Utgiven i Forum nr 2012-06

Närbutiker nytt koncept för Wal-Mart

av Leif Bergström Forum 2012-06, sida 30-31, 14.06.2012

Taggar: Teman: närbutik

HI FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 6 2012

VÄRLDEN: USA

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 6 2012

Närbutiker nytt koncept för Wal-Mart

Low prices. Every day. On everything.

Walmart

Find a lowe advertised price?

Vellinandiit

FÖREGÅNGARE INOM LÅGPRIS. Wal-Mart har konsekvent profilerat sig som en affärskedja med låga priser.

IH Dagligvaruhandel. Amerikanska Wal-Mart var först med att bygga stora butikskomplex utanför stadskärnorna. Nu går bolaget in för en ny trend och öppnar mindre butiker i närheten av konsumenterna.

LEIF BERGSTRÖM II NEW YORK

X Från en blygsam start ute på den amerikanska vischan byggdes ett WAL-MART i näst intill varje förstad, och företaget stod modell för 1980- och 90-talens explosion av jättelika köppalats bakom enorma parkeringsplatser. Kanske går företaget nu i täten för en ny trend inom detaljhandeln — nu experimenterar Wal-Mart med mindre butiker, närmare konsumenterna.

I mycket exemplifierar Wal-Mart den amerikanska drömmen. Grundaren SAM WALTON startade 1962 med en lågprisbutik på 1600 kvadratmeter. I dag finns 624 WalMart-affärer på i genomsnitt 10 000 kvadratmeter. Under det glada 80-talet kändes det smått och företaget utvecklade en bättre idé. Det ledde till 3 029 Wal-Mart Supercenters, som vardera mäter kring 17 000 kvadratmeter.

Det finns klara paralleller mellan utvecklingen av Wal-Mart och svenska IKEA. Sam Walton startade i Arkansas, där det nuvarande jätteföretaget ännu har sitt huvudkontor. Det ären delstat somi bästa fall är känt bara för två saker: Wal-Mart och som den plats där BILL OCh HILLARY CLINTON slipade sina politiska talanger. Waltons arvingar tillhör USA:s rikaste.

Konkurrenter följde exemplet. Walton utvecklade ett nytt detaljhandelskoncept som kopierades av direkta konkurrenter och av mer specialiserade butiker. Det bidrog till en uppsjö av enorma köpcentralångt utanför stadskärnorna. Effekten av hela den trenden blev stadskärnornas död när mindre, familjeägda affärer utkonkurrerades.

Förändringen ledde också till ökad bensinförbrukning och ökad trafik när köpsugna måste färdas till de stora konsumtionstemplen, och det kan ses som ett av skälen till att också mindre familjer fann stadsjeepar praktiska för att forsla hem varorna.

Sedan kominternet, AaMAZON och nyakonsumtionsmodeller. Flera av de företag som byggts på den tidigare modellen har gått under. Elektronikkedjan circuit city och bokhandlaren Borders gick i konkurs. Situationen för elektronikkonkurrenten BEST BUY och böckernas BARNES & NOBLE är tuff.

Främst är det specialbutikerna som drabbats, medan Wal-Mart erbjuder allt från skönhetsprodukter till trädgårdsmöbler, och har ökat utbudet av livsmedel för att fortsättaattlocka kunder. Just mångfalden i utbudet anses i någon mån skydda från de nya trenderna.

Bolagets omsättning uppgick i USA till 264 miljarder dollar och företaget har verksamhet i 27 länder med en total vinst på 3,7 miljarder dollar. Aktien är en av de 30 aktierna i det prestigefyllda indexet Dow Jones Industrial Average, och även analytiker som skyr andra detaljhandelsjättar har en ganska positiv syn på aktiens framtidsutsikter.

Ändå känner Wal-Mart av trycket från Amazon och konsumenternas nya beteende. Som många andra erbjuder företaget konsumentorder via internet, varor som sedan kan hämtas i butiken. Men bara 2 procent av omsättningen alstras via webben och företaget investerar nu för att förbättra sin närvaro där.

