Utgiven i Forum nr 1980-06

Plastgolven breder ut sig

av Ragnhild Artimo Forum 1980-06, sida 14-15, 02.04.1980

Taggar: Teman: plastgolv

Trivsamma, tåliga, tysta:

Plastgolven breder ut sig

Den årliga nybyggnadsgolvarealen i vårt land är ungefär tolv miljoner kvadratmeter. Över hälften av dessa golv beläggs med plastmatta eller -plattor. Plastgolven har kommit för att stanna — på allt flera användningsområden. Ännu vet ingen hur gamla dagens PVC-golv kan bli. Femtio år är inge omöjlighet.

9 Nokia Plastindustrin har tillvekat plastgolv sedan 1957. Men gummigolv hade bolaget på produktionsprogrammet redan på 40-talet. De har fallit ur bilden, dels genom det höga priset och sämre utbudet på naturgummi, dels på grund av plastens överlägsna egenskaper för detta ändamål. Dagens PVCblandningar motstår bl a nedbrytning genom ultraviolett ljus (dagsljus) och behöver i motsats till gummi som känt inte vulkaniseras.

Plastgolvsproduktionen i Nokia sysselsätter ca 300 anställda. Årsproduktionen var senaste år ca 4 miljoner m” och omsättningen ca 65 Mmk. Lejonparten av produktionen säljs på hemmamarknaden, ca 15 procent går på export, främst till Sovjetunionen och Skandinavien.

Mera maskiner, nya metoder

Nokia köpte i början av året Oy Wiik & Höglund Ab:s produktionsmaskineri för golvbeläggning i Vasa och Jakobstad. och samtidigt hela aktiestocken nämnda företags svenska dotterbolag Holmsund Golv AB i Umeå. Avtalet nästan fördubblar Nokias golvbeläggningsproduktion.

Bolaget har också satsat på förbättrad produktionsteknik —en investering på ca 2 miljoner mark i en västtysk djuptrycksmaskin innebär förenklad och förbättrad ytbehandling av bestrykningsmattorna.

Tills vidare är tryckmaskinen i drift parallellt med den tidigare metoden alt producera golvmatta med flerfärgsmönster: jutefilten som utgör basen för denna golvtyp (förutom jutefilt kan underlaget för bestrykningsmattor också bestå av exempelvis polyesterfilt eller glasfiberväv, som är avsevärt dyrare) bestryks med ett första lager PVC-plast, därefter ett andra lager, varvid mattan körs genom en vals som lämnar ett gropmönster i maltans yta. Vid följande bestrykning fylls dessa gropar med plastmassa i en avvikande färg. På samma sätt kan man också åstadkomma ett ytmönster i flera färger.

Nokias bestrykningsavdelning producerar upp till 12000 m? plastmatta om dygnet i två skift.

Vid djuptryckmetoden trycker man ett enfärgat eller flerfärgsmönster på en slät plastyta, som efter tryckningen bestryks med ett lager klar PVC-plast. En sista kalandring ger mattan en obetydligt skrovlig yta, typ apelsinskal.

I princip ger tryckmaskinen nästan obegränsade möjligheter till mönstervariationer, men det höga priset på tryckvalsar gör det ekonomiskt ändamålsenligt att utnyttja den nya maskinen för i huvudsak långa serier.

Lokalt — och decentraliserat

Nokias golvproduktion i Nokia sker i två olika fabriker, dessutom tillgodoser ell modernt lager behovet av snabba leveranser.

Bestrykningsfabriken ligger några kilometer utanför Nokia centrum. Den är byggd 1967 och har modern layout för horisontal produktion. Automationsgraden är relativt hög, och ca 20 anställda sköter dygnsproduktionen 12— 14.000 m? i två skift.

Av de golvtyper bestrykningsavdelningen producerar kan nämnas nyheten Nella 21 som fyller normkraven på slegljudsisolering genom den extra tjocka jutefiltbasen, och Nella 16, en ytmönstrad lättskött matta, som också

Bestrykningsavdelningens nya = djuptryckmaskin medger talrika mönstermöjligheter, men valsarna är dyra, och långa serier mest ekonomiska.

FORUM 6780

Ett nytt lager tillgodoser branschaffärernas behov snabbt och smidigt.

tillverkas med andra tryckta mönster.

Ytlagret av klar PVC som är gemensamt för alla bestrykningsmattor gör att golven inte behöver bonvax, och är lätta att hälla rena med ett minimum arbete.

