Utgiven i Forum nr 1995-03

Pi & Maj klär (nästan) alla yrken

av Ragnhild Artimo Forum 1995-03, sida 14-16, 09.03.1995

Taggar: Teman: klädsel

Gör kläderna jobb

I mera än tio år har PM klätt hela HST:s personal. Flanellskjortorna för vinterbruk och de svala sommarskjortorna är uppsydda | egna rutmönster special ; designade för Trafikverket.

& Här en biljertkontrollör oc : en busschaufför i vinter ; uniformer, (Foto: Rolf M.

; Aagaard i & Maj klä (nästan) alla yrken

Ragnhild Artimo Klä di för det liv du lever, är en vikt välkläddhetsregel. Maj Kuhlefelt och Sarpaneva vill precisera tesen såhär: klä dig för det jobb du gör. (Eller helst: låt Pi och Maj klä dig för det jobb du gör. rbetskläder är den närmaste arbetsmiljön. Och de skall göra jobbet lättare, inte be svärligare, att utföra. Och dessutom kommunicera det vitalaste om arbetsgivaren — både till de anställda och utåt. Arbetskläderna är mer än 80 procent av vad omvärlden (kunderna, marknoden, samarbetspartners) ser av den som jobbar vid ett företag, inom förvaltning, i en organisation. Därför är arbelsk äder också ett centralt visvellt medium och en viktig byggsten för företagsbilden.

Det viktigaste är hur arbetskläder känns — och minstlika viktigt hur de ser ut. Att dessa två viktiga målsättningar går att kombinera har Maj Kubhletelt och Pi Sarpaneva övertygande bevisat med ett framgångsrikt samarbete so 1 firar kvartssekeljubileum nästa år. Familjeföretaget P& M Design Oy med en omsättning på över 12 Mmk och en totalpersonal på & (sex) har överlevt många av sina konkurrenter från startåren. Konkurrenter, som menade att arbetskläder är bra som traditionen format dem, och inte behöver utvecklas vidare,

Designarbetskläder?

Många affärsidéer har sin upprinnelse i att något idémakaren vill ha tag på bara inte finns. Då Maj och Pi 1970 fick uppdraget att klä Hotell Hesperias ersonal kunde de inte hitta lämpliga ärdiga arbetskläder som å ena sidan var bekväma att fungera i, å andra sidan visuellt stödde företagets image. Här fanns en lockande och självkla marknadsnisch som bara väntade på initiativrika erövrare.

Den potentiella marknaden var bety. dande: runt två tredjedelar av alla yrkesverksamma använder något slag av skyddskläder eller “uniform” (“enhetlig form”). Det utbud som fanns för ett kvartssekel sedan bestod mest av slentrianmässiga, tråkiga overalls eller arbetsrockar, föga inspirerande att bära och utan potential för företagsimage.

Men marknaden var inte särskilt rask att respondera på de två entusiasternas evangelium. Det tog Maj och Pi flera år av attitydbearbetning förrän P & M hade trumfat igenom ett nytt arbetsklädtänkande. Under tiden fann Maj och Pi sina täckningsbidrag inom formgivningsuppdrag med fokus på andra konsumeniprodukter — emballage, dekorationsartiklar etc.

Marknadsmomentum

En vändpunkt kom 1975 då Oy Rissanen Ab insåg de nya marknadsmöjligheterna vettiga och tilltalande arbetskläder erbjöd, och inledde samar bete med designerduon, som raskt gjorde sin närvaro känd: under flera år utgjorde merparten av Rissanens produktion P & M-formgivna arbetskläder.

Fler konfektionsföretag hakade på konceptet, som gav dem nya kunder och en viktig grundbeläggning på fobrikerna.

Maj Kuhlefelt och Pi Sarpaneva jobbade två decennier renodlat som designers för tillverkare av arbetskläder, för modesta 4 procent royalty, medan de tillverkande företagen inmutade allt större marknader. Businessfärdigheter ingick nämligen inte i Konstindustriella äroverkets undervisning. (Att produktionsvolymen P & M-designade arbets 4

Dental Collection lanserades reda 1980 och är idag en global succé. (Foto: Kaj G. Lindholm)

P& M Desig e P & M Design etablerades 1970 kring Maj Kuhlefelts och Pi Sarpanevas filosofi att göra vettigare och visuellt attraktiva arbetskläder för en växande och mer mångfacetterad marknad.

Ö Företaget startade som kommanditbolag, och blev.aktiebolag 1987. P & M Design Oy är ett familjebolag helägt av Maj Kuhlefelt, Pi.Sarpaneva och deras söner. Styrelseoördförande är Jan Kuhlefelt och VD Tom Sarpaneva; Jaana Sarpaneva är P & M:s tredje designer.