Hybridaffärer. Men det som nu skapar rubriker är Wal-Marts nya satsning på en seri mindre butiker, placerade närmare konsumenternas hem eller normala färdvägar. Experimentet går stick i stäv med de gångna årtiondenas filosofi, även om talesmän för företaget talar om att de nya butikerna sluter cirkeln, och ligger närmare Waltons ursprungliga butik.

Hittills drivs tio av de nya Walmart Express, som USA-vd:n BILL SIMON beskriver som hybrider mellan livsmedel, apotek och närbutiker, i några fall med bensinstation. De är på 1100 till 1 400 kvadratmeter. Den första öppnades i juni förra året. Och företaget hävdar att projektet, tvärt emot försiktigare prognoser, redan går med vinst.

Brittiska Tesco har i flera år försökt lansera en kedja av närbutiker i USA under namnet Fresh & Easy, men har tvingats skjuta fram prognosen att nå vinst till nästa år.

Färre varor på Walmart Express. Nästa plan för Wal-Mart är 80 Neighborhood Markets på omkring 3 500 kvadratmeter. Vid ett Walmart Supercenter rullar kundernas fyllda vagnar till parkeringsplatsen. En typisk närbutik riktar sig i bästa fall till kunder som bär några få varor i en korg. Bill Simon hävdar att konsumenternas köpvolym varit en positiv överraskning vid de nya Walmart Express-butikerna.

Konceptet byggs nu ut, också för att mäta effekterna på annan handel, inklusive möjlig kannibalisering på Wal-Marts traditionella verksamhet.

Wal-Marts mest direkta konkurrent är TARGET, som också experimenterar med något mindre butiker, nu placerade i städer. Brooklyn har en Target, liksom Harlem, och två butiker öppnas iår i San Francisco. Det rör sig om något mindre butiker, där sortimentet bara krympts en aning, i några fall endast genom att begränsa hur många storlekar eller färger av produkterna kunderna kan välja. Men Target bekräftar också att man granskar nya koncept för stadskärnor.

AKTUELLT I FÖRENINGARN t f I f Tekniska Föreningen = Driftingenjörsförbundet i Finland iFinland Banvaktsgatan 2 Å, Banvaktsgatan 2 A, 00520 Helsingfors tfn: (09) 476 778, e-post: kanslitfif.f 00520 Helsingfor tfn:(09) 476 7717, e-post: kanslidiff. 7.9 TFiF:s och DIFF:s traditionella golftävling, 19.9 Marco Polo på KAM 20-23.9 Arkitektgillets exkursion till Polen 1.10 Teater: Den försälskade terapeuten 23.10 Teater: Ihmisen os 4.10 Det exotiska Kyrkslät 18.10 Musikalen HAIR i Åb 26.10 Alumnidag för Åbo Akademis kemiteknik 26.10 MultiÅrskursSitz i Åb 17.1 Arkitektgillets 120-årsfest

I Vasa 20.9 YTN seminarium i Vasa

Mera info på www.tekniska.fi och i Gula Bladet

NIO — ekonomföreningen—

Ekonomföreningen Niord r.f. Banvaktsgatan 2, 00520 Hfrs

Cati Lilja, o201 299 275

Läs om programmen i Niordblade och på wwew.niord.fi.

5.9 Utställning: Helene Schjerfbec 18.9 Niord Golf Cu 12.10 Teater: En midsommarnattsdrö 16.10 Kristina från Duvemål 22.10 Teater: Viulunsoittaja katolla

Niords kansli håller stängt från midsommar till börja av augusti. SEFE har jour hela sommaren.

Niord önskar alla läsare en riktigt skön sommar —EKE

OrgnembigaRtprförgningra rå.

Måndagen 20 augusti kl16.00 arrangerar EKF ett företagsbesök till Elisa Abp med vd Veli-Matti Mattila som värd. Adressen är Bangårdsvägen 5 i Böle, Helsingfors. Anmälan till Anders Nordlund e-post: atnordlunde& gmail.com eller per telefon 040-1949 492 senas måndagen 13.8.

Baraviföreningen rf Kontaktperson: Torvald Lindberg, tfn: 040-902 2946 e-post: torvald.lindberg&vink.A

Utgiven i Forum nr 2012-06

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."