Utgiven i Forum nr 2008-01

Östergötland Sverigesfjärde storstadsregion

av Henric Borgström Forum 2008-01, sida 26-27, 31.01.2008

Taggar: Teman: ekonomi

EH FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK

NR 1 2608

VARLDEN: NORDE Östergötland Sveriges fjärde storstadsregion

Ett stort utbud av olika typer av arbetsplatser, bra kommunikationer och avsevärt billigare boende än i Stockholmsregionen. Med de argumenten vill Östergötland locka till sig företag och privatpersoner från övrig delar av Sverige.

HENRIC BORGSTRÖM IH ÖRESUND

X Östergötland är på väg att bli ett ledande transportnav mellan de tre storstadsområdena kring Stockholm/Mälardalen, Göteborg/Västsverige samt Malmö/Öresund och försöker nu etablera begreppet Fjärde Storstadsregionen.

Framför allt har den forna textilstaden Norrköping lyckats dra till sig nya terminaler för varudistribution till detaljhandeln. Linköping 40 kilometer därifrån har i stället expanderat genom etableringen av ett universitet och många högteknologiska företag i dess spår.

De två grannstäderna har under hundratalet år dragit åt olika håll. Göta kanal mitt emellan har varit ett både geografiskt och psykologiskt hinder - Linköping som stiftsstad mer inriktad på utbildning och kultur, Norrköping mer på industri.

Men sedan Linköpings universitet för halvdussinet år sedan började utveckla filialen Campus Norrköping har samarbetet så smått utvecklats. Ett litet synligt tecken är den avgiftsfria studentbussen varje timme mellan de båda städerna.

Norrköping var något av Sveriges Tammerfors med en helt dominerande textilindustri (konfektionsindustrin hade sinhemvist i Borås). När den slogs ut på 1970-talet fick Norrköping fem statliga verk som utlokaliserades från Stockholm: sjöfart, luftfart, kriminalvård, meteorologi och invandring.

Linköping fick ett universitet med medi cinska specialiteter och var också först i landet med akademisk utbildning i industriell ekonomi. Det har medfört att en lång rad nya högteknologiska företag bildats, till exempel har NoxKiA lagt mjukvaruutveckling där.

I Norrköping har Ericsson i stället stängt en mekanisk fabrik med över 2 000 anställda. I stadens närhet ligger tre skogsindustrier, HOLMEN, Fiskeby bruk och Skärblacka bruk samt några förpackningsindustrier och flera verkstäder.

Men dessa har inte varit mycket till motor för expansion. Norrköping som undertextiltiden var Sveriges fjärde stad till antalet invånare har blivit passerad av både Uppsala och Linköping, den sistnämnda med över 135 000 invånare. Antalet invånare i Norrköping är i dag drygt 125 000.

Gemensam marknadsföring. Delade meningar råder om det lyckade i att i marknadsföringen ersätta de gamla stadsnamnen med Fjärde Storstadsregionen. Men enigheten är omfattande om att samarbete krävs för att bli en magnet utåt i stället för skyttegravskrig runt ”kanaldiket!

Linköping stöttade Norrköping när staten skulle peka ut de strategiskt viktiga hamnar som får statliga pengar till säkerhet och gratislots. Saken underlättades dock av att Lin N Söderrman- 4 X 7N | lands län I a i AA iolm Finsö 3 ävsta lyköping öping tderköping Linköpt Stockholm 20 mil 2] Östergöt- Västervik Ö 7 lands län [7 teboi öteborg an s län 7 so mil > Malmö - i < 40 mi alm 50 k köping inte har någon handelshamn. En stor satsning har gjorts på Norrköpings djuphamn och mer planeras, fyra järnvägsspår och väganslutning till E4.

Värre är det med flygplatsfrågan. Ingen vill stänga sin centralt belägna flygplats. I Linköping är det flygtillverkaren SAAB som äger Linköping City Airport. I Norrköping

FJÄRDE STORSTADSREGIONE har flygplatsen nyligen övergått från statliga luftfartsverket till kommunen som lyckats få dit danska cIMBER AIR med direktflyg till Köpenhamn fyra turer per vardag, plus en tur från Norrköping till Visby sommartid. Sedan hösten 2007 finns ett direkt fraktflyg till New York.

Linköping har också passagerarflyg till Köpenhamn. Planerna på en gemensam storflygplats vid Göta kanal lanserades på 1980talet. Argumenten om tätare turer och nya destinationer anförs fortfarande, men ingen finansiär finns.

Ett orosmoment är att tullverket vill stänga sitt kontor i Norrköping, med 33 anställda. Planerna har väckt kritik eftersom det skulle försämra servicen för företagen. Smugglingen av sprit, cigaretter och droger är fortsatt omfattande.

Vägbyggena är dock en fråga där de båda städerna och övriga Östergötland kunnat ena sig. De driver hårt frågan om att bygga ut E22 så att den går utanför Söderköping. I dag stoppas trafiken upp sommartid av Göta kanal där småbåtstrafiken under juli månad kan förorsaka bilköer på några mil.

Vägen från Norrköping västerut mot Finspång med dess stora industrier, till exem pel siEMENns turbiner med 2 200 anställda, har förbättrats med ny förbifart men mycket återstår för att den ska bli acceptabel för tung industri.

Vid E4 norr om staden har flera större logistikföretag etablerat nya storlager: KUEHNE & NAGEL, DHL OCh DSV. GREEN CARGO, järnvä ”I dag stoppas trafiken upp sommartid av Göta kanal där småbåtstrafiken under jul månad kan förorsaka bilköer på några mil. gens godstransportbolag, har fått i uppdrag att sköta sportvaruhuset TEAM SPORTIAS Centrallager som flyttar till Norrköping. Stadens eget jätteföretag i samma bransch, STADIUM, har just byggt ett stort centrallager.

Flera industrier bygger också ut invid hamnen, bland annat Holmens massa- och pappersfabrik får ett av landets största såg FLYGINDUSTRI.

Försvarsindustrikoncernen Saab tillverkar jaktplanet

JAS Gripeni Linköping.

verk. Nya områden för industri och stora köpcentra ställs också i ordning.

Snabba kommunikationer. Järnvägen får ett nytt resecentrum i Norrköping. De båda städerna ingår i nätverket Ostlänken som försöker få statliga BANVERKET att bygga snabbspår från Stockholm via Östergötland ned till Jönköping och kanske vidare söderut. Med 350 kilometer i timmen blir restiden till Stockholm under en timme, mellan Norrköping och Linköping sänks den från 25 till 15 minuter.

Norrköping är enda staden vid sidan av Göteborg som har spårvägstrafik i centrala staden (bortsett från Stockholms T-bana). En utbyggnad har varit på tal i något årtionde, men kommunledningen drar sig för att investera.

Ett gemensamt inkubatorbolag Lead har skapats med 20 småutvecklingsföretag. Målet är trettio bolag med en årlig genomströmning på tio företag in och tio ut när de anses klara sig på egen hand med normala villkor.

Många planer men också många igångsat taprojekt. Klart är att den trafikinfarkt som är på väg att drabba Stockholmsområdet gynnar Östergötland som varit mycket aktivt med att skapa fler alternativ.

Utgiven i Forum nr 2008-01

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."