Utgiven i Forum nr 1978-06

Renodlad konsumentskyddslag en sällsynthet

av Kristiina Suhonen Forum 1978-06, sida 14, 12.04.1978

Taggar: Teman: konsumentskyddslagen

Renodla konsumentskyddslag en sällsynthet

Konsumentskydd antingen genom förhandsåtgärder eller genom rättliga åtgärder i efterhand är en aktuell fråga alla industriländer.

Uppfattningarna om metoderna, deras innehåll och omfattning varierar emellertid. I vissa länder har tyngdpunkten lagts vid utvecklandet av lagstiftningen, i andra vid frivilliga normer av avtalskaraktär.

we Genom Lag om otillbörlig margnadsföring, som trädde i kraft i Sverige 1971, kunde annonsörerna förbjudas att använda sig av sådan reklam eller sådana marknadsföringsåtgärder, som kunde anses stå i strid med god affärssed eller annars vara otillbörlig ur konsumentens synvinkel.

I Sverige är man redan inne i konsumentskyddets andra fas — nämnda lag ersattes 1976 med Marknadsföringslag. De väsentligaste kompletteringarna gällde informationsplikt och produkttrygghet. Som komplement till denna lag har konsumentverket «utformat riktlinjer för olika branscher genom förhandlingar med producenter och marknadsförare. Ett trettiotal sådana riktlinjer har redan utgivits om bla hälsovårdsprodukter, postorderförsäljning och reklamidentifiering. Konsumentskyddet kommer dessutom att intensifieras bla beträffande servicebranscherna och försäkringsbranschen.

Lagens efterlevnad övervakas av konsumentombudsmannen. Som =<:rättslig instant fungerar marknadsdomstolen.

Norge och Danmark

I Norge trädde Lov om kontroll ved markedsfering i kraft 1973. Danmark fick sin motsvarande lag, Lov om markedsfering, två år senare.

I bägge länderna är konsumentombudsmannen lagens övervakare, och i Norge motsvaras marknadsdomstolen av ett marknadsråd. I Danmark har man inte inrättat en specialdomstol, utan ärendena omhand 1 has av Köpenhamns sjöfarts- och handelsdomstol. I bägge länderna har konsumentombudsmannen sammanställt riktlinjer för praxisen inom olika branscher.

Likartad praxis

En principiell skillnad mellan de övriga nordiska länderna och Finland är, att konsumentskyddslagstiftningen i de andra länderna reglerar både marknadsföringen mellan näringsidkare och den marknadsföring som riktar sig till konsumenterna — i Finland gäller lagen endast den marknadsföring som berör konsumenterna Även om konsumentskyddslagarna i Sverige, Norge och Danmark inte är identiska till innehållet, har lagarnas tillämpning i praktiken varit ganska lika. Både en aktiv strävan och konsumentombudsmännens regelbundna kontakter sinsemellan har bidragit till detta. Konsumentombudsmännen har i sin verksamhet också i främsta hand strävat till att lösa problemen förhandlingsvägen — knappt en procent av ärendena har lett till domstolsbehandling.

Amerikansk ”uppfinning”

Egentliga konsumentskyddslagar finns förutom i Norden också i Storbritannien och USA. Konsumentskyddet som begrepp har ursprungligen präglats i USA.

I övriga länder gäller i allmänhet lagar, som förbjuder ohederlig konkurrens i marknadsföringen näringsidkare emellan. Dessa bestämmelser har utvidgats att gälla också de marknadsföringsåtgärder som riktas till konsumenten.

VD Kristiina Suhonen

Enhetssträvanden inom EEC

Ett speciellt konsumentskyddsproblem utgör ekonomiska sammanslutningar och olikheterna i medlemsländernas lagstiftning. Inom ramen för EEC arbetar man på att utveckla och likrikta bestämmelserna för reklam och marknadsföring. Olikheterna i de nationella bestämmelserna håller redan på att försvåra den internationella handeln.

Normer på avlalsbasis

I de flesta länder gäller och tillämpa avtalsbaserade normer som komple ment till reklam- och marknads föringslagstiftningen. På internatio nell nivå har de viktigaste samman ställts av Internationella handels kammaren & Internationella handelskammarens grundregler för rekla 0 Internationella handelskammarens regler för säljfrämjande åtgärde 4 Internationella regler för marknadsundersökning

Dessa regler innehåller de etiska och moraliska normer som allmänt tilllämpas inom marknadsföring, och utgör också viktiga tillämpningsanvisningar för lagstiftningen på området.

Näringslivets röst

I många europeiska länder verkar som <:kompletterande övervakare något organ, som grundats och upprätthålls av näringslivet, med uppgift att förhindra vilseledande reklam, Sådana organ finns bla i Sverige, Storbritannien, Belgien, Frankrike och Italien.

Också det finländska näringslivet behöver som komplement till konsumentskyddsmyndigheterna ett expertorgan med uppgift att förhandsdefiniera vad som är otillbörligt och passande inom marknadsföringen, Modeller för och erfarenheter av ett sådant organ finns i andra länder. O

Artikeln har författats av fil mag Kristiina Suhonen, VD vid Annonsörernas Förbund.

FORUM 6/78

Utgiven i Forum nr 1978-06

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."