Norwegian ruskar om nordiska flygmarknaden
av Lena Barner-Rasmussen Forum 2010-10, sida 36-37, 28.10.2010
HÅRDARE KONKUR FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 18 201 ”Vi brukar sänka priser för att stimulera nya marknader och för att få kunderna att prova en ny destination. kunden över tjugo dagliga avgångar att välja mellan.
”Det är klart att konkurrensen blir hårdare och det kommer i sin tur att sätta ytterligare press på oss att få ner enhetskostnaderna”, säger TANELI HASSINEN, direktör för ekonomisk kommunikation på FINNAIR.
Menhantillägger att Norwegian ärenkonkurrent av det angenämare slaget. Grunden för Finnairs verksamhet är den framgångsrika Asientrafiken och än så länge har Norwegian begränsad aktivitet på långdistansrutter. Till en viss mån sköter Norwegian re egen produkt”, säger Tom Christides.
Och visst kommer den hårdare konkurrensen att synas i prissättningen. Frågan är bara hur lågt man kan gå? Lågprisbolagen har fått en hel del kritik för att de marknadsför billiga biljetter som i verkligheten inte är så billiga eller så verkar de vara omöjliga att få tag på. Man kan ju fråga sig hur hållbart det är att sälja flygbiljetter till Medelhavet för 39 euro?
DANIEL SKJELDAM, kommersiell direktör på Norwegian, medger att då Norwegian lanserar nya rutter erbjuds de också till mycke gränsade till de dagar då efterfrågan normalt ärlägre. Måndagsmorgon brukar sällan säljas billigt”, konstaterar han.
Lägre löner. Även om priset på nya destinationer blir högre med tiden försäkrar Daniel Skjeldam ändå att Norwegians priser är kontinuerligt väsentligt billigare än biljetter med så kallade fullservicebolag.
”Norwegians prispolitik möjliggörs av att det satsas hårt på att enhetskostnaderna ska hållas låga. På många lågprisbolag är enhetskostnaderna hälften lägre än på fullservice En enhetlig flygplansflotta, lägre löner och få övernattningar för flygpersonalen ä förmånliga priser men att den prisnivån inte nödvändigtvis gäller på längre sikt.
”Vi brukar sänka priser för att stimulera nya marknader. Rutten Stockholm-Marrakech sålde vi till exempel väldigt billigt i bör dan om matartrafiken för Finnairs Asientrafik, och förhandlingar förs hela tiden hur samarbetet skulle kunna intensifieras. Dessutom äger Finnair 5 procent av Norwegian som en följd av att dotterbolaget FLY NORDI bolag”, säger han.
En stor kostnad i flygbranschen är lönerna. Norwegian betalar inte lika höga löner åt sin personal som många traditionella flygbolag, men Skjeldam framhåller ändå att lö SER såldes till Norwegian. jan för att få kunderna att prova en ny desti- — nerna är konkurrenskraftiga. Dessutom ernere kostna- Finnair har också intensifierat sitt samar- = nation” säger han. bjuder man familjevänliga flygtider åt perderna. bete med FINNCOMM då man i september köpte Tom Christides på Blue 1 säger att de bil- — sonalen. Endast flyget till Dubai kräver natt Norwegian ruskar om nordiska flygmarknaden
Lågprisbolaget Norwegian tar sig in på den finländska inrikesmarknaden och erbjuder också rutter till Europa. Konkurrenterna välkomnar konkurrensen, och säger att det skulle behövas mera konkurrens också på långdistansrutterna och trafiken till Ryssland.
LENA BARNER-RASMUSSEN TEXT
X Konkurrensen om de nordiska flygresenärerna blir hårdare i och med det norska lågprisflygbolaget NORWEGIANS entré på den nordiska marknaden. I våras öppnade Norwegian flygrutter mellan Helsingfors-Os1o och Helsingfors-Stockholm. Enligt företaget har dessa rutter varit så framgångsri ka att man beslöt att även ta sig in på den finländska inrikesmarknaden.
Från och med mars 2011 kan man flyga mellan Helsingfors-Uleåborg samt Helsingfors-Rovaniemi med Norwegian. Bolaget börjar då också erbjuda flyg mellan Köpenhamn och Helsingfors. Utöver rutter inom
Norden kan man från och med nästa vår också flyga bland annat till London, Malaga, Nice och Barcelona från Helsingfors med Norwegian.
Det betyder att konkurrensen på den europeiska och inhemska marknaden tilltar. Då Norwegian inleder sina flyg till Uleåborg ha ett 20 procents innehav i bolaget. Finncomm är verksamt på andra rutter där det inte finns någon konkurrens och är således oberörda av Norwegians närvaro.
Syns i prissättningen. De gråaste håren torde Norwegian orsaka för BLuE1. Flygbolagen har många överlappande rutter. Företagets kommunikationsdirektör TOM CHRISTIDES Säger ändå att Blue 1 välkomnar konkurrensen.
”Det är helt okej med hårdare konkurrens. Marknaden har dominerats kraftigt av en spelare (Finnair). Mer konkurrens skulle också behövas i långdistanstrafiken och speciellt på trafiken till Ryssland”, säger han.
Han säger att Blue 1 tror på sin produkt, speciellt på Blue 1 Premium som är inriktad på affärsresenärerna. Premiumkunden får förtur i säkerhetskontrollen, kan vänta i bekväma lounger, får sitta längst fram i planet och bjuds på mat och dryck. Och allt detta till ekonomiklasspriser.
”Vi har fler flyg per dag för att kunna erbjuda en tidtabell som passar kunden. Vi är väl etablerade och speciellt bland affärsresenärer har vi långa kundrelationer, men det är klart att då det kommer in en ny aktör på marknaden måste man också se över si liga biljetterna existerar, men att de går å stopp för besättningen. Det här sparar penga mycket snabbt. Och så får kunden finna sig i att flygtiderna inte alltid är så lämpliga. ”De biljetter vi säljer väldigt billigt är be i form av uteblivna hotellräkningar. På Norwegian är det inte bara passagerarna som kommer hem till kvällen.
FLYGBOLAG
Inte bara lågt pris
LENA BARNER-RASMUSSEN TEXT ågprisbolag karaktäriseras bland annat av att alla plan är av samma typ, man har ingen separat [ee eller första klass. Flygen går från A till B och sedan snabbt tillbaka. Och så ingår ingenting extra i biljettens pris.
DANIEL SKJELDAM säger att NORWEGIAN hellre titulerar sig som nästa generationens flygbolag. Lågprisbolag för tankarna till en billig flygbiljett där man gett avkall på det mesta.
“Vi ska ha låga priser, men vi vill ändå ge ett bra serviceutbud”, säger Skjeldam.
Också på Norwegian satsar man på att ha en enhetlig flygplansflotta. Det är det viktigaste för att hålla enhetskostnaden nere. År 2014 ska Norwegians flotta på de nu 27 stycken Boeing 737-800 planen utökas till totalt 70. Det innebär att alla piloter kan flyga alla plan vilket ökar på användningen av både flottan och personalen ombord.
”Ett flygplan kostar över 40 miljoner euro, så det är viktigt att ha dem så mycket som möjligt i uften”, säger Skjeldam.
De nya planen har också tunnare ryggstöd vilket i sin tur ger mer benplats utan att ge avkall på antalet platser. Också hatthyllorna är större för att ge mera utrymme för handbagaget, en viktig sak ör framför allt affärsresenärerna Norwegian är intresserad av att locka. Men som med de andra lågostnadsbolagen betalar man separat för mat och dryck.