Ny oms-lag i höst
av Mika Kallio Forum 1991-06, sida 38-39, 18.04.1991
VÅRA SKATTER:
Ny oms-lag i höst
Text: Mika Kallio
Den nya omsättningsskattelagen skall träda ikraft i oktober. Avsikten med lagen är att höja omslagstiftningens nivå — och underlätta en senare övergång till ett mervärdeskattesystem.
en nya lagen innebär också Dsc förändringar. Förefagens rätt till avdrag utvidgas, skattens periodiseringsgrund förändras, och lagen får en ny definition på vad som anses vara en rörelse bedriven i sk ringa omfattning. Statens årliga intäkter av omsen väntas minska med över 3 miljarder mark, vilket betyder en lika stor lättnad i företagens skattebörda. Den nya omsättningsskattelagen åtföljs också av en ny omsättningsskatteförordning och dessutom upphävs alla speciallagar i omslagstiftningen gällande lättnader för energiinvesteringar och livsmedelsproduktionen. Den nya lagen innehåller hädanefter samtliga bestämmelser gällande omsättningsbeskattningen.
Utvecklat avdragssystem
I den nuvarande lagen från år 1963 är bara de varor avdragsgilla som företaget anskaffat för vidareförsäljning. Den nya lagen utvidgar den allmänna avdragsrätten att omfatta industriinvesteringar och investeringar i energiproduktion. Mervärdebeskattningsprincipe följs i den nya lagen såtillvida att alla inköp med omsättningsskatt är avdragsgilla. Företaget får m a o avdra den skatt som ingår i de varor och tjänster företaget anskaffat i landet. eller själv importerat för sin skattepliktiga affärsrörelse.
Vicehäradshövding Mika Kallio är skatteexpert på
Oy Widenius, Sederhol & Someri Ab.
38
För en vara som inte ursprungligen anskaffats för den skattepliktiga affärsrörelsen, men som i ett senare skede överförs till densamma, har företaget rätt att göra avdraget vid varans överföring. Avdraget får då vara lika stort som det ursprungliga anskaffningspriset eller det sannolika lägre överlåtelsepriset.
Avdraget får göras bara till den del varan och tjänsten används inom den skattepliktiga affärsrörelsen. Fullständig är avdragsrätten då varan till minst 90 procent anses hänförbar till den skattepliktiga affärsrörelsen. En högst 10 procentig användning av varan i den skattepliktiga affärsrörelsen gör att ingen avdragsrätt överhuvudtaget uppkommer.
Begränsningar i avdragsrätten
Avdragsrätten gäller inte de aktiveringspliktiga anläggningstillgångar som avses i Näringsskattelagens 33 paragraf. Avdragsförbudet gäller alltså sådana anläggningstillgångar, vilkas sannolika ekonomiska användningstid är över tre år. Någon direkt hänvisning till Näringsskattelagen finns inte i den nya omsättningsskattelagen — men utgångspunkten härvidlag är samstämmigheten mellan inkomstoch omsättningsskattelagstiftningen. Avdragsrätten är också beskuren vid hyrda anläggningstillgångar, varvid hyrestidens längd inte är avgörande vid beräkning av varans ekonomiska användningstid. Varor som anskaffats för skattepliktig uthyrningsverksamhet (leasing) förblir liksom i den nuvarande lagen alltid avdragsgilla oberoende av användningstiden. Avdragsrätten gäller inte heller kostnader för grundförbättringar i sådana anläggningstillgångar som inte har avdragsrätt. Som grundförbättringar räknas utgifter vilka enligt Näringsskattelagen inte kan godkännas som årets engångsutgifter. Däremot är kostnader för underhåll och äve större reparationsarbeten, samt kostnader för varor som inköpts i sådana sammanhang, avdragsgilla och för dessa gäller inte det avdragsförbud som finns för långvariga anläggningstillgångar, hyrda anläggningar och grundförbättringar.
Investeringar i produktion
Varor som används direkt i produktionen förblir avdragsgilla oberoende av den nyss nämnda begränsningen. Avdragsrätten är fullständig sedan början av år 1991 och omfattar även den utrustning och motorfordon som används i produktionsverksamheten, varor som anskaffats genom hyresavtal. och varor som överlåtits åt underleverantörer.
Avdragbara är också alla skattebelagda arbeten som hänförs till varor i direkt förbindelse med produktionsverksamheten.
Om en anläggning tas ur produktionen. bör företaget erlägga skatt för uttaget enligt de bestämmelser som gäller varor för sk eget bruk. Men för en sådan anläggning som företaget överför till sin skattepliktiga uthyrningsverksamhet eller säljer till utlandet är det inte längre enligt den nya lagen skyldigt att erlägga skatt.
Företaget har fortsättningvis rätt att avdra 75 Yo från inköpspriset för en ny produktionsbyggnad. Den avdragsbara skatten är därmed 13,1 procent.
Avdragsrätten utvidgas nu att omfatta förutom nya byggnader också tillbyggnads- och ändringsarbeten. samt andra grundförbättringar — och dessutom utrustningsarbeten för produktionsändamål i byggnader som tidigare varit i annat bruk. Avdrag är dock inte tillåtna för egentliga reparationsarbeten och varor som installerats i samband med dessa i gamla byggnader.
Definitionen på vad slags byggnader kan anses höra till produktionsverksamheten förändras enligt den nya lagen såtillvida, att i princip alla byggnader och fasta konstruktioner. som röranläggningar och transportband på produktionsområdet. kontors- och sociala byggnader, samt skrot- och avfallshanteringen i anslutning till produktionen kommer i åtnjutande av avdragsrätt.
