Porträttet : Henrik Paulig

Forum 1968-15, sida 17-18, 27.09.1968

Taggar: Personer: Henrik Paulig Teman: kaffe

FORU 27.9. 196 porträttet

SD Bennne — Finländarna är verkliga kaffetanter och -farbröder. Vi köper mycket kaffe, vi dric ker kaffe flera gånger om dagen men vi har Detta säger konsul Henrik Paulig, 53, som idag har cirka en tredjedel av landets

Det är ett påstående som säkert får mången husmor med självaktning att rynka på ögonbrynen. — Men det stämmer, fortsätter konsul Paulig, Vi har en viss förkärlek för svagt kaffe och så »kokar vi sönder» kaffet genom att låta det »puttra» för länge i pannan. Våra förutsättningar att tillreda gott kaffe är de bästa: vi tar in råkaffesorter av högsta kvalitet, vi har hypermoderna rosterier, i handeln finns att välja kaffe för varje smak. Men ändå är det ofta man serveras kaffe som inte är tillfredsställande.

När konsul Paulig talar kaffe vet han vad han säger. Han talar kaffe mest hela dagen och det har han gjort i åtskilliga år vid dethär laget. Sina ekonomiska ABC fick Henrik Paulig i Svenska Handelshögskolan i Helsingfors och han fortsatte efter ekonom-examen = direkt med sikte på kandidaten. Efter det blev det ett år i USA bla. på en konservfabrik. Och så fortsatte utbildningen utomlands med ett halvt års praktik hos kaffeexportörer i = Brasilien!

Forum 15/68

Dessutom lärde han sig portugisiska.

— Men de kunskaperna har rostat i och med att jag fortsatte rosta kaffe på hemmaplan. Kontakten med Brasilien hålls fortfarande vid liv dels genom affärsresor dit och dels genom att Brasilien står för huvudparten av det kaffe Paulig importerar. Brasilianarna säljer 43 986 av det Finland importetar, 26 Z kommer från Colombia och resten får vi från Centralamerika (bla. Guatemala) och Afrika, främst Kenya och Etiopien,

Etiopisk konsul

På tal om Etiopien så vet konsul Paulig betydligt mera om det landet än att det är kaffets bemland. Han är nämligen Etiopiens honorärkonsul i Finland, berättar han samtidigt som han låter en näve råkaffe rinna tillbaka ner i en säck märkt med »Made in Etiopia».

Vi fortsätter att prata kaffe. — Visste ni att Finland är världens tredje största kaffekonsu ännu inte lärt oss tillreda gott kaffe. VD i familjeföretaget med samma namn, Paulig, kaffekonsumenter som kundkrets.

ment (producentländerna inte medräknade)? Finländarna dricker i medeltal 8,7 kg rostat kaffe per person i året, eller över 1400 koppar kaffe per år! Sverige är ännu törstigare, 10,5 kg per person i året. — Men vi har bättre blandningar, försäkrar konsuln. Faktum är att vårt kaffe hör till de förnämaste sorterna i världen, vi ligger ungefär på samma nivå som Tyskland i det avseendet. Tyskarna må vara hur sparsamma som helst, men gott kaffe skall de ha. Undersökningar visar att finländarna som kaffeköpare är mycket konservativa. En viss del av konsumenterna prövar givetvis gärna då och då ett nytt märke men huvudparten håller sig troget till det märke då en gång börjat köpa. Våra kunder är alltså rätt svårflirtade men de » byter gärna upp» till bättre sorter t.ex. vid prissänkningar. Som kaffekonsulent har Paulaflickan ett jättejobb. Paulaflickan är vid dethär laget »Du» med hela kaffe-Finland. Klädd In

VD Henrik Paulig, 53, etiopisk konsul lär oss bättre kaffekultur

Det är med kaffe som med vin, årgångarna variera 17

Porträttet …

i Sääksmäki folkdräkt försöker hon övertyga oss om att valet av ett visst kaffemärke är en självklar sak (»naturligtvis Pauligg…)

En duktig tös som är heltidsanställd hos oss, kommenterar konsuln. Hon är förresten äldre än ni tror. Min driftige far »hittade» henne 1926 (inte den nuvarande!) och sedan dessa har hon varit något av en symbol för vårt företag. Men verkligt känd har hon ju blivit först i och med de stora massmediaannonserna.

Farfar grundade och rostade själv

Firmans grundare, konsul Gustav Paulig, kom till Finland från Tyskland år 1871. Redan 1876 grundade han företaget. På den tiden var det självklart att varje husmor egenhändigt rostade kaffet i små pannor över öppen eld. Det väckte allmän munterhet när farfar Paulig år 1904 kavlade upp skjorf! ärmarna och själv började rosta kaffe i kommersiellt syfte. — Men, sade farfar, man måste ju ha en hobby också — Och något av en hobby är det väl fortfarande, tycker Hen Kassa Kassareserv i Finlands Bank

Utländska fordringar:

Inrikes växlar Lån …o.occ0o.oo. Checkräkningar Obligationer

Aktier Bankfastigheter . or Övriga fastigheter ……. Maskiner och inventarier . Övrigt lösöre ……….. Betalningsförmedling Övriga tillgångar

Skatter Löner

Mika Tiivola

Inhemska penninginstitut ….

I utländsk valuta ……..

