Utgiven i Forum nr 2007-10

Nokia klår konkurrenterna

av Janne Salonen Forum 2007-10, sida 10, 25.10.2007

Taggar: Bolag: Nokia Personer: Olli-Pekka Kallasvuo Teman: Nokia

EH FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 18 2087

SPEKTRU “Det brukar fungera bättre med finländare än med danskar oc norrmän. Det är raka puckar och de säger vad de tycker”! Lindex styrelseordförande Conny Carlsson i Dagens Industri 2.10.2007.

Nokia klär konkurrenterna

JANNE SALONEN inlands industris kronjuvel Nokia glimmar nu klarare än någonsin. Resultatet för tredje kvartalet 2007 var förbluffande starkt.

Återigen slår Nokia nya rekord i antalet sålda mobilapparater, 112 miljoner under ett kvartal, vilket betyder en årstakt som närmar sig en halv miljard mobiltelefoner.

Nokia dominerar helt i segmenten billiga mobiler, under 50 och under 30 euro, där de stora volymerna nu återfinns på världsmarknaden. Det är konsumenterna i utvecklingsländerna som står för dessa volymer, och i många fall betyder deras Nokiatelefon att de för första gång en har en egen telefon. Det blir värt att utreda hur det kommer att inverka att största delen av mänskligheten för första gången är ‘Connected; såsom Nokias reklamslogan säger. Förmodligen kommer - ll detta att få en mycke stor samhällelig effekt på sikt.

Nokias delårsresultat var rekordstarkt, 1862 miljoner euro, Om resultattakten kan hållas gör Nokia ett rekordresultat för helåret.

Annons Aktia

Orsaken till framgången är en topptrimmad produktions- logistik- och distributionsapparat. Nokia lyckas fullt ut ta hem fördelarna med sina stora volymer, och har lyckats pressa ner tillverkningskostnaderna per producerad enhet så att vinstmarginalerna också i de billigaste telefonerna har förbättrats och är mycket god, trots sjunkande detaljpriser. Denna fördel har konkurrenterna mycket svårt att kompensera. De billigaste telefonerna är inga vinstmaskiner ens för de koreanska producenterna saMsungG eller LG.

Koncernchefen oLLI-PEKKA KALLASVUO har lyckats väl, och har orsak att glädjas över sitt företag. m

Utgiven i Forum nr 2007-10

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."