Resebranschen möter depression med information
Forum 1977-06, sida 24-25, 05.04.1977Taggar: Teman: resebranschen
FEED mag Sr Aden rn ER Rag RR OR [EET rag RA Lan om ER RR RA La
Resebranschen möter deyression med informatio e En total kartläggning av resenäringen 9 kontakter till olika intressegruppe 9 bevakning av medlemsföretagens ekonomisk intressen
Det är de tre hörnstenar, på vilka Suomen Matkatoimistoyhdistys SMY — som är takorganisation för landets största resebyråer och researrangörer — i den närmaste framtiden ska bygga sin verksamhet. Utvecklingen av informations- och skolningsverksamheten ska man också satsa på, berättar generalsekreterare Martti Savo järvi vid SMY.
==" Reglerna och verksamhetsramen för de trettioåtta medlemsföretagen är klara och enkla. Knepigare är det däremot att bli medlem. Kraven är höga, eftersom föreningens emblem ska ge en garanti för sakkunnighet och tillförlitlighet. Innan en resebyrå kan ansöka om medlemskap bör den ha verkat inom branschen i minst två år. I ledningen bör finnas en kompetent person, som bevisligen behärskar de olika uppgifterna i sin bransch. SMY övervakar att alla medlemmar uppfyller sina förbindelser, tom så långt att SMYs medlemsbyråer ansvarar för förmedlade tjänster från andra byråer. Inalles finns i Finland för närvarande 90 företagare som av näringsstyrelsen beviljats resebyråtillstånd.
Underhandlingarna med näringsstyrelsen om de nya reglerna för resereklam och marknadsföring är som bäst inne i ett intressant skede. Diskussionerna har tagit flera månader, men förts i gott samförstånd, och är nu på slutrakan. Det verkar rätt troligt att nya, kontrollerade och preciserade regler kan börja tillämpas redan detta år. Byråernas huvudsakliga media vid marknadsföringen är ju broschyrer, dagstidningar oc tidskrifter samt television. Det nya förslag som diskuterats täcker alla dessa. För konsumenten är det vik 2 tigt att få tillräcklig information om bla transportmedlens kvalitet och klass och så noggranna uppgifter som möjligt om resans längd. Man har också diskuterat broschyrernas giltighetstid och eventuella förändringar som sker under den tiden.
De nya reglerna täcker också uppgifter som gäller inkvarteringen. Det ska ges en noggrann beskrivning av rummen, omgivningen, hotellens avstånd från stranden och hur långt det är från inkvarteringsstället till någon känd central punkt. Måltiderna, guidandet och tom eventuella höjdskillnader har tagits i betraktande.
Nya regler för resebyråernas information till kunderna har diskuterats med näringsstyrelsen. Det ska bli mera information om transportmedlens kvälitet, noggrannare beskrivning av inkvarteringen och flera uppgifter om guidande, måltider m m.
FORUM 6/77
Som rättesnöre för medlemsföretagen fungerar de allmänna gruppresevillkor, som fastställdes i maj i fjol och som föreningen godkände efter att först i detalj ha diskuterat dem med Nordiska Resebyråförbundet och dess gruppreseutskott och framför allt med näringsstyrelsen i vårt eget land. Savojärvi konstaterar att man i dessa allmänna villkor ingående fastslagit både köparens och säljarens rättigheter och skyldigheter och många andra viktiga detaljer.
En återblick på år 1976 visar att den allmänna depressionen också berört resenäringen. Främst drabbades försäljningen av olika gruppresor men delvis också affärsresor. Sin egen prägel på händelserna satte den researrangör (utanför SMY) som pga sina försäljningsprinciper i december drevs till den konkurs, som i månader förutspåtts av experterna. Som bäst för man med näringsstyrelsen diskussioner om att en företagare, som en gång gjort konkurs, inte skulle få återuppta sin verksamhet under annat namn.
Den ekonomiska depressionens verkningar i fjol kunde också utläsas ur statistikcentralens uppgifter. Enligt dem reste under 1976 4,99/0 färre passagerare ut ur landet än året före. Av dem reste 66,7"/0 med flyg, 15,1 2/0 med båt och 18,29/0 landvägen.
Sex procent flera finländare reste i år i januari utomlands — främst till söderns sol — än i fjol. Redan resebyråernas inredning ger ofta associationer till sydligare länder.
Siffrorna för januari i år visar, att jämfört med år 1976 reste denna månad 14,6 9/0 fler utlänningar utanför Norden till Finland. Finländska medborgares reslust ökade under samma tid, 6 “/ov fler reste utomlands — främst till söderns sol — än under föregående år.
Inom resenäringen ser man framåt, säger Savojärvi, trots pessimistisk ekonomiska prognoser. Nya hotell byggs upp, gamla utvidgas och tom på Mallorca ämnar man få till stånd ett strandhotell i finländsk ägo. Det stora Finnjet-projektet är snart klart och Centralen för Turistfrämjandet riktar sina ansträngningar förutom mot Sverige och Västtyskland även mot Kanada: Montreal är nu med i Finnairs ruttnät.
Färjtrafiken Sverige-Finland 1975—1976
Rederi Passagerare Personbilar Långtradare Bussar Last (ton ecen 1975 1976 1975 — 1976 1975 = 1978 1975 — 1976 1975 1976 Vikinglinjen — 2221658 2297082 305091 315884 61461 65161 7134 6158 75000 804000 Silja Line 1451 040 1433860 +109228 122170 56534 53000 2877 3064 500 000 500 000 Vasa-Umeå 336 000 — 367 800 60600 72900 4915 6374 1280 1515 60.000 80000 Birka Line 631 000 — 516 200 9 246 ca10 000 - - - - - Eckerö Line — 212300 187500 33484 ca30 000 458 — ca400 392 ca350 Ånedin Line 109 500 90 100 - - - Totalt 4961 498 4892542 517649 550950 123398 124935 11684 11087 1310000 1384 000
FORUM 6/77 25