Utgiven i Forum nr 1983-16

Oro på mikrodator­marknaden

av Bjarne Nyman Forum 1983-16, sida 18-19, 19.10.1983

Taggar: Teman: marknaden

F RUN 16/83 ö

Var det bara en dröm?

H Att det blev Osborne Computer Corporation som fick stå för den första stora smällen bland de snabbt expandernade mikrodatortillverkarna har inte någon stor betydelse i sammanhanget. Lika gärna kunde konkursspöket ha hälsat på någon annan av de amerikanska mikroentreprenörer som vuxit upp som svampar ur jorden.

Eller vad sägs om följande lista på problem inom den amerikanska mikrodatorindustrin? —- Fortune Systems rapporterar om förluster på över tre miljoner USD under andra kvartalet detta år. Priset på företagets aktier har sjunkit från 22,50 USD till 8.88 USD.

Victor Technologies permitterar 950 anställda. Aktierna faller från 22,28 USD till 5,75 USD. Förlusterna under årets andra kvartal uppgår till 11 miljoner USD.

Atari felbedömer utvecklingen av marknaden för videospel och blir tvunget att permittera en tredjedel av sin arbetsstyrka, ca 3000 personer. Förlusterna under det andra kvartalet uppgår till 311 miljoner USD.

Mattel rapporterar om förluster uppgående till 156 miljoner för det andra kvartalet i år. Ca 37 procent av arbetskraften permitteras. Värdet på aktierna sjunker till hälften.

Vector Graphic skär ner arbetsstyrkan med 25 procent och rapporterar om förluster på 1,7 miljoner USD för årets andra kvartal.

Grid Computer kämpar med stora ekonomiska problem, som enligt amerikanska bedömare har sitt ursprung i felaktigt val av teknologi. Grid har gått sina egna vägar och detta kan betyda att Grid Computers kan råka ut för nästa stora smäll bland mikrotillverkarna.

Problemlistan är utan tvivel imponerande. Hur gick det så här 18

OSBORNE’S FALL SKAPAR ORO BLAND MIKROENTREPRENÖRERNA

För några veckor sedan nåddes vi av ett meddelande om att Osborne Computer i USA är på konkursens brant. Det som många redan hade förutspåt skedde,

Nu sprider sig oron som en löpeld på den amerikanska mikromarknaden. Ar Osborne’s fall början till slutet på drömmen om ett entreprenörsparadi på mikromarknaden?

Dålig marknadsföring

Osborne Computer växte under ledning av sin grundare Adam Osborne till en årlig försäljning på 100 miljoner USD på bara 18 månader. Nu överskrider bolagets skulder ($ 45 miljoner) tillgångarna ($ 40 miljoner). Konkursspöket knackar på dörren.

Osborne Computers misslyckande sägs bero på allvarliga felbedömningar i marknadsföringen av företagets produkter. Företagets första produkt Osborna I - den lilla portabla mikrodatorn — skulle detta år få en efterföljare, Osborne Executive. Och företaget behövde pengar för att lansera sin nyhet.

Det visade sig vara svårt att få ihop kapital. För Osborne fanns sedan ingen annan möjlighet än att drastiskt sänka priset på Osborne I. I maj detta år sjönk priset för en Osborne I från 1795 USD till 1250 USD - en 30-procentig prissänkning.

Innan prissänkningen hade Osborne Computers redan inlett annonseringen av Osborne Executive. Enligt många bedömare ligger Osborne’s drastiska misstag just här. Beslutsfattarna i Osborne Computers hade inte räknat med att annonseringen av Osborne Executive skulle slå unda fötterna för marknadsföringen av Osborne I, prissänkningen till trots.

Detaljhandlarna annulerade sina beställningar av Osborne I i väntan på den nya och kraftigare Osborne Executive. Men denna nya dator fanns inte i lager. Tillverkningen hade inte nått sådana kvantiteter att leveranserna skulle ha kunnat ske smärtfritt.

Resultatet blev ett tomrum på ett par månader utan någon som helst fakturering.

Sensmoralen i fallet Osborne Computers är att lansering av nya produktgenerationer i databranschen kräver professionel marknadsföring. Denna yrkeskunskap saknades hos entreprenören Adam Osborne.

Programsvårigheter

Samma tendenser kan också observeras bland andra entreprenörer på den amerikanska mikromarknaden. Misstag görs på marknadsföringens område.

Grid Computers blev ett av de hetaste namnen i Silicon Valley i maj 1981. Företaget lanserade en liten portabel dator med tidigare oskådade egenskaper. Många bedörnare trodde att Grid skulle skapa standar derna för portabla datorer. men ;så blev det inte.