Bestrykningsmattorna saluförs som prima och sekunda kvalitet; missfärgade eller på annat sätt misslyckade satser får användning som fyllnadsmaterial under brädparkettgolv — men först perforeras de för att det inte skall vara möjligt att saluföra dem som sekunda…

Golvplattor i pappersbruket

Kalanderavdelningen nära Nokia centrum opererar i vad som tidigare varit ett pappersbruk. Utrymmena medger inte en optimal produktionslayout. men yttre odds hindrar inte att kalanderprodukterna håller en hög kvaIitet, och i allt högre grad utnyttjas också för verkligt krävande inredningsprojekt. Redan det sobra och mångsidiga färgurvalet för plastmattan Finnplano och -plattan Finnflex (bl a vitt!) antyder att det inte är fråga om en ”hektarprodukt”. Båda tillverkas av PYC-plast, och består av fyra 0,5 mm tjocka lager, som under kalandringen sammanfogas genom tryck och värme — utan lim.

Varför flera tunna lager av samma material i stället för et tjockt? Det kan förefalla produktionsekonomiskt omotiverat. men resulterar i en kvalitativt jämnare och tillförlitligare slutprodukt med bl a mindre krympning.

Kalanderavdelningen tillverkar också plastmattor för specialändamål, bl a Finnlon för fuktiga utrymmen som badrum etc, yt mönstrade Lami (med understa lagret spillplast) för tex gymnastiksalar och simhallar, och Marnoplanao för väggar i fuktiga utrymmen.

FORUM 6/80

PYC-pulver plus kalk (eller motsvarande) blandas med en stabilisator och mjukgörare plus pigment under tillbtandningsskedet till cn jämn massa.

Plast i badrum har den fördelen jämfört med kakel att ytan är varmare och alt rummet inte ekar. Plast är naturligtvis också billigare.

Gemensamt för kalanderprodukterna är att de kan värmesvetsas, vilket då det gäller stora golvytor är en estetisk fördel (inga ”sömmar”), och i fuktiga utrymmen innebär total fuktighetsisolering.

På kalanderavdelningen producerar man en viss volym sekunda, som sedan används för det understa lagret i Lami. Genom att kalanderprodukterna är plast alltigenom, kan det spill som uppstår vid tillskärningen av plattor eller genom produktionsfel smältas och återanvändas.

Förutom de egna golvprodukterna importerar Nokia irländska tryckmönstrade vinylbeläggningar av märket GAF för bla köks- och badrumsväggar och -golv som komplement till det egna sortimentet. Denna produkttyp är idag mycket efterfrågad.

Golven kommer, golven går . . . Golvmodet växlar liksom andra inredningsdetaljer, och smakriktningarna

Kalanderprodukterna består av flera lager plast som genom kalandringen sammanfogas med hjälp av tryck och värme.

företer dessutom stora geografiska olikheter. De golvbeläggningar som företräder sk nordisk smak är inte alls lika säljbara i större skala i Mellaneuropa och Storbritannien, där man prefererar mönster i starkare och mera kontrasterande färger. Detta faktum i kombination med en omfattande mellaneuropeisk (främst - Förbundsrepubliken Tyskland) piastgolvproduktion har gjort att Nokias exportansträngningar på denna sektor främst inriktats på grannländerna — Sovjetunionen samt Norge och Sverige. Inbakade i byggnadsprojekt går en del leveranser också till Mellanöstern.

I Finland har plastgolven ersatt tidigare decenniers korkmattor och linoleumgolv. Till en början var plastgolven förvisade till ”sämre” utrymmen såsom kök, badrum, förvaringsulrymmen och liknande, men i och med högklassigare produkter och mindre publikmotstånd har plastmattor blivit inte bara salongsfähiga, utan ett medvetet val också för krävande inredningar.

Nokias bestrykningsavdelning svarar generellt sett för ”volymvaran” — beläggningar för stora höghusprojekt, offentliga byggandet etc. Kalanderprodukterna Finnplano och Finnflex är produkter i en annan prisklass och för esteliskt mera specificerade tillämpningar.

Nokia Plastindustri tillverkar också tuftade heltäckningsmattor i Ikals. Denna produktgrupp har konfronterats med en stagnerande efterfrågan. Heltäckningsmattor är inte idag längre den statussumbol de var då de lanserades.

Av naturmaterial håller brädparkett på alt göra come-back. Genom det höga priset på trä förblir parketten dock en av de exklusivare lösningarna.

15

Utgiven i Forum nr 1980-06

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."