Utgiven i Forum nr 2014-10

Prickskytte med global målmedvetenhet

av Torsten Fagerholm Forum 2014-10, sida 20-23, 30.10.2014

Taggar: Personer: Catharina Stackelberg

Hur träffar man mitt i prick i den skarpa globala tävlan? Fråga Catharina Stackelberg.

Länge klarade sig Finland tack vare kvalitativa produkter och effektiva processer. I en globaliserad, digital värld räcker det inte till. Konsumentens makt växer. En bra produkt eller tjänst säljer sig inte automatiskt.

”I Finland talas mycket om konkurrenskraft. Det räcker inte att erbjuda låg kostnad och vara defensiv, man måste hitta konkurrensfördelar, vara offensiv.” Det säger

Catharina Stackelberg, grundare av och koncernchef för Marketing Clinic. Hon hjälper Nordens största företag att bygga mervärde genom att förstå sig på kunderna.

”Konkurrensen är global, i alla branscher. Man klarar sig inte med hemgjorda metoder, man måste ha åtminstone lika bra marknadsföring som de resursstarka globala bolagen. Det behövs mer än bra produkter: djupare kännedom om kunderna och deras behov.”

Läs hela texten i pappersversionen av tidningen som utkommer den 30 oktober!

Torsten Fagerholm text Karl Vilhjálmsson, foto

Utgiven i Forum nr 2014-10

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."