Inhemska fordringar i utländsk valuta .

rik Paulig, VD i företaget i tredje generationen, Det är ett kärt experiment att dagligen syssla med nya kaffesorter, deltaga i provsmakningen, försöka hitta nya välsmakande sorter och framför allt att hålla de gamla inkörda märkena på en jämn smaknivå. Det är med kaffe som med vin — dess smak varierar från år till år beroende på sol och regn och det är de små nyanserna som sätter pricken över i:et.

Paulig är ett utpräglat familjeföretag. — Vi försöker naturligtvis hålla släkten vid ratten, medger Henrik Paulig. Vi anser att det är en fördel för hela företaget och andan i det om någon representant för släkten är skickad att leda företaget men i vår anställningspolicy är dock skickligheten och kunskaperna avgörande. Ett stort företag kan utvecklas bara om ledaren har goda medarbetare och sådana trivs i företaget bara om ledmotiven är sakliga och rättvisa — samt målsättningen klar. I mån av möjlighet skall vi också i fortsättningen bevara Paulig som ett familjeföretag. Vi har över 1000 anställda, redan det innebär ett stort ansvar och vi är mycket måna om andan.

Det märker man för övrigt redan vid en rundtur med konsuln ute på nya rosteriet i Nordsjö. Konsuln går inte förbi någon arbetare i lagret eller i rosterie utan att skada hand och fråga hur det kan stå till idag. Kontakten ledning-anställda förefaller mycket intim.

Henrik Pauligs dag är på förhand noggrant inrutad. Förmiddagarna går till kaffeprovning och Iöpande ärenden, ofta besökare från kaffeländerna. En förmiddag i veckan går till VDgruppens möten. VD-gruppen sköter de löpande kontakterna inom företaget och utåt. Eftermiddagarna är reserverade för övriga interna och externa möten. Till de externa konferenserna hör för Henrik Pauligs del också Reklam-TV:s möten. Konsuln sitter bl.a. med i Reklam-TV:s förvaltningsråd. Han var också med och grundade Annonsörernas Förbund.

— Jag är överhuvudtaget ytterst intresserad av allt som har med reklam och PR att göra. Det är ett levande och fascinerande område där man aldrig blir fullärd. Jag hör till dem som anser att man aldrig blir för gammal för att lära något nytt.

Nytt rosteri

Vi stiftar bekantskap med det nya rosteriet i Nordsjö. En anläggning som till stor del styrs av knappar och mätare, automatiken är avancerad i detta nya komplex där modern teknik och effektivitet har pressats in i en smakfull och personlig yttre ram (anläggningen har ocks kaffelaboratorium, <konferensrum, skolningsutrymmen och en sober cafeteria för gäster där dessa serveras kaffe ur Guldkopp, dagens devis hos Paulig. Nordsjökomplexet är inte jättestort men lagon dimensionerat för en överskådlig framtid. Rensningsmaskinerna har en kapacitet på 6 000 kg kaffe i timmen. I rostarna blir utvalda kaffebönor från Brasilien, Guatemala, Kenya och Etiopien bruna på 10—12 minuter. 28 lagersilon slukar sammanlagt 200 000 kg råkaffe. Efter rostningen kyls kaffebönorna snabbt ner för att aromen skall stanna kvar.

Kaffet är och förblir det mest typiska för Paulig, Det smakar liksom bäst, tycker konsuln själv. Det som konsuln också tycker om är segling och sportfiske. — Med ena handen om rodret och andra om kaffetermosen känner man tillvaron rätt hundraprocentig, småskrattar han.

Är kaffekonsuln då själv ett föredöme för sina kunder? — Så gott det smakar, Jag börjar dagen med en kopp te hemma och på det en kaffe på kontoret. På förmiddagen smakar jag en del provblandningar. Efter lunch tar jag gärna en Jubileum eller President och på kvällen helst en espresso eller kraftig Schejk-mocca. Jag är kaffevän men jag tycker bara om gott kaffe…

Ab Nordiska Föreningsboanken

BALANS DEN 31 AUGUSTI 196 62 738 814,34 34 382 348,47 5 911 364,1 98 893 672,38 1630 018,63 5645 355,8 361 765 636,58 668 130 251,87 1338 566 636,45 151 031 778,54 126 588 276,87 37 895 811,13 69 285 628,48 540 653,7 5 250 483,78 1 68 328 957,26 118 427 903,8 18 488 247,1 38 991 137,6 21353 625,8 mk 3233 846 603,96

För Direktionen:

Arnold Stenvall

Passiva

Depositioner Oheokräkningar Finlands Bank Övriga inhemska penninginstitut: Depositioner . . . Cheockräkningar Utländska skulder: I utländsk valuta …..o0.00… I mark

Inhemska skulder i utländsk valuta .

Betalningsförmedling Övriga skulder Räntor och provisioner … Värderegleringsfond Aktiekapital Reservfonder . Vinst från föregående år ……..

Ansvarsförbindelser

För Förvaltningsrådet: Paavo Ravil 1729 629 824,60 384 539 476,99 198 424 191,6 2331 843,74 6 639 482,9 327 946 318,05 30 742 364,56 2 12 534757— . 97313 595,73 22 72926 462,2 128 880 289,05 6 592 629,88 112 000 000,— 62 000-000,— 1345 367,5 mk 3 233 846 603,9 1713 791 922,9 18

Forum 15/68

Utgiven i Forum nr 1968-15

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."