Mannen i getingboet

Forum 1978-06, sida 11, 12.04.1978

Taggar: Personer: Gerhard af Schultén

Mannen i getingboet

Härdad — inte luttrad — tar nya KO emot.

KO, det är förstås konsumentombudsmannen. Som känt heter han Gerhard af Schultén, är lagstiftningsrå vid justitieministeriet, 40 år.

Man tittar lite bekymrad på honom. Hurudan är man att ge sig in i detta konsumentskyddets getingbo, som redan surrar i ett ständigt ökande crescendo — Kanske inte riktigt klok, medger han själv. Det är nästan det enda tecknet på den humor som man vet att i vanliga fall utgör ett relativt fast och ibland påfallande inslag i denna långsträckta och mycket skäggiga jurists karaktär. Vad gör inte samhället med sina framåtsträvare ny» Gerhard af Schulténs viktigaste budskap just nu är kanske: tona ned. Den 1 september ska helst inte haussas upp till något sensationellt eller katastrofalt, beroende på synvinkeln.

”Marknadsföraren blir lovligt villebråd”, ”överguden träder in i bilden” — sådana formuleringar möter Schulténs avsky. ”Man missförstår hela lagens mekanism.” Konsumenterna väntar sig en sak av den nya lagstiftningen, näringslivet något annat och reklambranschen har sin egen oro.

Vad väntar sig konsumentombudsmannen — Marknadsföringsfrågorna — kommer att ge mest arbete. Det är den sektor som för allmänheten är mest konkret, och lättast att formulera. — Avtalsfrågorna kommer däremot att bereda mest tankearbete, och blir därför tidskrävande. De är svårast för den vanliga konsumenten att ha inblick i, så det blir mera fråga om ”uppsökande” arbete från KOSs sida. Men å andra sidan tror jag att de mest omfattande resultaten kan uppnås här.

— Det kommer rent tekniskt att bli svårigheter när lagen införs, och — Företagen vill ha diskretion, men vem har tilltro till konsumentskydd som utövas i hemlighet, frågar Gerhard af Schultén.

FORUM 6/7 början en allmän rådvillhet. Vi kommer inte att ha resurser för konsulterande rådgivning. Kontrollen blir en efterhandskontroll, som bygger på konsumentens reaktion, Denna blir måttstock nummer ett. KO klir bara en kanal för konsumenterna. — Så länge praxis inte är känd finns det ett stort tryck, speciellt från företagens sida. Mycket information skulle behövas i synnerhet i början, och mycket skolning och inlärning. Anslagen för information räcker inte långt.

Mera frågor än krav

Gerhard af Schultén tror att det ofta inte blir konkreta krav som framförs från konsumenternas sida. Man vill bara ha klarhet: har reklamen varit vilseledande, kommer den med osanna uttalanden, är det fråga om falska lockerbjudanden?

Första kontakten sker fortfarande med den som sålt varan. Om det inte hjälper går konsumenten till den kommunala rådgivaren (om sådan finns) och därefter vanligen till konsumentklagonämnden. Eller till KO. KO formulerar konsumentens klagomål och ger dem korrekt juridisk form. Han får inte gallra bort frågor, det finns ingen regel som säger att ett ärende är för obetydligt. Följande steg är kontakt med näringsidkaren/ annonsören. KO framför sin synpunkt: annonsen borde upphöra eller omformuleras. Ofta är företaget inte medvetet om reglerna, och det räcker med ett påpekande.

Långsam star ”När systemet blivit operativt”… ”När allt kommit i gång…” Det här är ord som KO ofta återkommer till. Hur är det med den i lagen förutsatta rätt omfattande organisationen —

Fors. på sid. 34

Utgiven i Forum nr 1978-06

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."