6 Bolagets omsättning 1994 var över 12 Mmk (8,5 Mmk 1993). Budgeterad omsättning för iår: runt 13 Mmk. Bolaget har “god soliditet och är helt skultfrit”, konstaterar dess VD.

€ Bolaget levererar i snitt 100 000 arbetspl gsenheter i året och samarbetar med ett tiotal inhemska underleverantörer. Materialanskaffningarna görs i hemlandet somt bl.a. Tyskland och Portugal.

6 Av P & M:s totalproduktion går hälften på export, främst till Sverige. Svenska Konsum är företagets största en skilda exportkund.

P & M har en lean och framgångsrik organi jon med sex heltidsjobbande plu styrelseordförande. Från vänster Pernilla Bengts, styrelseordförande Jan Kuhlefelt, designer Jaana Sarpaneva, VD Tom Sarpaneva, Tiina Veijalainen och bolagets “urmödrar” Maj Kuhlefelt och Pi Sarpaneva. (Foto: Kaius Hedenström kläder var imponerande återspeglades i alla fall i att royaltyna trots anspråkslös procent höll ett månadsmedeltal om 100 000 mk.)

Det krävdes en ny generation i P & M för att forma ett företagskoncept som belönade också dem vilkas kreativitet och idéer hämtade in pengarna.

Från plagg till projekt

Den nya generationen hade redan 1986 gjort entré i skepnaden av Pis svärdotter, designern Jaana Sarpaneva. Men för företagets ekonomiska profil togs det kvalitativa språnget 1991, då Pis äldre son, dipl.ekon. Tom

Sarpaneva inträdde som VD och Majs äldsta son, vicehäradshövding Jan Kuhlefelt som styrelseordförande. Då tog P & M steget från royaltybaserad designförsäljning till kompletta arbetsklädprojekt.

Man började arbeta med helhetskoncept som inkluderade hela processen från idé och planering till färdiga turn-key-projekt och kompletta produktfamiljer. Det nya var att kunderna nu fick alla tjänster hos en enda leveranför, P & M, som koordinerade projekfen och i sin tur samarbetade med ett brett spektrum underleverantöre vänd

Också för projektet Gröna Konsum i Sverige designade P & M ett eget mönster en grönvit ruta i mönstervävd tuskaftsbomull, idag omfattar 45 olika produkter från ras de rutiga delarna med båd onsum-kollektionen — so tyshorts till frysrumsrockar — kombinee tyg- och trikåplagg i varmgrönt och vitt. Ett funktionell “byggset” att kombinera och variera. oto: Studio Fotoni 1 fortsättning från föregående sida

Alla plagg, också de som går på export lnge är hälften) sys i Finland. Arsproduktionen på ca 100 000 enheter fördelar sig på flera olika leverantörer — en uppsättning arbetskläder kan bestå av tiotals olika delar inkluderande vinter- och sommargarderob. Tygerna är dels inhemska, dels importerade (bl.a. från Tyskland och Portugal). Accessoirer såsom huvudbonader, bälten, slipsar och scarves är till merparten importvara — allt dock designat av P & M.

Gör det lättare för kunden!

Verksamhetsidén är att befria kunden från bekymmer genom att P & M sköter hela den komplicerade processen att finna de rätta moterialen till de rätta priserna, sy upp kläderna hos erfarna och tillförlitliga textilföretag, och handha hela den komplicerade detaljapparaten underleveranser — allt från knappar till komplicerade vinterytterplagg. Varför inhemska textilföretag, som i många fall är något dyrare än de billijaste utländska? Jo: service, tillförlitliget och flexibilitet. Billiga leveranser från länder med billig arbetskraft baserar sig icke sällan på uniforma och gijantiska volymer, men blir genast minre realistiska alternativ då man behöver så och så många par byxor med ängre ben, och i bulken av storlek 38 också fyra, fem plagg i storlek 32… — Jämn kvalitet, säger Maj Kuhleelt, är en annan avgörande faktor: ingenstans är kvalitet så ekonomiskt viktig som i arbetskläder som är utsatta för hårt slitage och regelbunden rengöring, och skall se fräscha och presenabla ut också den hundrade användningsveckan…

“Nära” fungerar bäst

Leveranssäkerheten är en nyckelfråga. Liksom service- och underhållsaspekter. Allt detta är lättare att hantera med inhemska samarbetspartners.

P & M Design började med att genom sina idéer ge syssel- och omsätt ning åt inhemska textilföretag, och genererar fortfarande en betydande volym arbete för inhemska företag i branschen — för minst den egna årsomsättningen, tippar bolagets VD Tom Sar aneva. Därmed bidrar P & M på elt onkret sätt till sysselsättningen.

