Utgiven i Forum nr 2012-11

Ring – ni ska med i katalogen!

av Henry Clay Ericsson Forum 2012-11, sida 27, 22.11.2012

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 11 2812

Ring — niska med i

HENRY CLAY ERICSSON

Månadens debatt på Forum affärsnätverk på Linked I gäller de allt mer framfusiga telefonförsäljarna, som med milt våld kränger annonser på godtrogna småföretagare. De fräna metoderna och de förlegade produkterna fick sig en skopa ovett av våra debattörer.

En plåga i örat! Stup i kvarten blir företagen uppringda av provisionsdrivna försäljare. De kan knappast uttala företagets namn. Inte har de brytt sig om att ta reda på vad företaget sysslar med. Att de skulle tala kundens språk, det vill säga svenska, tycks vara helt otänkbart. Men ihärdigheten är det inget fel på. Minst en gån i kvartalet blir man uppringd av samma firma. Att det förra gången blev nej negligerar ringaren medvetet.

Knöla till ringarnal Hur skall man bli av med denna pest? Ett säkert recept är att tala svenska. “Det här är min telefon och i den talar jag bara mitt språk” Nio av tio lägger av utan att angripa denna rödgula brandvägg. En eleganta re menarbetsdrygare metod är att logga alla inkommande samtal. ”Enligt mina anteckningar ringde ni senast den 23 september kl10:45. Jag meddelade tydligt att vi inte skall ha någon annons. Blev det inte klart redan?” Då slokar ringaren vanligen med öronen och ger upp frivilligt.

Gör som vi säger, inte som vi görl Inte ens nummertjänsterna själv använder tryckta kataloger, påpekar våra debattörer träffsäkert. Något sidprassel hörs inte då man frågar om ett telefonnummer. “Var god dröj medan jag slår upp i vår databas. Låt mig spana litet på nätet?

Koppleri kostar skjortan! “Ska jag förena?” Nej tack, om du är mån om din telefonräkning. Tjänsten att koppla en förfrågan vidare till det frågade numret är inte gratis, påpekade flera räkningsväktare i debatten. Men för bilburna nummerlösa är tjänsten säkert värd pengarna, den sparar tid och ökar körsäkerheten.

Såga katalogernal En majoritet av företagrepresentanterna i vår debatt rapporterar att de

Skicka dina kommentarer tilladressen: feedbackOforum.f katalogen!

UN

Lirkedi gjort ett klart och tydligt principbeslut att inte längre vara medi tryckta kataloger. Dagens köpare slår inte mera upp i sådana manuella mojänger. De antika luntorna står bara på hyllan och samlar damm - i bästa fall. Allt oftare ryker de inkommande gratisverken direkt i de utgående soporna. Helst dock i lådan för pappersinsaming, efter befrielsen från plastemballaget, som en miljömedveten debattör nogsamt påpekar.

Lokaltidningar tar skruv! Hur skall då tant Flora hitta till den lokala blombutiken? Hur spårar farbror Sune upp ett juridiskt ombud för att bråka om grannens staket? I sådana fall rekommenderas diskreta små platsannonser, några gånger i månaden, i ortens tidning. Speciellt omnämnande får avisorna i Pargas och Kimito, som verkar ha en stabil roll vid val av tjänster på orten.

Men vi hittar dig nog ändå… En av våra aktiva debattörer gjorde faktiskt en snabb marknadsundersökning av sina kunders beteende. Resultatet av enkäten var aningen motsägelsefullt. “Vi hittar dig i varje fall, utan annonsering” tyckte100 procent. “Men du borde nog ändå vara medi kataloger” tyckte 75 procent. Kanske av omtanke om nya kunder som ännu inte funnit fram till den trovärdiga tjänsteproducenten.

KVG! Den nätdrivna yngre publiken har ett annat sökbeteende än seniorerna. Den är van att direkt i Google smälla in sitt behov med fraser som “brudbukett Esbo” eller “bouppteckning Raseborg”. Då kommer tipsen genast rasslande, med firmanamn, webbadress, gatuadress och vägkarta. Telefonnumret kan det däremot vara sämre med, en del företag anser att de inte har tid att svara i telefon. Då gäller det att studera företagets webbsidor och skicka ett mejl till en anonym infoadress. Om man inte gett upp innan dess.

Facebook är ingen uppslagsbok! Sociala media fick däremot låga poäng när det gäller sökande. Man kan hitta udda produkter som råkar ha kampanj på Facebook, Man kan hitta en kompis på LinkedIn som kan fungera som inkörsport till ett företag som man tänkt närma sig. Men som uppslagsverk är SoMe alltför vildvuxet.

Hur man ska tagga firmans webbsida för att den ska fastna bäst i Google kom också upp i debatten på Linked In. Men det var en annan historia. Den får bli till nästa gång, a

Affärsnätverket Forum på Linkedin. En länk till gruppen finns på Forums webbplats www. forummag.fi

Utgiven i Forum nr 2012-11

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."