På kryss med ångbåt
av Peter Nordling Forum 1984-14, sida 18-19, 19.09.1984
Taggar: Bolag: Aura-Line Ab Teman: färjor
inte: förbi. Från slott til sis: Borea”ca.15 timmar örutom de maximalt fartyget varken bilar
BH Aura Lines VD, Offe Nyblin, som är kapten till utbildningen och också tjänstgör som kapten på rederiets enda båt, bestyrker att rederiet blivit en ekonomisk framgång. Under de två första seglationsmånaderna uppgick passagerarantalet till ca 15.000, något som motsvarar alla förväntningar.
— Produkten är helt enkelt bättre än vi vågade räkna med, fastslår Nyblin och tilllägger att man först nu får tid för marknadsföringen. Hittills har passagerarna strömmat till tack vare god publicitet och några tidningsannonser. Dessutom har ångbåtsromantiken fascinerat och speciellt äldre mänskor har velat återuppleva gamla minnen från 1960-talet då fartyget började trafikera mellan Sverige och Finland.
Låg lönsamhetsgräns
Man kan med fog fråga sig hur ett dylikt enbåtsrederi med förhållandevis gammalmodig utrustning bär sig och om det skall överleva.
Tydligt är att man funnit en speciell nisch där konkurrensen inte ännu hårdnat. Huvudingredienserna i Aura Lines produktmix är hög komfort och god service i en lugn miljö. För att hålla personalkostnaderna nere tillämpar man en speciell politik med minimerad landstyrka och en viss betoning på talkoarbete. Beslutanderätten tillkommer i allmänhet ledningen på båten.
Hur märkligt det än låter behöver s/ 18
Av PETER NORDLING
I den allt hårdare konkurrensen om båtpassagerare mellan Finland och Sverige bygger de ledande rederierna större och större färjor medan mindre rederier får förtöja sina båtar för gott. Samtidigt inleder ett nytt litet rederi persontrafik mellan Åbo och Stockholm med en liten ångbåt och överträffar alla ekonomiska förväntningar. Under de två första månaderna seglade Oy Aura Line Ab:s s/s Borea med i det närmaste full beläggning uta egentlig marknadsföring.
Borea endast 175 av de totalt ca 16.000 passagerare som per dygn reser mellan Finland och Sverige för att ekonomin skall gå ihop. Fartyget kan närmast ses som ett komplement till de övriga transportalternativen.
Billig båt gjordes snabbt snygg
Tanken på ett litet rederi med hög servicenivå föddes bland några affärsmän i Åbo för ungefär ett år sedan då det blev känt att Oy Jakob Lines Ab ämnade sälja ångfartyget s/s Borea, som dr Hans von Rettig lät bygga år 1960. Aktieägare i rederiet är efter en kort emission där man ville koncentrera aktierna till möjligast få ägare, Helsingfors Steamship Co Ltd Ab, Turun matkatoimisto Oy och de tre stif tande affärsmännen Elis Forsström, Lars Molin och Veikko Nevari.
Under mars och april utarbetades en plan för rederiet och en dryg månad sena re inköptes båten. Budet om att företaget blivit registrerat kom samma dag som första kryssningen till Stockholm företogs den 18 juni.
Mellan köpet och premiärkryssningen hade rederiet tre veckor på sig att genomföra en omfattande upprustning. Fartyget hade senast fungerat som logementsfartyg i Medelhavet och var inte i bästa skick,
Köpesummen är Offe Nyblin förtegen om. Han avslöjar endast att den var tämligen förmånlig. Men han gör inte någon hemlighet av att renoveringen slukade drygt 2 miljoner mark.
— Vårt mål var att se till att vi kan erbjuda en högklassig service innan vi inledde trafiken, förklarar han.
Den målsättningen krävde bl a att den sk gröna salongen och köket förnyades helt. Också nya sängkläder införskaffades efter det man rökt ut ohyran. Framför allt i renoveringsarbetet återspeglas rederiets spar- och personalpolitik Besättningen utförde merparten av arbetet. Och då dagar na inte räckte till tog man nätterna till hjälp.
14/84
Stor besättning garanterar service …
Rederiets andra kapten, Olof Holmborg, berättar att renoveringen svetsade samman besättningen till en samstämmig grupp. Få hade erfarenhet av ångbåtar och framtiden tedde sig i viss mån oviss, då man till en början inte visste hur verksamheten skulle utfalla. Men alla trodde starkt på projektet.
Några problem att rekrytera besättningen, som kanske är det viktigaste elementet för helheten, hade rederiet inte. Totalt står 75 personer till de maximalt 350 resenärernas förfogande. På jättefärjorna är förhållandet ungefär 150 till 2.000. En del av Boreas image är också att kaptenen alltid äter med passagerarna.