Grid Computers valde att konstruera ett eget operativsystem för sin portabla dator, vilket ledde till höga kostnader och svårigheter att få applikationsprogram. Programvaruhusen aktar sig för att ge sig i kast med helt nya operativsystem, då de alternativt kan koncentrera sig på ”gsäkra” operativsystem - CP/M, UNIX, MS-DOS.

Det räckte hela två år innan Grid Computers skapelse Compass kom ut på marknaden. Två år i databranschen är en mycket lång tid.

Compassen var dessutom dyr. I USA kan man idag köpa tre stycken IBM PC till priset av en Compass.

För Grid Computers del kunde sensmoralen bli: Det gäller att välja strategiskt riktig teknologi och att ögonblickligen utnyttja teknologiska försprång. Grid Computers satsning på ett eget opertivsystem var en strategisk miss.

”Press-release” -produkter

Problemen är störst bland de mikrodatorföretag som kämpar p marknaden för billiga hemdatorer. Tillverkarna av dyrare persondatorer önskar därför dra upp en skarp gräns mellan sig själva och de företag som deltar i blodbadet på den billigare sidan av marknaden.

Men Osborne’s konkurs har otvivelaktigt grumlat upp gränserna mellan persondatorer och hemdatorer i detta avseende. Också persondatortillverkarna börjar känna av oron inför utvecklingen. Förlusterna under årets andra kvartal tyder på att oron inte är obefogad.

Några bedömare - t ex marknadsundersökningsfirman Future Computing — tror att många små företag inom persondatorbranschen aldrig kommer att sälja en enda dator. Enligt Future Computing har hela två tredjedelar av de små företagen på marknaden endast ”press-release” -produkter.

Sådana förutsägelser ger en antydan om att Osborne’s exempel kommer att följas av en rad datortillverkare. International Resource Development Inc. - en annan firma med marknadsundersökningar på programmet — förutspådde fundamentala omvälvningar i mikrobranschen redan för över ett år sedan (se Figuren). Tydliga tecken på att entreprenörspa ORUN.

Av BJARNE NYMA radiset i mikrobranschen håller på att vika undan för de stora datortillverkarna föreligger.

De stora kommer

Enligt IRD’s prognos kommer International Business Machines, Digital Equipment Corporation, Rank Xerox och Hewlett-Packard att år 1985 behärska ca 65 procent av mikromarknaden, när det gäller försäljning till stora organisationer. Resten delas mellan Tandy/Radio Shack, Apple, Commodore och alla de andra. Framtiden för tillverkarna av persondatorer är mycket beroende av IBM’s agerande på marknaden. I USA har IBM skaffat sig en ledande ställning på marknaden tack vare sin IBM PC. Detta har ställt till problem för alla andra tillverkare som inte tillverkar IM-kompatibla mikrodatorer. Osborne’s konkurs kan också enligt vissa bedömare ses som ett exempel på hur farligt det kan vara att underskatta betydelsen av IBMkompabilitet.

Just nu håller tillverkarna av hemdatorer andan i USA. Kommer IBM att lansera sin billiga ”Peanut” i tid till julrushen eller inte? Denna hemdator kan till och med förorsaka problem för Commodore som hittills har lyckats klara sig oskadat i blodbadet på marknaden för billiga hemdatorer.

Några av de tillverkare som gör IBM-kompatibla mikrodatorer säljer bra för tillfället, men detta lär bero på att IBM inte tillverkar sina PC’s i den utsträckning som marknaden skulle svälja. Vad händer om IBM ökar sina leveranser eller sänker sina priser helt plötsligt?

Otvivelaktigt går det illa för många av de mindre tillverkarna på marknaden.

Det som ingen av de amerikanska entreprenörerna på mikromarknaden egentligen trodde att skulle hända, har alltså faktiskt hänt. Tidigare satt entreprenörena inne med förhoppningar om att erhålla ett par, tre, fyra procent av marknaden. En sådan andel skulle ha varit alldeles tillräcklig för deras behov. Nu tror många att mikrodatorbranschen håller på att gå samma öde till mötes som den amerikanska bilindustrin med sina tre stora företag.

I det skedet kommer mikrodatorenas entreprenörsparadis att definitivt ha förvandlats till ett helvete.

uu H ÄH O ” ” SÖS —— = ——WX..:(:- HnfnftnBlxkevryimvsss——J——— 19

Utgiven i Forum nr 1983-16

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."