Utgiven i Forum nr 1984-07

Ny telefon växel kan löna sig!

Forum 1984-07, sida 25-26, 11.04.1984

Taggar: Teman: telefoner

MATERIALS & CARGO HANDLING

NINI TELECOMMUNICATIONS

Philippine Plaza Hotel February 27- Narch2, 1984

Fasaden för två års förberedelser — till vilken nytta?

Vad är lämplig teknologi?

Aulis Mäkitalo, Asien Development Bank, Manila: Vi har en bok, Appropriate Technology. Titta i den om ni villa ha lån. Just nu satsar vi mest på mjuk teknologi i jordbruket.

Mats Andersson, Finnfund: Våra exportörer är för fantasilösa.

Pumparna går.

Pekka Saares, Ahlström, Singapore: Pumpar behövs hela tiden. En pappersmaskin sliter ut hundra pumpar per år, ett cellulosaverk 250. För att inte tala om alla pumparna i jordbruket, bevatttning o s v. Vi håller oss till pumparna och de går åt av sig själva.

Alla tar efter!

Börje Allenius, Nokia, Singapore: Så fort vi visar vad vi kan kommer japanerna, sydkoreanerna och alla andra efter med billigare och bättre versioner. Det är så man kan tappa sugen.

Kina nästa?

Martin Sandelin, Telenokia; Bäst att ta en snabbkurs i kinesiska. Nu får vi våra brev till Peking översatta i — Peking!

Anonym exportör: Kineser, dem tycker jag inte om. De är för många.

Varför inte Taiwan?

Pertti Huitu, Utrikeshandelsförbundet: Vem som helst kan fara dit om den vill. Men vi ställer inte upp med någon representation.

Pauli OÖpas, ny ambassadör i Tokyo: Inte kan vi ju vara med officiellt. Det är helt företagens egen sak att göra vad de vill.

Av

BO NÄSLUND, LARS-ERIK SVENNERBY, HARRI NIKULAINEN

Byte av telefonväxel ofta lönsam investering

Moderna företagsväxlar erbjuder funktioner som, rätt utnyttjade, kan betala investeringen på relativt kort tid. Nu kan vara rätta tidpunkten att byta växel — ett teknologiskt genombrott har just ägt rum. Men det är viktigt att en ny telefonväxel har en rimlig grad av flexibilitet för att klara nya förutsättningar i fram tiden.

BH Många företag och organisationer lever idag med äldre telefonsystem som visserligen fungerar, men som knappast svarar mot dagens funktionella krav. Dessutom blir dessa system allt kostsammare att underhålla.

Många drar sig dock för att byta växel, eftersom kostnaden blir relativt hög. Men faktum är att det faktiskt kan vara lönsamt att byta. Dagens företagsväxlar erbjuder funktioner och tjänster som, rätt utnyttjade, kan betala investeringen på samma eller t o m kortare tid jämfört med en lika stor investering på annat håll i företaget.

Dessutom kan installation av en ny växel medöra en höjd servicenivå och bättre arbetsmiljö. Det kan resultera i att kunderna blir nöjdare, därför att det blir lättare att få tag i personer på företaget. Växeln har alltså blivit ett konkurrensmedel! Den bättre arbetsmiljön kan dessutom leda till ökad produktivitet.

Större moderna företagsväxlar kan även koppla dataförbindelser och därvid använda samma lokala ledningsnät som för telefoni. Eftersom telefonnätet når de allra flesta inom företaget kan separata nät för datakommunikation undvikas.

Rätt tid att byta

Bytet av företagsväxel är speciellt intressant för närvarande. Ett teknologiskt generationsskifte har just ägt rum, varför en modern växel kan förväntas få relativt lång ekonomisk livslängd.

Utbudet på växlar och apparatsystem

Det bästa sättet att få kännedom om utbudet på utrustningar är att kontakta den lokala telefonföreningen och/eller utrustningstillverkare. T ex där Post- och televerket sköter den lokala televerksamheten, utbjuder de växlar, apparatsystem och personsökningssystem enligt följande tabeller.

Post- och televerket hyr ut växlar, som har under hundra anknytningar. Större växlar måste antingen köpas eller hyras från tillverkare. Årsbyrans storlek är 20—30 24 av växelns pris beroende på om service är inkluderad o s v.

Andra leverantörer på den finska marknaden är bl a ITT och Philips.

Post- och televerket kräver typgodkännande för en rad tillsatsutrustningar, men i övrigt råder en fri marknad, där PTV är en leverantör bland andra. Detta gäller tex — automatisk nummerslagare — telefonsvarare — växelanslutet personsökningssystem — telefaxutrustning — låghastighetsmodem

Moderna växlar har snabbtelefonfunktion integrerade, men denna lösning är dyrare än separata snabbtelefonsystem.

Moderna abonentväxlar har ofta färdighet för datakommunikation. Alternativt kan man använda fristående växlar för data. Det finns många alternativ [terminalväxlar, lokala nät av basbands- och bredbandstyp]) och en tekniskt/ekonomiskt optimal lösning kräver en omsorgsfull analys.

25

TYP SLUT KAPACITET!)

