbotten.
Inför det påföljande återuppbyggnadsarbetet, då Keppo-koncernen förstärkte sina positioner i bolaget, anställdes Lindgård och Betlehem, som omorganiserade exportfunktionen och gjorde den till vad den är idag.
Dessa sticker inte under stol med att 70-talet innebar en rad hårda år.
— Då investerade vi lika mycket i produktion, produktutveckling och marknadsföring som bolaget tidigare omsatte på ett år, berättar Lindgård. — I början av 70-talet fusionerades Mirka med Keppo.
Exporten ett måste
Henry Lindgård framhåller att Mirkas produktmix är sådan att bolaget idag inte skul Här skarvas ett av de ändlösa slipbanden. Banden, som kunderna kan måttbeställa, är en av de
FSE viktigaste produkterna i Mirkas sortiment. Den huvudsakliga marknaden finns i Norden.
A 2/1986 FÖORUN le överleva enbart på den inhemska marknaden, Förutom det traditionella sandpapperet, som tydligen håller på att försvinna då sanden i allt större utsträckning ersätts med aluminiumoxid, utgörs sortimentet av slippapper och -dukar i storlekar som kunderna långt kan bestämma själva. År 1984 lämnade ca 8 miljoner kvadratmeter slippapper och -duk produktionsanläggningarna i Österbotten.
Mirkas kanske främsta produkt är en självhäftande sliprondell. Rondellen, som är patenterad, kallas Autorol och används huvudsakligen av billackerare. I kundregistret hittar vi bl a Saab och Volvo.
Mirkas andra specialitet är ändlösa slipband för industriellt bruk. Dessa kan måttbeställas och säljs därför endast I Norden.
Även om paletten är kompletterad med bl a importerade slip- och kapskivor, ger produktbasen inte tillräckliga volymer för att företaget skall kunna leva enbart på åtgången i hemlandet. Det är omöjligt trots att Mirka har ca en tredjedel av hemmamarknaden och trots att inhemska konkurrenter saknas sedan många år tillbaka.
Därför har bolaget målmedvetet byggt upp exporten allt sedan mitten av 1960-tatet. Verklig fart tog den dock först tio år senare, berättar Lindgård.
Till alla världsdelar
Idag exporterar mirka sina produkter till 25 länder i samtliga världsdelar. De viktigaste köparna finns i USA, England. Förbundsrepubliken Tyskland och Sverige. Där har företaget egna försäljningsbolag eller -kontor. Också Norge, Italien, Danmark och några SEV-länder köper slipprodukter från Jeppo och Oravais.
FÖRUN 2/1986
Kurt Betlehem berättar att exportländerna indelas i tre kategorier, sådana där bolaget har egen representation, sådana där man opererar med egna försäljare och sådana där ett fåtal sporadiskt återkommande kunder klaras av per korrespondens
Vid etableringarna utomlands har Mirka ofta gått bakvägen.
— Vi har börjat med att anställa försäljare från Finland eller skaffat en agent. Först därefter har vi grundat ett eget bolag eller kontor. Det viktigaste är att ha en rationell och effektiv marknadsföring som kan ordna de rätta distributionskanalerna, förklarar Betlehem.
Han påminner om att konkurrensen är stenhård till följd av att det globalt sett finns överkapacitet på slipprodukter. Till strategin hör i flera länder också att sälja direkt åt slutförbrukaren
Betecknande är att olika branscher ofta kräver olika distributionsvägar. Och det i sin tur kräver en stor flexibilitet som medför en stor organisation I förhållande till försäljningsvolymerna.
— Penningmässigt är volymerna i allmänhet små. För oss är en order på 100 000 mark stor, berättar Betlehem
Enligt honom strävar bolaget till en jämnstor försäljning i exportländerna för att sprida riskerna. I de bästa länderna uppgår försäljningssiffrorna till mellan 4 och 5 Mmk per land och år förutom då det gäller USA och England. Där sväljer marknaderna ungeför det dubbla.
Också utomlands är bilmålerierna de viktigaste kunderna och det är framför allt på den nischen Mirka satsar. Bilmålarna svarar för ca 30 procent av utlandsomsättningen. Övriga betydande köpare finns bland
VD Henry Lindgård (i mitten) mottog exportpriset tillsammans med marknadsföringsdirektör Kurt Betlehem. De betonar att en samstämmig och effektiv personal står bakom exportframgångarna.
metall- och träbearbetriingsindustrin. Dessa har ca 20 procent var av kakan. Resten går till småföretagare, såsom snickare och båttillverkare samt till privatpersoner.
Egen utveckling
För att kunna hänga med i den internationella konkurrensen är också Mirka tvunget att hela tiden förbättra produkterna. Den egna produktutvecklingen har, förutom den självhäftande slipskivan, resulterat i en speciell gummitrissa för denna och i ett slipband för furuslipning. Mirka har också tillsammans med den inhemska pappersindustrin utvecklat baspapper för nya slippapperkvaliteter.
Vad Mirkas produktutveckiare nu håller på med vägrar Lindgård naturligtvis att tala om. Han nöjer sig med att konstatera att någonting redan befinner sig på patentstadiet. Högst sannolikt är produkten tänkt för bilbranschen.
I vilket fall som helst håller Mirka inte på att diversifiera.
— Man skall ägna sig åt det man kan, i synnerhet då man agerar på de internationelia marknaderna. För att bibehålla slagkraften är vi tvungna att koncentrera och specialisera oss så långt det är möjligt, framhåller Lindgård och försäkrar att finslipningssektorn också i framtiden står för Mirkas kärnbusiness Peter Nordling 13