Den nya lagen innehåller inga specialbestämmelser om energiproduktion, vilken nu får samma behandling som andra varor och tjänster inom produktionen. Detta betyder att avdragsrätten utvidgas att omfatta samtliga former av energiprodukttion.
Regler gällande försäljningen Överlåtelse av vara eller tjänst mo 6/1991 F RUN
Livsmedlen har samma skatteprocent som övriga varor — men skatten för livsmedel kommer att sänkas genom avdrag för primärproduktion.
vederlag är också vad den nya lagen avser med skattepliktig försäljning. Lagbestämmelserna för varor tagna i s k eget bruk förblir också i princip de samma som tidigare.
För tjänster tagna i eget bruk utgår skatt bara för de varor som ingår i tjänsterna. Ifall företaget säljer en vara som det köpt eller tillverkat för ändamål som inte berättigat till avdrag, och sedan säljer varan, är det inte fråga om skattepliktig försäljning i omsättningsskattelagens mening. Principen har redan godkänts 1 rättspraxis.
Om företaget tar i eget bruk en s k sedvanlig försäljningsvara som företaget själv tillverkat, betalar företaget enligt den nya lagen omsättningsskatt på varans sannolika överlåtelsepris. I den nuvarande lagen utgår skatt på 80 procent av varans gängse försäljningspris.
Beskattningen av tjänster
Allmänt taget tillämpas den nya lagen inte på tjänster, men begreppet tjänst särskiljs från begreppet vara, och den nya lagen räknar upp de tjänster som är skattepliktiga. Förutom endel skattepliktiga arbetsprestationer som redan nu ingår i lagen, samt uthyrning av varor och teletjänster, ingår i den nya lagen som nya skattepliktiga tjänster en varas lossning, sortering och förpackning. Ingår de senare tjänsterna däremot som beståndsdelar i transport- eller stuveriverksamhet ligger de utom beskattningens område.
Inga förändringar gällande byggnadsverksamheten
Byggnadsverksamheten som sådan står utanför beskattningen också en FÖRUN, 6/199 ligt den nya lagen. trots att material och vissa arbetsinsatser fortfarande köps in med omsättningsskatt.
Skatteplikten
Skatteplikten för naturlig person som bedriver affärsverksamhet i s k ringa omfattning regleras i den nuvarande lagen genom bestämmelser angående s k driftställen och antalet medarbetare. Småföretagarnas skattebörda underlättar lagen genom återbäringsbestämmelser. Den nya lagen ersätter dessa bestämmelser genom att befria de naturliga personer från skatt, vilkas skattepliktiga årliga inkomst understiger 75 000 mark. 1 likhet med nuvarande praxis kan företagare med s k ringa affärsrörelse på anhållan registreras som skattepliktiga. Ifall omsättningen per år ligger mellan 75 000 mark och 150 000 mark, återbördas enligt den nya lagen en del av den erlagda skatten i efterhand.
Allmännyttig sammanslutning är skattepliktig i de fall inkomsten av sammanslutningens verksamhet anses vara inkomst av rörelse enligt lagen om inkomst- och förmögenhetsskatt. En utlänning utan fast driftställe har också rätt att på anhållan bli skattepliktig.
Sättet att räkna skatten förändras
I den nya lagen räknas omsättningsskatten enligt gängse internationell praxis med produktens skattefria försäljningspris som grund. Räknad på det skattefria priset motsvarar den skattsats på 17,5 procent som tillämpats från början av år 1991 nu en skattesats på 21,2 procent. Den skatt företaget skall erlägga staten bestäms som skillnaden mellan skatten i försäljningspriset och skatten i inköpspriset. Skattestyrelsen har 15.2. 1991 gett ut ett direktiv i frågan, som också kommer att ingå på svenska i tidningen Oms-meddelanden.
Periodiseringen
Försäljning och inköp registreras månadsvis i huvudsak enligt den s k prestationsprincipen. Enligt sagda princip erlägger företaget skatten för den kalendermånad under vars lopp varan eller tjänsten ifråga levererats, och avdraget görs för den månad under vars lopp företaget mottagit den inköpta varan eller tjänsten. Företaget har också rätt att använda fakturerade varor och tjänster för såväl försäljning som inköp som grund för skattens beräkning månadsvis, men då måste de poster som inte debiterats före räkenskapsårets utgång uppges i skatteredovisningen för räkenskapsårets sista kalendermånad.
Prestationsprincipen tillämpas också på avbetalningsköp, varvid skatten erläggs för hela försäljningspriset enligt varans leveransdatum. Skatten på uthyrning erläggs dock för den kalendermånad = hyresvederlag uppbärs, oberoende av den tidpunkt hyresföremålet levererats och hyresvederlaget debiterats.
Ikraftträdandet
Den nya lagen och förordningen träder i kraft 1.10. 1991. De tillämpas på varor och tjänster företaget mottagit. levererat, fått I överlåtelse av tullen som importgods, och tagit i s k eget bruk på sagda dag eller senare.
Beskattningen av livsmedel
Den ny lagen tar inte ställning till livsmedlens beskattning. Livsmedlen har samma skatteprocent som Övriga varor, men skatten för livsmedel kommer fortfarande att sänkas genom s k avdrag för primärproduktion.
Den kommitté som fått i uppdrag att under vårens lopp utreda möjligheterna till förnyandet av livsmedlens omsättningsbeskattning, kommer sannolikt att föreslå en lägre skattesats för livsmedel. Hur det kommer att gå med det här förslaget och med andra förslag från kommittén, beror i sista hand på den kommande regeringens skattepolitiska program. Ikraftträdandet av ifrågavarande lagförslag gällande livsmedel torde i varje fall ske tidigast år 1992. L ushåll N
Munn öv . - RE ot . 125 3 RMT/TGI 907 39