Utgiven i Forum nr 1996-04

Nokia i nytt brytningsskede

av Janne Salonen Forum 1996-04, sida 21, 25.04.1996

Taggar: Bolag: Nokia

Nokia i nytt brytningsskede

NOKIAS TRANSFORMATION TILL EN RENODLAD TELEKOMKONCER ÄR FULLBORDAD. MEN NYA PROBLEM STÅR FÖR DÖRREN

DÅ MOBILTELEFONEN BLIR EN MASSPRODUKT.

inlands industris stolthet, Nokia[Fronceen har under de senast fyra åren upplevt en raketartad uppgång, genom att Nokia i fullt mått har kunnat dra nytta av den explosiva globala tillväxten i mobiltelefoni. I samma veva har koncernen under Jorma Ollilas ledning transformerats från ett konglomerat till en rätt renodlad telekomkoncern, Och nu, precis då transformationen börjar vara färdig, har problem börjat dyka upp ihuvudaffärsområdet mobiltelefoni.

Detta har gjort att 1995 års resultat, som i förstone verkar lysande, med en ökning av rörelsevinsten till ca 5 mrd mark, på en omsättning som steg med 22 procent till nästan 37 mrd mark, likväl innehåller oroande element.

Tidskriften Talouselämä menar att Nokia har förskönat rörelsevinsten med 600 miljoner mark, genom att bokföra reavinster som en del av rörelsevinsten, medan extraordinära kostnader i sin helhet har bokförts som sådana, utan någon inverkan på rörelsevinsten. Talouselämä antyder att Nokia har förskönat resultatet i syfte att hålla aktiemarknaden lugn: detta är i så fall en farlig väg att beträda.

Kanske mera oroande är att Nokias cash flow under 1995 i själva verket var negativt, d.v.s. koncernen kunde inte internt finansiera sina investeringar, utan måste öka på skuldsättningen med totalt över 3.5 mrå mark. För en högteknologikoncern i telekomområdet, där utvecklingen är halsbrytande snabb och riskerna stora, bör målsättningen nog vara att tillväxten, investeringarna och FoUkostnaderna, som är en högteknologikoncerns viktigaste investering, i det stora hela kan finansieras internt, eller med hjälp av riskkapital.

Avyttra mobiltelefontillverkningen?

Mobiltelemarknaden, som i allt väsentligt kommer att vara avgörande för Nokias utveckling, håller på att förändras, och detta är en förändring som Nokia måste FORUM NR 4/95

Janne Salonen

Nokia Nokia) | Nokia dt, | Nokia Telecommu- Mobile Gen. Comm. nications Phones Products oms:10.341 oms: 16052 I oms: 10 837 rörelseres: 2722] Törelseres: 1753 =. rörelseres: 584 Resultatfoms: — /Resultavoms: Resultatfoms: 269 AVN 59 siffrorna är i miljoner mk

Divisionen Nokia Telecommunications stod för största delen av Nokias resultat 1995. Inom Nokia Mobile Phones krymper marginalerna bela tiden.

kunna anpassa sig till och dra nytta av för att kunna behålla den nuvarande starka positionen inom mobiltelefonin. Och det bör vara Nokia-ledningens målsättning.

I synnerhet beträffande själva mobiltelefonerna,som är Nokias till omsättningen största bit (Telecommunications,d.v.s. mobiltelesystem, stod dock för största delen av resultatet), håller marknaden på att förändras. Allt eftersom de stora elektronikkoncernerna i världen börjar med en egen tillverkning av mobiltelefoner, skärps konkurrensen. Mobil telefoner håller på att bli en massprodukt inom konsumentelektroniken, vilket betyder fortsatt fallande marginaler. Nokias enda möjlighet att behålla en ledande marknadsposition, som därtill gerlönsamhet,är att följa den s.k.Compaqstrategin (Compaq inom PC-branschen har genom en rigorös kostnadskontroll, trots sjunkande marginaler, lyckats bibehålla sin marknadsledande position.)Alternativet är att försöka hålla marginalerna och därmed i praktiken ge bort marknaden till asiaterna, som bara väntar på att Nokia (eller Ericsson eller Motorola) skall göra detta. Om utmaningen känns för tuff för Nokia, bör mobiltelefontillverkningen avyttrast snarast. Och detta är ett strategival som bör göras utan dröjsmål: Nokia och andra har redan förutspått ett försämrat resultat för början av detta år till följd av problemen inom mobiltelefoner, kanske speciellt i USA.

Telesystem går bra

Beträffande Telecommunications-sidan är bilden betydligt ljusare: Nokias årsberättelse anger att det finns över 80 milj. mobiltelefoner i användning i världen. Detta är ändå bara början: mobiltelefonin kan sägas vara en mogen industri då praktiskt taget alla människor i industriländerna, och en förbluffande stor andel av människorna i utvecklingsländerna, kanske i synnerhet i Asien, har en egen mobiltelefon, och många har två eller flera: då detta inträffar finns det 2 mrd eller flera mobiltelefoner i användning. Mobiltelefonin som helhet befinner sig ännu bara i början av sin tillväxt. Och denna tillväxt kommer att stimuleras av att priserna på själva mobiltelefonerna kommer ner, och de blir en vardagsprodukt. Detta stimulerar också marknaden för systemleveranser. Det är här som de stora vinsterna i mobiltelefoni görs, förutom de vinster som operatörerna kammarin. I den mån leverantörer som Nokia klarar av att fortsättningsvis addera värde till sina mobiltetefonisystem, genom att förbättra möjligheterna till överföring av data, e-mail etc., är de väl placerade för att bibehålla den nuvarande ledande positionen inom mobiltelemarknaden. Även inom systemleveranserna kommer dock marginalerna förmodligen att något urholkas. Nokia är likväl ytterst väl positionerad med sitt gedigna GSMoch PCS-kunnande. En hög prioritet bör även vara att utveckla de många nischer som börjar öppna sig inom mobiltelefonin.

Nokias framgång hänger nu i avgörande grad på ledningens skicklighet att förutse och tillvarata de möjligheter som marknadsutvecklingen medför. En fundamental styrka är dock att Nokia är den ledande mobilteleleverantör som mest har fokuserat hela sin affärsverksamhet kring mobiltelefonin. Detta bör kunna ge en stringens och en skärpt reaktionsförmåga och konkurrenskraft. Men nu beror allt på hur bra Nokias ledning är i att svara på de hårdnande utmaningarna från mobiltelemarknaden.Q

Utgiven i Forum nr 1996-04

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."