Utgiven i Forum nr 2020-09

Nätbutiken som säljer live-musik

av Patrik Harald Forum 2020-09, sida 44, 20.10.2020

Nätbutiken so säljer live-musik

IISAW3AN3

MUSIKALISKA MÅNGSYSSLARE. Eevalotta Matikainen och Martin Söderbacka i E Live Musics studio i Kelviå.

På samma sätt som strömningstjänster slagi i filmvärlden, ka s ive-konserter bli det normala sättet att avnjuta musik framtiden. Det säger musikern och producenten Martin Söderbacka, medgrundare till tjänsten E Live Stream.

PATRIK HARALD TEXT

X Coronapandemin var den utlösande faktorn som fick Martin Söderbacka och musikerkollegan Eevalotta Matikainen att starta strömningstjänsten E Live Stream. Men idén fanns redan innan viruset slog till.

”I drygt ett år hade vi funderat på ett sätt att nå ut med vår musik till en bredare publik”; säger Söderbacka.

Sedan starten i somras har ett tiotal konserter ordnats via E Live Stream, främst inom genren jazz, och under resten av hösten hålls ytterligare ett par. Rent tekniskt bygger tjänsten på videoplattformen Vimeo som satts bakom betalmur på E Live Streams sajt. Betallösningen kommer från Bambora.

AFFÄRSMAGASINET FORUM NR 9202 ”Sajtenäriprincip en nätbutik där vår produkt är konserter”

Ljud och bild håller dvd-kvalitet och ska enligt duon inte förväxlas med evenemang som strömmas med dålig kvalitet via sociala medier.

”Den respons vi brukar få är att publiken är överraskad över hur bra upplevelsen är, och de återvänder gärna. Också musikerna har varit imponerade?

Egen studio. Konserterna framförs för det mesta i företaget E Live Musics studio i Kelviå utanför Karleby. Söderbacka och Matikainen, som är gitarrist respektive basist, spelar ofta själva tillsammans med olika gästsolister.

”Vi jobbar med toppnamnen inom finländsk jazz.

Enligt Eevalotta Matikainen uppstår e intim vardagsrumskänsla i studion.

”När det inte finns åhörare på plats kan vi fokusera helt på publiken som sitter hemma och lyssnar”.

Men E Live Stream strömmar också evenemang från platser utanför studion. Till exempel sändes en jazzfestival i Karleby i slutet av oktober.

Enligt Matikainen är en av E Live-koncep tets fördelar möjligheten att anpassa produktionens storlek enligt situationen. Det betyder att också små aktörer kan göra produktioner som anpassas till deras budget.

På till exempel Youtube och sociala medier finansieras innehållet med reklam eller donationer. Hos E Live betalar åhöraren 9,90 för en biljett. Sedan kan den som har betalat avnjuta konserten när som helst i efterhand.

Är folk villiga att betala för den här typen av innehåll när det finns så mycket gratis på till exempel Youtube ”Jag tror att många är villiga att betala. Men om vi ser till den breda massan så är nog vägen lång innan det här har blivit det vanliga sättet att avnjuta musik, även om jag är övertygad om att vi går åt det hållet”, säger Söderbacka.

Duon påpekar att det förstås gäller att ha ordentliga högtalare eller hörlurar hemma, och inte bara använda datorns eller mobilens inbyggda högtalare.

”Stor potential". Enligt Söderbacka är strömmade live -konserter en verksamhet som än så länge bara befinner sigi startgroparna och hittills har vi bara sett en bråkdel av potentialen. Han drar paralleller till strömningstjänsternas snabba genomslag inom filmtittande, och hur ljudbokstjänster som Bookbeat slagit i genom ibokvärlden.

E Live Stream jobbar med två affärsmodeller, där den ena går ut på att betala en fast ersättning till uppträdande musiker. Sedan är det företaget som tar smällen ifall biljettintäkterna inte täcker kostnaderna.

”Vijobbar med professionella musiker och vill erbjuda dem jobbmöjligheter”.

Den andra affärsmodellen går ut på att hyra ut E Live Stream-plattformen.

Söderbacka, som tillsammans med Matikainen är mångsysslare inom musik, tror att det är fullt möjligt att försörja sig på konsertverksamhet via nätet om man är aktiv och lyckas bygga upp en trogen publik. Planen är att i framtiden också strömma andra kulturevenemang, såsom teater och stand up-föreställningar.

”Om fem-tio år tror jag att den här distributionsformen har blivit mycket vanligare”:

Utgiven i Forum nr 2020-09

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."