Genom att specialiseringen i textilbranschen är stor, har P & M valt olika samarbetspartners för olika leveransuppgifter. Viktiga samarbetsföretag idag är bland andra Topper Tuotanto i Littois, som tillverkar “tyngre textiler” [typ overalls), Petritex i Kuopio som syr upp skjortor och blusar, Kutomo Holopainen och Waves som producerar stickat, och Lejami Ky som bland anna 1 tillverkar olika slag av trikåplagg.

Principen för P & M Design är, konstoterar Pi Sarpaneva, att primärt offerera alternativ sydda i inhemskt material, men detta har blivit besvärligare med åren: den inhemska textilindustrin har decimerats, till och med under gränsen för strategisk självförsörjning, och många tyger tillverkas helt enkelt inte idag härhemma.

För att upprätthålla hög beredskap att klara kompletterande beställningar behöver P & M tidvis finansiera “säkerhetslager” av specialtyger med lång leveranstid. Detta binder kapital i lager — men bolagets soliditet är god.

Man har lyckats hålla graden av inhemskt arbete hos produkterna uppe i 99 procent, trots att det är fråga om en priskänslig industri.

Kända kunder med hög profil

Hur ser P & M:s arbetskläder ut? Så att de bäst stöder kundföretagets företagsbild. Och syns massivt i samhället och näringslivet.

Maj och Pi räknar ut att de har klätt långt över en miljon, räknat i levererade arbetsklädshelheter. P & Mdesignade kläder bär de anställda hos Helsingfors Stads Trafikverk och Helsingfors Stads Byggnadskontor, Helsingfors Telefon Åb, Stockmann, Penningautomatföreningen [inklusive casinots croupierer!), Silja Line, och VR Statsjärnvägarna för att nämna de mest synliga exemplen härhemma.

Idag är Konsum den största och viktigaste kunden i Sverige. Under många år klädde P & M också Vingresor och Pripps.

“För en gångs skull kan konstateras, att lokförarnas nya yrkeskläder är mer än lyckade!” “Uutta virkapuku pidetään, koska s pidetään”, skrev tidskriften Vetu dådenya sommar- och vinteruniformerna hade distribuerats till landets nära 3 000 iokförare. På bilden Reijo Järvinen i sin vinter"maihare". (Foto: Pekka Mäkinen — Det här är en typisk hemmamarknadsverksamhet som kräver god lokalkännedom och att man är insatt arbetslivskulturen, säger Pi Sarpaneva. — Det är också smidigast med tanke på underleverantörsnätet.

Statsjärnvägarna har varit ett megaprojek i flera etapper: i första skede lädde P & M biljettkontorspersonalen, ca 500 personer, i andra skedet de ca 2 800 lokförarna. Nu är man inne i tredje skedet, konduktörerna. Som bäst cirkulerar fem provkollektioner runt landet — efter att kollektionen först testats av 12 konduktörer under ett drygt halvår. VR:s alla konduktörer får sina nya kläder till sommaren.

Kompletteringsorder utgör en betydande del av P’& M:s verksamhet.

— Nör vi klätt ett företags personal, brukar en uppdatering eller komplettering behövas efter en tid, säger Maj Kuhlefelt. — Dels slits ju en del plagg, dels är det fråga om mentalhygien: man får ta i betraktande att de anställda börjar längta efter åtminstone några nya, annorlunda bitar i garderoben de använder alla arbetsdagar. Ibland är det vi som tar initiativet, och aktivt kommer med förnyande idéer.

Bra på olika saker

Maj Kuhlefelt och Pi Sarpaneva tror att P&M:s långa och många framgångar beror på att de så lyckligt kompletterar varandras kunnande och visioner.

— Om vi hade tänktlika och varit bra på samma saker hade vi inte kunnat täcka ett så brett spektrum, säger Maj, med en bakgrund från modelinjen vid Konstindustriella läroverket, där hon studerade samtidigt med Pi — som ut bildade sig på inredningsarkitekt linjen. Maj nar jobbat med kläder från starten, och hennes tidigaste kollektioner — före samarbetet med Pi — var barnkläder för Suomen Trikoo och de legendariska framgångarna med Finn Flare- modellerna i Marjata Metsovaara-tyger för Salon Leninkitukku.

Aven Pi har tidigare gjort “utflykter” in på området kläddesign, bl.a. med på sar för Kestilä, klädkollektioner o imo Sarpanevas Ambiente ty er, och som ägare av modesalongen ka under en följd av år. På sitt “eget” område har Pi i åratal ritat serietillverkade sommarstugor, främst för skärgården.

Södan kom det gemensamma Hotell Hesperia-projektet — och resten är historia.

— Att vi fortsatte, och att marknaden ville ha oss, säger Pi Sarpaneva, sammanhänger också med att vi var de första som seriöst satsade på bättre arbetskläder som verksamhetsidé och filosofi. Att vi fortfarande har en unik ställning beror på att vi var så envisa! Och på att vi idag har den mesta erfarenheten av branschen. €

Utgiven i Forum nr 1995-03

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."