KAU 2/5 F 215 KAP 310 3/1012 KAP 730 713015 KAP 731 21/90/9 DIXI 120 2) 32/120/ DIXI 250 2) B4/252/ EMS 30 B/30/4 EMS 150 30/150/ EMS 6012) 104/800/ EMS 12 000 ASB 100 ASD 551 MD 110

Tabell 1. Post- och televerkets utbu 24/100/ 80/700

SP 815 B/15/4 DIAVOX 406 4/6 DIAVOX 824 Bl24/4 DIAVOX 28362) 28/36 ATEA 8000 B/20/5 SATURN 2162) 4/16 SATURN 2202) 6/2 ca 12 000 SP ca 10.000 Ia rSPC

TILLVERKARE

NOKIA NOKIA NOKIA NOKIA SPC NOKIA SPC NOKIA SPC SIEMENS SPC SIEMENS SPC SIEMENS SIEMENS SPC ERICSSON SPC ERICSSON ERICSSO på växlar

SPC NOKIA SPC ERICSSON SPC ERICSSON SPC ERICSSON E NORECOM SPC SIEMENS SIEMENS

Tabell 2. Post- och teleerkets utbud på apparatsystem

ERICAL CONTACTOR

ERICSSON

Fost- och televerkets utbud på personsökningssyste 1) — Centralledningar/anknytningar/ interna kommunikationsvägar 2) Inte godkänd tillsvidare (8.2.1984)

Kommunikationsanalys

En ny företagsväxel kan förväntas ha en ekonomisk livslängd på 10 ä 15 år Under denna långa tid kommer företaget med stor sannolikhet att förändra storlek, verksamhetsområde eller organisation. Samtidigt kommer nya teletjänster att erjudas från televerken. En ny växel måste ha en rimlig grad av flexibilitet för att möta dessa nya förutsättningar. Vidare innebär ett växelbyte en betydande kostnad som skall vägas mot andra angelägna investeringsbehov.

Det är därför viktigt att, som ett första steg, ta fram ett allsidigt beslutsunderlag för att identifiera behoven, jämföra alternativa handlingsalternativ, samt bedöma investeringens lönsamhet. Den som saknar kunskap eller resurser att på egen hand genomföra en sådan kommunikationsanalys kan anlita antingen televerken eller någon konsult verksam inom området. Det är dock naturligt att televerken, i egenskap av leverantör, i första hand koncentrerar sig på de problem som kan lösas med televerkens egna produkter, medan en fristående konsult kan förväntas ge en mer allsi 26

R relä

E elektronisk SPC = programstyrd D digital

A analo dig belysning. En bred analys bör omfatta följande delutredningar:

Inventering. Befintlig utrustning inventeras för telefoni och data inklusive trafikoch underhållskostnader. Organisation och rutiner kartläggs.

Behovsanalys. Planerade förändringar noteras beträffande verksamhetsområde, organisation och lokaler. Personintervjuer genomförs med ett representativt urval befattningshavare avseende telefonvanor och kontaktmönster. Intervjusvaren analyseras och sammanställs.

Alternativa lösningar. Baserat på resultaten från behovsanalysen skisseras tänkbara handlingsalternativ. Dessa jämförs översiktligt vad gäller teknik och funktion.

Kostnads-Äntäktskalkyl. En bedömning görs av den planerade investeringens lönsamhet. De kvantifierbara intäkterna är av två slag, direkt budgeteringsbara vinster (t ex lägre underhållskostnader) samt rationaliseringsvinster [t ex snabbare nummerslagning).

Dessutom erhålls en förbättrad servicenivå [t ex effektivare telefonpassning), vilket emellertid är betydligt svårare att kvantifiera kostnadsmässigt.

Övriga slutsatser. Önskvärda åtgärder av administrativ natur, lokalfrågor, behov av hjälputrustningar, etc sammanställs.

Under kommunikationsanalysen bör särskilt vikt läggas vid att identifiera framtida behov, och inte enbart söka de omedelbara bristerna med befintligt system.

Arbete i projekt

Det egentliga växelbytet utgörs av beställning, projektering, installation och driftsättning. Flera skäl talar för att detta arbete skall bedrivas i projektform. En noggrann planering är nödvändig för att samordna de olika aktiviteterna:

Projektorganisation. Ansvaret för interna aktiviteter fördelas. Kontakter med teleförvaltningen formaliseras.

Beställning. Eftersom kompletteringar eller förändringar i efterhand kan bli dyrbara eller åtminstone förskjuta tidplanen, bör beställningen vara så fullständig som möjligt.

Planering. Samplanering med teleförvaltningen måste ske. En bedömning bör göras av vilka konsekvenser som olika typer av försening medför.

Intern information på företaget. Vissa nyckelgrupper (bl a växelpersonalen) kontaktas tidigt och informeras kontinuerligt. Regelbunden information under projektets gång säkerställer en positiv inställning även hos övrig berörd personal.

Detaljprojektering. Varje växelanknytning skall tilldelas ett antal olika egenskaper (t ex möjlighet att ringa utomlands). Detta är i allmänhet ett omfattande arbete, eftersom en modern företagsväxel har stor flexibilitet med många alternativa möjligheter.

Utbildning. Om de önskade vinsterna till fullo skall kunna inhämtas måste all personal utbildas på den nya företagsväxeln. En väl genomtänkt utbildningsplan är nödvändig.

Planering av förvaltningsorganisationen. Efter projektets slut skall ansvaret för driften inordnas i den ordinarie linjeorganisationen. Om företagsväxeln hanterar både telefoni och datakommunikation måste ansvaret för dessa funktioner samordnas.

Information och utbildning

Ett växelbyte berör samtliga anställda på företaget. Speciell uppmärksamhet bör därför ägnas åt information och utbiIdning, eftersom dessa faktorer bestämmer användarnas acceptans av den nya företagsväxeln. En väl genomförd installation av tekniskt och funktionellt förnämlig växel ger ändå ett dåligt resultat, om den slutlige användaren saknar kunskap eller motivation att använda den nya företagsväxelns möjligheter.

Utgiven i Forum nr 1984-07

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."