Nokia klår konkurrenterna
av Janne Salonen Forum 2007-10, sida 10, 25.10.2007
Taggar: Bolag: Nokia Personer: Olli-Pekka Kallasvuo Teman: Nokia
EH FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 18 2087
SPEKTRU “Det brukar fungera bättre med finländare än med danskar oc norrmän. Det är raka puckar och de säger vad de tycker”! Lindex styrelseordförande Conny Carlsson i Dagens Industri 2.10.2007.
Nokia klär konkurrenterna
JANNE SALONEN inlands industris kronjuvel Nokia glimmar nu klarare än någonsin. Resultatet för tredje kvartalet 2007 var förbluffande starkt.
Återigen slår Nokia nya rekord i antalet sålda mobilapparater, 112 miljoner under ett kvartal, vilket betyder en årstakt som närmar sig en halv miljard mobiltelefoner.
Nokia dominerar helt i segmenten billiga mobiler, under 50 och under 30 euro, där de stora volymerna nu återfinns på världsmarknaden. Det är konsumenterna i utvecklingsländerna som står för dessa volymer, och i många fall betyder deras Nokiatelefon att de för första gång en har en egen telefon. Det blir värt att utreda hur det kommer att inverka att största delen av mänskligheten för första gången är ‘Connected; såsom Nokias reklamslogan säger. Förmodligen kommer - ll detta att få en mycke stor samhällelig effekt på sikt.
Nokias delårsresultat var rekordstarkt, 1862 miljoner euro, Om resultattakten kan hållas gör Nokia ett rekordresultat för helåret.
Annons Aktia
Orsaken till framgången är en topptrimmad produktions- logistik- och distributionsapparat. Nokia lyckas fullt ut ta hem fördelarna med sina stora volymer, och har lyckats pressa ner tillverkningskostnaderna per producerad enhet så att vinstmarginalerna också i de billigaste telefonerna har förbättrats och är mycket god, trots sjunkande detaljpriser. Denna fördel har konkurrenterna mycket svårt att kompensera. De billigaste telefonerna är inga vinstmaskiner ens för de koreanska producenterna saMsungG eller LG.
Koncernchefen oLLI-PEKKA KALLASVUO har lyckats väl, och har orsak att glädjas över sitt företag. m