Över hälften tar redan reseförsäkring
av Mats Kockberg Forum 1979-04, sida 09, 07.03.1979
Taggar: Personer: Paavo Pöyhiä Teman: reseförsäkringar
procent av omsättningen.
Det kärva klimatet inom resebyråbranschen syns också i nettoresultaten. Resultatet av den löpande verksamheten har under de senaste åren i medeltal varit bara 0,0—0,1 procent av hela omsättningen. Av de undersökta åren var 1977 sämst med ett genomsnittligt negativt nettoresultat för resebyråerna.
Konkurrensen skärps ytterligar Åren av kraftig tillväxt är troligtvis definitivt förbi också för charterresornas del. På resebyråerna räknar man med en jämn årlig volymökning på ca 5 procent. Och eftersom det krävs en relativt liten kapitalinsats att starta nya resebyråer och myndigheterna inte kan hindra företagare som uppfyller vissa minimikrav att etablera sig i branschen är det upplagt för forsatt hård konkurrens om sällskapsresenärerna.
Konsumentens ställning har under den senaste tiden stärkts på charterresesektorn, som tidigare i hög grad var säljarens marknad. Lagstiftningen har skärpts och resebyråern har varit tvunga att se över sina marknadsföringsmetoder. Konsumentombudsmannen ingrep med stöd av konsumentskyddslagen i januari och påtalade vissa osakligheter i Spies-Matkat Ky:s, Matkantekijät Oy:s och Top-Clubs tidningsannonsering. Resebyråerna uppmanades rämst precisera vilka charterresor de sk ”från-priserna” i annonserna gäller.
På resebyråhåll räknar man också med att prishöjningarna kommer att kräva ökade satsningar för att man skall kunna bibehålla marknadsandelarna. De flesta resmålen ligger i länder som tidigare haft synnerligen låg prisnivå. Nu när utveckingen kommit igång och levnadsstandarden stigit återspeglar sig detta givetvis i priserna på hotelloch andra tjänster.
Å andra sidan väntar företagen sig att den ökade fritiden i vårt land — bla de allt vanligare vintersemestrarna -— skall ge ett potential som möjliggör en liten utvidgning av marknaden.
Resebyråbranschen kommer doc fortsättningsvis att vara hård. Vanskligast har, som inom så många andra områden, de företag som varken har statligt, kooperativt eller utländskt kapital bakom sig. De mindre privata resebyråerna har svårt att tävla då det gäller att hitta nya målgrupper, göra upp skräddarsydda program och finna nya marknadsföringsmetoder i ett läge där tillväxten är begränsad och provisionerna obetydliga.
Antalet charterresenärer per flyg 1969-78
Procentuell | förändring + 15 År Anta 1969 1970 1971 1972 1973 1974 1975 197 72 42 93 900 126 200 166371 208 B84 236 200 330 081 306 052 1977 313 128 1978 335 000 ud preliminär uppgift
Källa: Luftfartsstyrelse Över hälften tar redan reseförsäkring
Teckningen av reseförsäkringar har kraftigt stigit under 1970-talet. Idag räknar försäkringsbolagen med att ca 60 procent av dem som reser utomlands har en försäkring.
a År 1977 tecknade man reseoch resgodsförsäkringar för inalles 28 miljoner mark i vårt land. Av dessa stod reseskadeförsäkringarna för inemot 20 miljoner mark medan resten till största delen var försäkrat resgods. Utvecklingen har under detta årtionde varit enorm. År 1970 tecknade man personskadeförsäkringar för resor för totalt 3,2 miljoner medan summan fyra år senare
Reseförsäkringsbolagen marknadsandela år 1977 (2/0)
Europeiska 46 Sampo-Tarmo 24 Pohja 1” Fennia LÅ Kansa 5 Aura 3 Y-vakuutus 2 Turva 1
FORUM 4/7 hade stigit till 9,5 miljoner.
Det största bolaget inom branschen är Försäkrings Ab Europeiska, som behärskar ca 46 procent av marknaden. Europeiska, som sedan 1971 helt ägs av Pohjola-bolagen, är det enda företaget som enbart koncentrerar sig på resor.
Hur säljer man reseförsäkringar? Frågan ställs till försäljningschef Paavo Pöyhiä på Europeiska.
-— Den naturligaste kanalen utgörs av resebyråerna. De står för omkring 47 procent av teckningarna. Under de senaste åren har bankernas andel stigit kraftigt och de bidrar med 10 procent. Via bankerna når vi tex sådana kunder som av någon anledning inte kontaktar resebyrå — men valuta behöver de alltid! Resten av försäkringarna förmedlas sedan av bolagets egna lokalkontor, agenter och tex vänskapssammanslutningarnas resetjänster.
Norden-resa — ingen resa Över hälften av utlandsresenärerna tecknar alltså en försäkring. Den internordiska turismen förorsakar dock ännu försäkringsbolagen problem.
— Det verkar som om folk inte skulle anse sig vara på resa då de reser till ett nordiskt grannland.
Paavo Pöyhiä
Men själva resan kan i och för sig vara kort men försäkringen gäller ju också vistelsen framme…
Omkring 55—560 procent av dem som försäkrar sig själva för en resa tecknar en assurans också för bagaget. Resgodsförsäkringarna har också ökat betydligt under sjuttiotalet även om takten kanske varit något anspråkslösare än för de personliga reseförsäkringarna.
— Allmänt taget tror jag att vi inom denna bransch i framtiden får bereda oss på ökad konkurrens för att kunna bibehålla marknadsandelarna. Totalvolymen ökar under de närmaste åren i rätt anspråkslös omfattning, något som också de dämpade förväntningarna hos resebyråerna ger belägg för, säger Paavo Pöyhiä.