Förutom de 75 besättningsmän som är i tjänst är alltid lika många lediga. Och då undrar man igen hur det är med lönsamheten. Detta trots att sommarens biljettpris legat något över genomsnittet och att rederiets kontor sysselsätter endast fem personer.
och deltar i marknadsföringen
Rederiet har emellertid tagit allt med i beräkningarna. Då höstsäsongen inleds och marknadsföringen inte längre sköter sig själv, engagerar man delvis medlemmar ur besättningen för kontakterna med resebyråer.
— En besättningsman vet givetvis inte allt om marknadsföring men han känner sin produkt till 100 procent och tror stenhårt på den, förklarar Nyblin. Han garanterar också att höstens kryssningspriser är konkurrenskraftiga. Inklusive hytt kostar en tur och returresa mellan 300 och 800 mark, beroende på hyttkategori. I priset ingår också frukost, eftermiddagskaffe och bastu. Dessutom beviljas pensionärsoch grupprabatter.
. INFORUM ss porr ox
BYGGNADSÅR 1960
VARV
BRUTTOREGISTERTON
KLASS
LÄNGD
BREDD
FART
HUVUDPANNO — Vattenrörspannor 2 Babcock — Ånga i timmen 251 — Temp 0 tryck 300”
BRÄNSL — Förbrukning 1800
HUVUDMASKIN Oskarshamn
OSKARSHAMN 3474.76
Lloyds 10041 [1A is) 99.80 M 15.25 M 16 kno 21 bar Nr 4
Götaverken Kvadruppel,
Det bästa beviset på Boreas komtort är redarhytten. Komforten, servicen och den avstressande miljön är enligt VD Offe Nyblin de viktigaste elementen i helheten. Och han understryker att det är helheten som är det viktiga.
Kapten Olof Holmborg, här vid maskintelegrafen, betonar vikten av en samstämmig besättning,
Skepparen räknar med vinst
Trots att fartyget är förhållandevis litet lockar Aura Line också med utrymmen för möten och sammanträden. Audiovisuell utrustning finns visserligen inte men ett
BORE) TEKNISKA DATA — Effek — Varvtal CYLINDRAR rm g TURBOKOMPRESSOR PROPELLER 4 bl. stign 4.135 m, g 3.9 m HJÄLPMASKINER
Wilcox
FÖRPROPELLERDIESEL FÖRPROPELLER FÖRBRUKNINGA — Färskvatten
Kg/h — Elektricitet
EFFEKTBEHOV ÅBO—STHLM STHLM-—ABO
F RU möte för 40 personer går att ordna. Totalt kan man båda upp konferensutrymmen för ca 60 personer.
Som Offe Nyblin nu ser det finns det alla förutsättningar för rederiet att uppvisa vinst efter det första verksamhetsåret. Trots att semesterperioden nu är förbi verkar passagerarunderlaget att förslå.
Beträffande framtiden vill Offe Nyblin inte gå händelserna i förväg. Han konstaterar blott att en eventuell tillväxt är möjlig endast inom denna nisch och att inga konkreta planer ännu existerar. — Vi måste växa så att vi förblir små, säger han och syftar närmast på fartygens storlek.
Inget skryt och ingen plast
Efter en kryssning från slott till slott med s/s Borea — rutten går från Slottshamnen i Åbo till Skeppsbron i Stockholm — förstår man lätt att det finns gott om intresserade resenärer.
Visserligen är en del detaljer föråldrade. Men servicefaktorn är definitivt inget tomt skryt från rederiets sida. Tack vare förhållandet besättning/passagerare har personalen verkligen tid för individuella service. Över huvudtaget vilar ett avspänt lugn över hela fartyget. Marschfarten är endast 12 knop och de två Babcock & WilCox ångpannorna åstadkommer varken något störande ljud eller vibrationer. Det som för mest ljud är faktiskt luftkonditioneringen i hytterna. Vad hytterna beträffar är de visserligen gamla. Men det uppvägs av att kojer och andra möbler är gjorda av gedigen och välbevarad mahogny. Över huvudtaget lyser plasten med sin frånvaro.
Satsningen på ett nytt kök var säkert också befogad. Både smörgåsbordet och alacarterätterna står sig minst sagt väl i jämförelse med jättefärjornas. Och någon köbildning blir det inte.
Att stiga iland i Stockholms centrum kan betraktas som pricken över i. U 4000 hp 135 rp 480, 720, 920, 1560 LIE 4.135 m, a 3.9 m
Atlas Turb. 2 s 350 KWA, 380 V växel
MWM 610 hp, 1500 spm 12 cyl 260 KW, 1450 rpm, a 1.2 32—42 m’/24 h 250—360 KW, 380, 220, 110 V 1100 hp/11 s/kn: 650 Kg/ 12 s/kn: 840 Kg/ 19