Utgiven i Forum nr 2021-08

Nextfour navigerar bland giganter

av Fredrik Eriksson Forum 2021-08, sida 10-11, 21.10.2021

Taggar: Bolag: Nextfour

Nextfour navigerar

Finländska Nextfour ombinerar sjökort med väderprognos och andra smarta funktioner. Nu tar bolaget kurs mot att utmana Garmin, avico och Rayrmarine - tre storbolag i miljardklassen.

FREDRIK ERIKSSON TEXT & FOTO x Åbobaserade teknik- och designbyrån Nextfour utmanar navigationsbranchen med flinkhet och användarvänliga lösningar. Att Nextfour började tillverka navigationsutrustning var en ren tillfällighet, berättar företagets vd Niklas Öhman.

”Hösten 2014 hade vi ett möte med Buster. Trots att mötet ursprungligen handlade om programmering av ett alarmsystem, gled diskussionen in på så kallade plotters. Vi på Nextfour undrade varför plottertillverkarna inte strävade efter att integrera fler styrfunktioner i en och samma apparat, i likhet med bilindustrin.”

En plotter är i sin enklaste form ett elektroniskt navigationshjälpmedel med bildskärm. Tekniken bygger på gps.

Det visade sig snabbt att Busters folk hade funderat på samma fråga. Innan mötet var över, hade Nextfour en beställning på en prototyp av en ny slags plotter. Utöver sjökort och elektronisk navigering skulle den nya apparaten förena båtens mätarsystem, bruksanvisningar och instruktionsvideo samt väderprognoser, radio och nätförbindelse.

Sensommaren 2015, ett knappt år efter mötet, lanserades den för Busterbåtar skräddarsydda plottern Buster Q. Senare samma år fick apparaten internationell uppmärksamhet på båtbranschens största mässa Metstrade i Amsterdam. På mässan platsade plottern i finalgruppen i kategorin för båtelektronik och

AFFÄRSMAGASINET FORUM NR 8 2021

I Med Niklas Öhman vid rodret tar Åbobaserade Nextfour upp kampen med de etablerade navigationsjättarna.

båtprogramvara i den prestigefyllda tävlingen DAME Awards.

Hos Nextfour kallas plottern Q Experience, men den brandas vid behov enligt kundens önskemål. I dag är Nextfour aktuell med den andra generationens Q Experience, den så kallade Q2:an. Den monteras förutom på Buster också på bland annat nya Yamarin Cross- och Askeladdenbåtar.

Med sina femtio anställda och en omsättning på omkring sex miljoner euro är Nextfour en dvärg i navigationsbranschen.

”Vi utmanar våra konkurrenter genom att integrera nya innovativa egenskaper i våra apparater. Dessutom vill vi utnyttja internet i allt större utsträckning. Vi utvecklar Q Experience utifrån våra egna premisser, i stället för att stirra oss blinda på vad konkurrenterna håller på med”, säger Öhman.

Litet är agilt. Nextfours konkurrenter är riktigt stora namn som Garmin, Navico och Raymarine. Dessa internationella bolag har starka bakgrundskrafter och enorma resurser till sitt förfogande. De amerikanska jättarna Garmin och Brunswickägda Navico opererar med omsättningar som kretsar kring fyra miljarder dollar. Navico äger B&G, Lowrence och norska Simrad. Ursprungligen brittisk-amerikanska Raymarine landade nyligen hos Teledyne Technologies, ett amerikanskt industrikonglomerat med en omsättning på över tr miljarder euro. Samtliga företag har global verksamhet och en personalstyrka som räknas i tusental.

”Det har sina fördelar att vara liten. Vi är mycket agilare och kan därmed vid behov korrigera kursen snabbare än våra konkurrenter. Det gäller att vara flinkare med att utnyttja ny teknik och att vara kapabel att justera riktningen under utvecklingsprocessen.”

Geostaket hjälper båtförare. En annan fördel är att Nextfour vid behov kan svara på kundernas önskemål i realtid. Ett sådant önskemål kom nyligen från den finländska båtdelningstjänsten Skipperi.

Skipperi, som under de senaste åren lockat tusentals nya människor till båtliv, insåg att majoriteten av deras kunder hade svårt att förstå var fartbegränsningsområden börjar och slutar. Företaget, aktivt i fem länder, koncentrerar sin verksamhet till städer. Till exempel är fartbegränsningarna för båttrafik mycket svårtolkade i vattnen runt Helsingfors. Båtdelningstjänstens fleet består till stor del av Yamarin Cross-båtar, som är utrustade med Nextfours teknik.

”Fartöverträdelser beror främst på att det saknas klar information om begränsningarna på sjökort och i plottrar. Således är det är svårt att avgöra var områdenas gränser går. Dessutom kan gränserna flyttas genom myndighetsbeslut”, säger Patrik Gustafsson, produkt- oc bland giganter

Il Q Experience bygger på det öppna operativsystemet Linux. Fördelen med Linux är att det är läpp att skapa nya applikationsskikt och gränssnitt.

försäljningschef på Nextfour.

Nextfour tog snabbt fram en lösning som utnyttjar så kallad geofencing. Geofencing eller geostaket är geografiskt avgränsade områden som inhägnats med hjälp av en programvara. Tekniken förutsätter att båtarna är försedda med 4G-teknik.

”Tack vare geofencingtekniken får båtföraren irealtid information som baserar sig på båtens position och fart. Om båten passerar genom ett geostaket i alltför hög hastighet, slår plottern larm och förser föraren med information om området och ger förslag till åtgärder. Tekniken är den första i sitt slag inom navigationssektorn.”

Förutom att tekniken hjälper mer eller mindre erfarna båtförare att hålla sig till fartbegränsningarna, kan den även användas so hjälpmedel för att värna om känsliga naturområden. Q Experience uppmanar föraren att köra svallfritt vid till exempel fågelskyddsområden.

Elmotorerna kommer. Det är inte bara bilindustrin som elektrifieras i snabb takt. Även på båtsidan blåser förändringens vindar i och med att elmotorernas egenskaper börjar se allt mera övertygande ut.

Nextfour samarbetar för tillfället med ett antal tillverkare av elmotorer. En av dessa är norska Evoy, som förra året presenterade en aktersnurra som producerar upp till 137 kW, motsvarande 185 hästkrafter.

”Det verkar som om elpropulsionen är här för att stanna och vi vill ligga i framkant även i denna utveckling. Det som gör det spännan de är att det ännu inte etablerats någon standard här. Jag vågar påstå att vår teknik väcker mycket intresse bland tillverkare av elmotorer”, säger Gustafsson.

Iskrivande stund har Nextfour skickat in sitt bidrag till DAME Awards på Metstrade 2021.1 år ställer de upp med sin Q Display 210D, som har två parallella tiotums pekskärmar. Två mindre displayer bredvid varandra möjliggör lägre styrpulpeter och därmed bättre sikt framåt. På den ena skärmen kan man till exempel visa en översiktskarta och på den andra en zoomad, mera detaljerad vy. Vad som är nytt här är att displayerna är under samma glas och kopplade till samma processor. Nextfour drar nytta av den andra displayen på ett mångsidigt sätt, genom att erbjuda båtföraren information om både båten och dess omgivning.

AFFÄRSMAGASINET FORUM NR Aa 2021

Utgiven i Forum nr 2021-08

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."