Utgiven i Forum nr 1992-14-15

Motköpen och Utrikeshandelsförbundet

Forum 1992-14-15, sida 15, 12.11.1992

Taggar: Teman: utrikeshandel

ning av företagets marknadsmässiga onkurrensförmåga, kundbehoven samt i vilken mån företaget förmår motsvara dessa behov.

Företagets interna effektivitet kommer upp som punkt nummer två. Här blir uppgiften att bedöma nyckelpersonernas förmåga att åstadkomma resultat, i jämförelse med företagets konkurrenter. I samband med den nya lagen om sanering kommer också agen om anställningsavtal att kompletteras med stadganden som gör det möjligt att snabbare avskeda en anställd, ifall företaget därigenom kan undvika konkurs eller om åtgärden är nödvändig för saneringsprogrammet.

Punkt nummer tre i den utredning företagskonsulten kan tänkas svara för är en bedömning av företagets ekonomiska resultat jämfört med branschgenomsnittet.

Juselius vill särskilt framhäva att det behövs specialkunskaper för att uttala sig om företagets framtidsutsikter i dagens turbulenta omgivning. Man har inte så stor nytta av det förgångna i den situationen, tycker Juselius.

— Att bara promenera in i företaget med händerna i byxfickorna och strax komma med ett uttalande är nog inte tillräckligt. En konsult måste använda instrument som ger utslag i form av objektiva värden. Åsikter utan belägg är bara åsikter.

Juselius befarar också svårigheter vid följandet av enhetliga kvalificerade principer för uppgörandet av saneringsprogram i de 17 domstolar runtom i landet som skall fastställa programmen. Enligt Juselius ligger det i fordringsägarnas intresse att företaget får en kompetent utredare. Koskelo för sin del räknar försiktigtvis med att domstolsfallen inte blir fler än mellan 200 och 300 per år.

Vad den centrala frågan beträffar, nämligen att skilja getterna från fåren, behövs inte minst också ett visst mått av affärsetik, understryker Juselius.

Så snart lagen trätt i kraft kommer det sannolikt att uppstå något av en tusning till det i lag påbjudna ”fredade tillståndet”. Möjligheten att få en del av skulderna efterskänkta måste ju verka ytterst attraherande på företag i svårigheter. Det återstår bara att se i vad mån sanering kommer att ske via domstol, och vilken betydelse uppgörelserna i godo utan domstolsförfarande får.

Det mest krävande under alla omständigheter blir själva förverkligandet av saneringsprogrammet. Det är ett grovgöra som fordrar hårda nypor och snabba tag — men också hänsyn och förmåga att lyssna. Utredaren förbyts nu i saneraren, eller så gäller det för den förra att byta till en ny roll. 9

FÖRUN, 14-15/1992

Motköpen och Utrikeshandelsförbundet

Finlands Utrikeshandelsförbund genom sin informationschef Mikko Taka-Sihvola återkommer här till Tarja Kovanens artikel ”Motigt för motköp” publicerad i Forum nr 11/92.

tenhar en period på 10 år reserve rats för motköp. Den långa tidsintervallen är behövlig redan för att motköpen inte skall bli engångsevenemang utan för att man med hjälp av dem skall skapa bestående framtida marknader för den finska industrin.

”Menyn” över de produkter/varor som kan anskaffas från Finland kan sammanställas endast av de motköpsförpliktigade företagen. Dessa besluter vilka produkter eller tjänster de anskaffar från Finland, och från vilka företag. Detta är inte handel baserad på varuutbytesprotokoll, där man på förhand slår fast de produkter eller produktgrupper som F/A-18-teamet bör anskaffa från Finland.

Handels- och industriministeriet ärintensivt engagerat i motköpsverksamheten. Dess kanslichef Matti Vuoria är medlem såväl i Finlands mot | samband med F/A-18-jaktplansaffä köpskommitté som i industrikommittén. Motköpskommittén godkänner (eller förkastar) de affärer som F/A18-teamet föreslår.

Också HIM:s distriktsbyråer tillsammans med UF:s regionala exportombudsmän är intensivt engagerade i SMI-företagens motköpsaffärer.

MET, TEKES och UF står til tjänst med motköpsinformation till finländska företag. Utrikeshandelsförbundet fokuserar sina informationsefforter primärt på SMI-företag. UF har 1 denna fråga till sitt förfogande den regelbundet utgivna publikationen Hornet-Bulletin, seminarier samt övriga publikationer (bl.a. Finnish Trade Review). Representanter från över 400 SMI-företag har deltagit i av UF arrangerade motköpsseminarier.

Mikko Taka-Sikvola informationschef

Finlands Utrikeshandelsförbund €

Genmäle — bredvid ämne inlands Utrikeshandelsförbund har vänligen och uppvisande en beundransvärd aktivitet levererat hela två genmälen gällande min artikel om motköpen. Det ena, ovan publicerade, representerar UF:s officiella, publika ståndpunkt. Det andra, som förmedlades mig telefonledes, däremot inte, varför det kan lämnas obesvarat — och åt sitt eget värde. Oavsett att saken tangerar också internationella instanser, ser den finländska offentliga debatten ut att än en gång vandra i traditionella brezj nevska spår: man väljer att tiga, genom att medvetet fortsätta diskussionen på sidan om ämnet. Så även denna gång, vilket var och kan kan utläsa av ovanstående genmäle.

För egen del avstår jag från att delta en debatt på sidan om ämnet. Jag hoppas emellertid, att de involverade parterna skall framlägga svar på frågorna i min tidigare publicerade artikel — och äntligen också axla ansvar för sina beslut.

Med vänlig hälsning Tarja Kovanen 15

Utgiven i Forum nr 1992-14-15

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."